Canonical tag

In dit artikel lees je wat een canonical tag is en hoe je deze kunt inzetten om SEO-problemen te voorkomen.

Wat is een canonical tag

De canonical tag (of eigenlijk de rel="canonical" link tag) is een stukje HTML code waarmee je zoekmachines kunt vertellen welke URL het meest representatief is van een set duplicate pagina’s. Op deze manier geef je dus aan welke versie van een URL je in de zoekresultaten wilt vertonen.

De canonical tag bestaat sinds 2009 en is ontstaan vanuit een samenwerking van Google, Microsoft en Yahoo.

Houd er rekening mee dat de canonical tag geen richtlijn is, maar een voorkeur. Google kan dus nog steeds een andere URL aanwijzen als canoniek.

Canonical tag in de HTML code

In de HTML-code van je website ziet de canonical tag er als volgt uit:

<link rel="canonical" href="https://defellow.nl/" />

Deze code plaats je in de <head> sectie van je website. De URL achter href attribuut wordt ook wel de canonical URL genoemd.

Waarom zou je gebruik maken van de canonical tag

Om te begrijpen waarom je gebruik zou maken van een canonical tag, is het goed om te bedenken dat een zoekmachine een website op een hele andere manier bekijkt dan een mens.

Voor een mens zijn de onderstaande URL’s allemaal identieke pagina’s.

  • https://defellow.nl/
  • http://www.defellow.nl/
  • https://defellow.nl/
  • https://www.defellow.nl/
  • https://defellow.nl/?fbclid=IwAsJ.....

Het maakt in principe niet uit naar welke URL je navigeert, je komt iedere keer terecht op dezelfde pagina.

De crawler van Google ziet dit echter anders. Die ziet iedere unieke URL namelijk als een unieke webpagina. Door middel van een canonical tag geef je aan welke pagina hoofdpagina is. In dit geval is dat https://defellow.nl.

Als je geen gebruik maakt van een canonical tag, wijst Google de canonical URL zelf aan. Hiermee zadel je de zoekmachine op met een aantal onnodige uitdagingen.

  • Welke pagina’s zijn duplicaten en moeten worden gegroepeerd?
  • Welke URL is canoniek? En moet dus geïndexeerd worden.

Als je in dit geval volledig op de expertise van Google vertrouwd kan dit niet alleen ten koste gaan van je positie in de zoekresultaten. Het gaat ook nog eens ten koste van je crawlbudget, aangezien de Googlebot deze verspilt aan dubbele pagina’s.

Canonical tag is een voorkeur

Het is goed om te weten dat het gebruik van een canonical tag geen garantie is voor succes. Het is namelijk geen richtlijn, maar een voorkeur. Google kijkt namelijk naar meerdere factoren bij het bepalen van de canonical URL.

  • Voorkeur van de website: welke URL lijkt de website zelf aan te wijzen als canoniek.
  • Nuttig voor de gebruiker: welke URL vindt Google het meest nuttig voor de gebruiker.

Om de voorkeur van de website te bepalen kijkt Google niet alleen naar de canonical tag. Het kijkt ook naar redirects, interne links en welke URL er in de sitemap staat. Daarnaast geeft het ook de voorkeur aan het HTTPS protocol (boven het HTTP protocol).

De canonical URL wordt regelmatig gecrawld, indexeert en gerankt, terwijl de duplicaten minder vaak worden gecrawld.

Wanneer gebruik je de canonical tag

Nagenoeg iedere website heeft dubbele pagina’s. Dit gebeurt namelijk voordat je er erg in hebt. Daarnaast zijn er ook voorbeelden dat je er zelf niet eens invloed op hebt. Geen probleem, zolang je maar een canonical tag gebruikt.

Hieronder vind je een aantal voorbeelden hoe duplicate content ontstaat (en je dus een canonical tag kunt gebruiken).

Wel of geen www

Het kan zijn dat je server zo geconfigureerd is dat het zowel een www als een niet-www variant van je website vertoont.

Dus bijvoorbeeld:

https://defellow.nl
https://www.defellow.nl

HTTP of HTTPS

Pagina’s worden vaak in zowel het HTTP, als het HTTPS protocol aangeleverd. Google geeft de voorkeur aan het HTTPS protocol.

https://defellow.nl
https://defellow.nl

URL’s met of zonder slash (/) aan het eind

Sommige websites serveren een pagina zowel met- als zonder slash aan het eind van de pagina.

https://defellow.nl
https://defellow.nl/

Verschillende URL’s voor verschillende apparaten

Sommige websites hebben verschillende webpagina’s op verschillende apparaten. Een bekend voorbeeld is een AMP versie.

https://defellow.nl
https://amp.defellow.nl
https://m.defellow.nl

Parameters

Parameters worden om verschillende redenen aan een URL toegevoegd. Het kan op de website zelf gebeuren (bijvoorbeeld als er een filter wordt gebruikt). Maar het kan ook extern gebeuren voor trackings doeleinden (bijvoorbeeld met behulp van UTM-parameters).

https://defellow.nl/?utm_source=google&utm_medium=cpc&utm_campaign=introductie-korting

Pagina met meerdere categorieën

Werk je met een content management systeem (zoals WordPress) en heb je de categorieën opgenomen in de URL-structuur van je website? Dan maakt het systeem automatisch meerdere URL’s aan als je een blogartikel onder meerdere categorieën plaatst.

https://defellow.nl/seo/bouncerate/
https://defellow.nl/google-analytics/bouncerate/

Filters

Veel webshops maken gebruik van filters, waardoor bezoekers gemakkelijk kunnen vinden wat ze zoeken. Iedere keer als er een filter wordt toegepast veranderd de URL. De volgende URL:

https://voorbeeld.nl/herenschoenen-sneakers/

Kan er met een filter als volgt uit zien:

https://voorbeeld.nl/herenschoenen-sneakers/bruin/?shoen_sluiting=elastische-veters

Praktische tips voor het toevoegen van een canonical tag

Het is niet moeilijk om een canonical tag toe te voegen. Gebruik je WordPress? Dan is dit mogelijk met behulp van een plugin.

Canonical tag invoeren via WordPress

Hieronder vind je enkele praktische tips om de canonical tag op de juiste manier te implementeren.

Gebruik absolute URL’s

Om er zeker van te zijn dat Google je canonical tag goed interpreteert doe je er verstandig aan om de je absolute URL in te voeren in plaats van de relatieve variant.

Gebruik een absolute URL
Google prefereert de absolute URL boven de relatieve variant.

Dus:

<link rel="canonical" href="https://defellow.nl/seo-tools/" />

In plaats van:

<link rel="canonical" href="/seo-tools/" />

Gebruik HTTPS in plaats van HTTP

Even ervan uitgaande dat je gebruik maakt van een SSL-certificaat. Maak altijd gebruik van het HTTPS protocol in plaats van het HTTP protocol.

Dus:

<link rel="canonical" href="https://defellow.nl/seo-tools/" />

In plaats van:

<link rel="canonical" href="https://defellow.nl/seo-tools/" />

Laat de canonical tag naar zichzelf verwijzen

Dit klinkt een beetje vreemd, maar is eigenlijk vrij logisch. Het betekent dus dat je bijvoorbeeld op de webpagina https://defellow.nl/seo-tools/ de volgende canonical tag plaatst:

<link rel="canonical" href="https://defellow.nl/seo-tools/" />

Hiermee voorkom je dat anderen duplicate pagina’s maken.

Als je bijvoorbeeld een pagina deelt via Facebook, plakt Facebook hier automatisch een fbclid (Facebook click id) achter. Dit is een parameter waarmee wordt aangegeven dat de klik afkomstig is vanuit Facebook.

Blokkeer URL’s niet in via robot.txt

Het is technisch gezien mogelijk om URL parameters te blokkeren door middel van het robots.txt bestand. Hiermee blokkeer je pagina’s waar bijvoorbeeld een filter op zit voor Google.

Deze manier wordt nog regelmatig toegepast, maar is op het gebied van SEO niet aan te raden.

Stel, er wordt namelijk vanuit een andere website gelinkt naar een URL met een filter. Dus bijvoorbeeld:

https://voorbeeld.nl/herenschoenen-sneakers/bruin/?shoen_sluiting=elastische-veters

Dan voorkom je dat de link juice (pagina autoriteit) wordt overgedragen aan de canonical URL. Google kan dat namelijk onmogelijk weten wat de canonical URL is als ze je pagina niet mogen bekijken.

Canonical tag controleren

Er zijn meerdere manieren om te bekijken of je pagina de goede canonical tag heeft. Hieronder vind je drie verschillende manieren om dit te controleren.

1. Via de broncode

In de meeste browsers kun je de broncode van de website bekijken via je rechtermuisknop. Je kunt ook view-source: voor de URL plaatsen.

Canonical tag in de broncode
Canonical tag in de broncode van je website

De canonical tag hoort in de <head> van de broncode te staan.

2. SEO-peek Chrome extensie

SEO-peek is een gratis SEO Chrome extensie waarmee je op iedere pagina die je bezoekt kunt kijken of er een canonical tag is toegevoegd.

canonical tag check seo peek

3. Ahrefs Webmaster Tools

Ahrefs Webmaster Tools is een prachtige gratis SEO-tool die jouw complete website crawlt. Via de Page Explorer kun je in overzicht welke van je pagina’s een canonical tag bevatten.

Canonical tag opzoeken in de Page Explorer van Ahrefs