Title tag

Wat is een title tag

De title tag is een HTML element dat de titel van de webpagina specificeert. In tegenstelling tot de heading tag zie je de title tag niet direct terug op de website. Toch is de title tag een belangrijk onderdeel van je webpagina. Onder andere voor SEO.

Mensen gebruiken in plaats van het begrip title tag ook weleens meta title, SEO-titel of HTML-titel. Hiermee wordt hetzelfde bedoeld.

Title tag in de HTML-code

In de broncode van je webpagina vind je de title tag terug in de head sectie. Het ziet er als volgt uit:

<title>Voorbeeld van de Title Tag</title>

Inhoudsopgave

Waarom is de title tag belangrijk

De title tag is om verschillende redenen belangrijk. Onder andere voor SEO, social media en de gebruiksvriendelijkheid van je website.

Title tag en SEO

Vroeger was de title tag een zogenaamde kritische ranking factor. Dat wil zeggen dat het nagenoeg onmogelijk was om zonder title tag te scoren in Google.

Vandaag de dag is dat niet meer het geval. Google is door de jaren heen namelijk veel beter geworden om je webpagina te begrijpen. Toch is de title tag nog steeds een belangrijke ranking factor. Zowel direct- als indirect.

Directe rankingfactor

De title tag helpt Google nog steeds om jouw website beter te begrijpen. Om die reden het het een directe rankingfactor.

Indirecte rankingfactor

In veel gevallen gebruikt Google (een deel van) de titel tag als klikbare titel van een zoekresultaat. Dit wordt ook wel de title snippet genoemd. Hierdoor heb je dus de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe jouw pagina zichtbaar is in de SERP en kun je invloed uitoefenen op de doorklikratio (CTR).

verschillende meta omschrijvingen
Verschil title snippet Mediamarkt en Coolblue

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat Coolblue optimaal gebruik maakt van de beschikbare ruimte in de zoekresultaten. Het heeft daardoor een voordeel ten opzichte van de pagina van MediaMarkt.

De CTR van een zoekresultaat is een belangrijke ranking factor. Wordt er bijvoorbeeld veel vaker geklikt op de nummer 3 in de zoekresultaten dan de nummer 1? Dan is dat voor Google een sterke aanwijzing dat nummer 3 een beter zoekresultaat is.

ctr als google ranking

Title tag is wat anders dan de heading tag

Veel mensen verwarren de title tag nog vaak met de heading tag. Deze verschillen echter wel degelijk van elkaar.

De title tag vind je niet terug op de webpagina zelf, maar wel in de tabbladbalk.
De title tag vind je niet terug op de webpagina zelf, maar wel in de tabbladbalk.

Title tags en social media

Veel social media kanalen hebben hun eigen meta tags die je kunt gebruiken voor het delen van content. Deze worden echter nauwelijks ingevuld. In dat geval valt het kanaal terug op de title tag.

Title tag wordt gebruikt bij sociaal delen
Social media kanalen gebruiken de title tag soms bij het delen van de pagina.

Doordat veel social media kanalen andere meta tags gebruiken (Facebook en LinkedIn gebruiken het Open Graph Protocol, terwijl Twitter gebruikt maakt van zogenaamde Cards), kun je er voor kiezen om je titels per kanaal te optimaliseren.

Open Graph Protocol voorbeeld
Facebook en LinkedIn maken gebruik van het Open Graph Protocol.

Gebruiksvriendelijkheid

De title tag is ook zichtbaar in de tabbladbalk van je webbrowser. Vooral als er meerdere tabbladen open staan kan een duidelijke en herkenbare title tag ervoor zorgen dat iemand je webpagina gemakkelijk weer terugvindt.

Een goede title tag schrijven

Met de meeste content management systemen kun je de titel tag aanpassen via een invoerveld. De title tag wordt dan ook weleens aangeduid als de SEO titel.

title tag invoeren defellow cms

Lengte van de title tag

Je optimaliseert de titel tag om twee redenen:

  1. Je wilt Google vertellen waar een pagina over gaat.
  2. Je wilt dat deze getoond wordt in de zoekresultaten om een zo hoog mogelijke CTR te behalen.

Om die laatste reden is het belangrijk om rekening te houden met de richtlijnen van Google wat betreft de optimale lengte.

De title snippet in de zoekresultaten heeft een lengte van 568 pixels. Dit komt overeen met zo’n 55-60 karakters. Is jouw title tag langer dan 568 pixels, dan kapt Google deze af door middel van een ellipsis (…), of is de kans groter dat het deze helemaal niet gebruikt.

Verwerk het focus zoekwoord (zo vroeg mogelijk) in de titel

Verwerk het focus zoekwoord altijd zo vroeg mogelijk in de titel tag. Op die manier kunnen niet alleen zoekmachines, maar vooral potentiële bezoekers beter begrijpen waar je pagina over gaat.

De reden om het focus zoekwoord zo vroeg mogelijk in de titel te zetten is omdat uit onderzoek is gebleken dat mensen vaak alleen de eerste twee woorden van een titel scannen.

Gebruik waar mogelijk cijfers

Onze hersenen zijn er zo op getraind dat we zoeken naar dingen die opvallen en waar we ons aan vast kunnen houden.

Cijfers kunnen ervoor zorgen dat je opvalt in de SERP, wat weer kan leiden tot een hogere CTR.

Hoofdlettergebruik

Over het hoofdlettergebruik in de SERP zijn de meningen verdeeld. Sommige SEO-experts beginnen ieder woord met een hoofdletter, andere beginnen alleen de eerste letter van de zin met een hoofdletter.

Over één ding zijn we het in ieder geval wel unaniem eens. Maak nooit gebruik van alleen hoofdletters.

Op YouTube is het heel normaal om in de titel alleen maar hoofdletters te gebruiken, in de zoekresultaten is dat een ander verhaal. Sterker nog, als je alleen maar hoofdletters gebruikt kun je er vergif op innemen dat Google je title tag niet gaat overnemen.

Veel websites kiezen ervoor om ieder woord te beginnen met een hoofdletter. Dit doen ze om de woorden extra te laten opvallen. Het probleem is alleen dat wanneer alle woorden beginnen met een hoofdletter, er geen enkel woord meer opvalt.

Zelf kies ik er daarom altijd voor om een nieuwe zin altijd te beginnen met een hoofdletter (omdat dat zo hoort in de Nederlandse taal), maar ook om het focus zoekwoord te beginnen met een hoofdletter.

hoofdlettergebruik title tag

Call to Action (CTA)

Voordat je een pagina maakt heb je al goed nagedacht over de zoekintentie. Toch wordt er nog vaak vergeten om deze zoekintentie ook in de title tag mee te nemen. Het voorbeeld dat je eerder zag over de MediaMarkt is hier wederom een mooi voorbeeld van.

verschillende meta omschrijvingen

Enkele voorbeelden van Call to Action woorden zijn:

  • Koop
  • Vind
  • Zoek
  • Download
  • Krijg toegang tot

Herhaal de vraag

Mensen stellen constant vragen in de zoekmachine. Ze doen dit waarschijnlijk met (te) weinig woorden, maar vaak kun je wel redelijk bedenken wat voor vraag er gesteld gaat worden.

Als je die vraag herhaalt spiegel je je als het ware aan de bezoeker. En je laat zien dat jouw pagina precies het antwoord gaat geven op die bepaalde zoekopdracht.

Een vragende title tag