Wat is een SERP (Search Engine Results Page)

De SERP (Search Engine Results Page) is de pagina die een zoekmachine vertoont nadat iemand een zoekopdracht heeft uitgevoerd. Naast organische zoekresultaten bevat een SERP vaak ook PPC (Pay Per Click) advertenties en SERP features.

Voorbeeldillustratie van de SERP van Google

In dit artikel komen de volgende onderwerpen aan bod.

Waarom is het voor SEO belangrijk om de SERP te begrijpen?

De SERP bepaald voor een groot deel de kans dat iemand daadwerkelijk door klikt naar jouw website.

Voorheen was de opbouw van een SERP redelijk recht door zee. De pagina begon met misschien één of twee advertenties. Vervolgens zag je de organische resultaten.

Maar door de komst van verschillende SERP features is een stuk lastiger geworden om klikken uit Google te krijgen.

Zelfs al bereik je de eerste positie in Google, dan nog wordt jouw webpagina pas ver onder de vouw vertoont.

organische resultaat wordt verdreven
Eerste organische resultaat in Google is pas ver onder de vouw.

Veel SEO tools tonen daarom niet alleen meer het maandelijkse zoekvolume, maar ook een schatting van het aantal mensen dat daadwerkelijk op een zoekresultaat klikt.

schatting maandelijkse zoekvolume
De zoekopdracht wat is seo heeft een zoekvolume van 1600, maar slechts 436 mensen klikken daadwerkelijk op een organisch resultaat.

Steeds minder zoekopdrachten resulteren in een klik

Uit een onderzoek van SparkToro blijkt dat maar liefst 50,33% van alle zoekopdrachten niet resulteert in een klik. En slechts 45,25% van alle zoekopdrachten resulteert in een klik op een organische zoekresultaat.

Dit komt vooral doordat Google vragen tegenwoordig ook al in de SERP beantwoord.

kenniskaart serp feature

Mensen hoeven dus steeds minder vaak door te klikken. Tijdens je zoekwoordonderzoek moet je tegenwoordig dus ook rekening houden met de opbouw van de SERP.

De opbouw van de SERP

De SERP bestaat hoofdzakelijk uit drie onderdelen:

  • Organische zoekresultaten
  • Betaalde advertenties
  • SERP features

Het verschilt per zoekopdracht of er naast organische zoekresultaten, ook advertenties of SERP features worden getoond.

Organische zoekresultaten

De organische zoekresultaten zijn de resultaten waar je niet voor kunt betalen. Google bepaalt aan de hand van een complex algoritme met meer dan 200 ranking factoren welke pagina’s hier komen te staan.

In de basis maakt het een rangschikking op basis van relevantie (on-page SEO) en autoriteit (off-page SEO).

In de onderstaande afbeelding zie je een standaard snippet van een organisch resultaat.

traditionele snippet serp
Een traditionele snippet in de SERP.

Zo’n standaard snippet bestaat uit de volgende onderdelen:

  • URL
  • Titel
  • Omschrijving

Door middel van een title tag en een meta omschrijving kun je aangeven wat er in de SERP moet worden weergegeven. Google houdt hier echter steeds minder vaak rekening mee.

Heeft je pagina gestructureerde data? Dan is er een kans dat Google deze toont in de vorm van een rich snippet.

rich snippet in serp

Betaalde advertenties

De betaalde advertenties verschijnen boven de organische zoekresultaten. Als een zoekwoord een hoge commerciële zoekintentie heeft (en er dus veel adverteerders zijn), verschijnen advertenties ook nog onder de organische resultaten.

Advertenties lijken sterk op de organische zoekresultaten. Je kunt ze vooral herkennen aan het woord ‘Advertentie’ voor de URL.

advertentie google serp
Aan de dikgedrukte letters (Advertentie) kun je zien dat het hier om een Ad gaat.

Een SERP vol advertenties resulteert misschien in een lagere CTR, maar aan de andere kant hebben deze zoekwoorden waarschijnlijk een hoge commerciële waarde.

Ondanks dat dit soort zoekwoorden dus resulteren in minder klikken, kunnen ze enorm waardevol zijn om te targetten.

SERP features

SERP features zijn relatief nieuw en hebben een grote impact op SEO. Het doel van veel SERP features is om direct antwoord te geven op een vraag, zonder dat iemand de zoekmachine hoeft te verlaten.

serp feature weerkaart

SERP features zijn de voornaamste oorzaak van het afnemende aantal klikken op organische zoekresultaten. Toch kun ze ook in je voordeel werken. Het is namelijk mogelijk om in sommige SERP features te verschijnen.

In de volgende sectie vertel ik je de meest voorkomende SERP features.

Welke SERP features zijn er?

Google is constant aan het testen met nieuwe SERP features. Laten we eens kijken naar de 9 meest voorkomende.

Mensen vragen ook

De ‘Mensen vragen ook’ sectie toont vragen die volgens Google relevant zijn aan de zoekopdracht. Ze worden getoond als een soort Featured snippet.

mensen vragen ook serp feature

Kun je verschijnen in de ‘Mensen vragen ook’ sectie?

De resultaten in deze sectie zijn organisch en komen niet van Google zelf. Het is dus zeker mogelijk om hierop te scoren. Of dat daadwerkelijk tot meer klikken zal leiden is echter de vraag.

Featured snippet

Een Featured snippet is een fragment van een webpagina dat direct in de SERP wordt getoond.

Omdat de Featured snippet boven de organische zoekresultaten verschijnt wordt dit ook weleens ‘positie nul’ genoemd.

Met deze SERP feature probeert Google mensen langer binnen de zoekmachine te houden. Maar Featured snippets geven vaak te weinig informatie waardoor iemand toch doorklikt.

voorbeeld featured snippet defellow

Kun je verschijnen in een Featured snippet?

De inhoud van een Featured snippet wordt van een website gehaald die vaak al goed scoort op het desbetreffende zoekwoord (positie 1-5).

Het is dus zeker mogelijk om in de Featured snippet te verschijnen. Als dat lukt zul je een flinke CTR boost merken.

Local Pack

De Local Pack zie je bij lokale zoekopdrachten. Bijvoorbeeld als je opzoek bent naar een restaurant in de buurt.

Omdat Google op de hoogte is van je locatie is het in staat alle restaurants in de nabije omgeving te tonen.

local pack serp

Kun je verschijnen in een Local Pack?

Het is relatief eenvoudig om met je bedrijf in een Local Pack te verschijnen. Dit heeft niet zo veel te maken met SEO, maar vooral met het optimaliseren van je Google Mijn Bedrijf pagina.

Video’s

De video’s die je tegenkomt in de SERP komen voornamelijk vanuit YouTube. Soms worden er meerdere video’s in één sectie getoond, maar ze kunnen ook worden vertoond als enkel zoekresultaat.

video sectie serp feature

Kun je verschijnen in een Video resultaat?

Je hebt de grootste kans om in de Video resultaten te verschijnen als je video is geüpload op YouTube.

Knowledge panel

Een Knowledge panel haalt informatie vanaf verschillende bronnen en maakt daar een geheel van. De Knowledge panel vind je aan de rechterkant van de SERP.

serp feature knowledge panel

Kun je verschijnen in een Knowledge panel?

De resultaten in een Knowledge panel worden uit de Knowledge Graph en betrouwbare bronnen als Wikipedia gehaald. Het is niet eenvoudig om daar in te komen, maar zeker wel mogelijk.

Knowledge card

De Knowledge card geeft direct een kort, maar volledig antwoord op een vraag. De zoeker hoeft negen van de tien keer dus niet meer verder te zoeken.

serp feature knowledge card

Kun je verschijnen in een Knowledge card?

Google haalt zijn informatie uit de Knowledge graph en van betrouwbare partners waar het afspraken mee heeft gemaakt. De kans om in een Knowledge card te verschijnen is heel klein.

Google Nieuws

De Google Nieuws sectie toont tijdsgebonden artikelen. Deze sectie wordt doorgaans getoond bij informationele zoekopdrachten.

Voorbeeld Google Nieuws sectie in de zoekresultaten

Kun je verschijnen in de Google Nieuws sectie?

Ja, dat kan. De resultaten die je hier vindt zijn organisch. De manier hoe je in de Google Nieuws sectie kunt komen is compleet anders dan bij de ‘normale’ organische zoekresultaten.

Shopping resultaten

Shopping resultaten zijn betaalde zoekresultaten. Ze worden voornamelijk vertoont bij transactionele zoekopdrachten.

serp feature shopping resultaten

Kun je verschijnen in de Shopping resultaten?

Ja, maar niet door middel van SEO. De Shopping resultaten zijn advertenties. Je kunt er in verschijnen via Google Ads.

Sitelinks worden getoond bij navigationele zoekopdrachten. Het is een uitgebreid zoekresultaat met maximaal 10 extra links naar de betreffende website.

serp feature sitelinks

Kun je verschijnen in een Sitelink?

Ja, dat kan zeker. Als je website al een tijdje bestaat is de kans groot dat je er al in verschijnt. Sitelinks verschijnen bij navigationele (branded) zoekopdrachten.

Je hebt alleen geen invloed op de links die vertoont worden.

Samenvattend

Wat is een SERP?

De SERP (Search Engine Results Page) is een pagina met resultaten die je ziet nadat je een zoekopdracht hebt uitgevoerd in een zoekmachine.

Waar bestaat een SERP uit?

Een SERP bestaat uit organische zoekresultaten, betaalde advertenties en SERP features.

Welke SERP features zijn er?

Google is constant aan het testen met nieuwe SERP features. De meest voorkomende zijn:

  • Mensen vragen ook
  • Featured snippet
  • Local Pack
  • Video’s
  • Knowledge panel
  • Knowledge card
  • Google nieuws
  • Shopping resultaten
  • Sitelinks