SEO-tools: Een complete lijst met 44 tools (gratis & betaald)

Opzoek naar SEO-tools die je gaan helpen bij het vindbaar maken van je website? Bekijk dan deze complete lijst met gratis, freemium en betaalde SEO-tools!

De lijst is volledig filterbaar waardoor je gemakkelijk vindt waar je zoekt!

Mist er een tool? Laat het dan vooral weten in de reacties.

SEO tools die helpen bij
Crawlen & analyseren
Content creatie
Link building
Concurrenten onderzoek
Zoekwoordonderzoek
On-page SEO
Technische SEO
Gratis, freemium of betaald
Gratis
Freemium
Betaald

Crawlen & analyseren

Browseo

Browseo tool laat zien hoe een zoekmachine jouw website ziet

Website: https://www.browseo.net/

Een zoekmachine ziet een website anders dan dat wij mensen dat doen. Browseo is een simpele maar effectieve SEO tool die jou laat zien hoe een zoekmachine jouw website ziet. Het werkt gewoon in je browser en je hoeft je niet aan te melden.

Screaming Frog

Met screaming frog komen SEO problemen aan het licht.

Website: https://www.screamingfrog.co.uk/
Beschikbaar voor: MacOS, Windows, Linux

Screaming Frog is een desktop programma waarmee je websites kunt crawlen. Op die manier kun je gemakkelijk achter (SEO-gerelateerde) problemen komen.

Seobility

SEObility tool

Website: https://www.seobility.net/

SEObility crawlt jouw website en bekijkt of de zoekmachines alle pagina’s goed kunnen vinden, en of er eventuele technische problemen zijn. Het kijkt bijvoorbeeld of alle pagina’s goed bereikbaar zijn, en of ze allemaal voorzien zijn van title tags en meta omschrijvingen.

Siteliner

Siteliner is een snelle tool voor het zoeken naar onder andere duplicate content

Website: https://www.siteliner.com/

Siteliner crawlt jouw webpagina’s en geeft handige aanbevelingen. Zo zie je of al jou pagina’s wel bereikbaar zijn voor zoekmachines, en hoeveel inkomende- en uitgaande links elke pagina heeft. Daarnaast zoekt het naar broken links en dubbele content.

Visual Site Mapper

Visual Site Mapper

Website: http://www.visualsitemapper.com/

Visual Site Mapper geeft een visuele weergave van de structuur van jouw website (of de website van je concurrenten).

Zo zie je in één oogopslag naar welke pagina’s genoeg wordt gelinkt, naar welke pagina’s te weinig, of naar welke pagina’s helemaal niet.

Link building

OpenLinkProfiler

OpenLinkProfiler Backlink tool

Website: https://www.openlinkprofiler.org/

Bekijk wie er naar jou, of je concurrent verwijst met OpenLinkProfiler. Je ziet niet alleen welke websites er naar welke webpagina linken, maar ook welke anchor teksten gebruikt worden. Waar vandaan (welk land) er het meest gelinkt wordt en hoe hoge autoriteit een website heeft.

Concurrenten analyse

MozBar

Mozbar Chrome extensie

Download de MozBar

De MozBar is een Chrome-extensie die SEO-onderzoek doet terwijl jij surft op het internet. Dankzij de MozBar zie je in één keer alle belangrijke on-page, maar ook off-page SEO-factoren, zoals de pagina autoriteit en backlinks.

Content creatie

Make My Persona

Website: https://www.hubspot.com/make-my-persona

Als je niet goed weet wie je doelgroep is wordt het heel lastig om te weten welke content je moet maken. Met een buyer persona maak je een visuele weergave van jouw doelgroep.

Met de Make My Persona tool van Hubspot maak je zo’n in zeven stappen zo’n persona.

SEO Content Editor

Website: https://www.seoreviewtools.com/content-analysis/

Schrijf jij je blogs in tekstverwerkers zoals Google Docs of Microsoft Word? Dan is de SEO Content Editor misschien wel een handig alternatief.

Deze tekstverwerker is vergelijkbaar met Google Docs, maar heeft een ingebouwde SEO-checklist, waardoor je goed in de gaten kunt houden of jouw blogs zoekmachine vriendelijk zijn.

Daarnaast is het ook mogelijk om de HTML-code van de geschreven tekst te kopiëren om deze op je site te plakken.

Zoekwoordonderzoek

Google Search Console

Website: https://search.google.com/search-console/about?hl=nl

Google Search Console veel meer dan alleen een SEO-tool voor zoekwoordonderzoek. Sterker nog, het is misschien wel de belangrijkste SEO-tool die er bestaat. Google Search Console geeft inzicht via welke zoekwoorden bezoekers op je website komen, maar laat ook de kansen zien.

AnswerThePublic

Website: https://answerthepublic.com/

AnswerThePublic is een van de weinige zoekwoordtools die zich richt op de long tail. Voer een zoekwoord in en deze tool geeft honderden zoekwoord suggesties. Vaak met meer dan drie zoekwoorden.

Exporteer de uitkomst gemakkelijk naar een CSV-bestand en gebruik het voor je zoekwoordonderzoek voor SEO, maar ook SEA!

Google Trends

Google trends is een handige tool om te bekijken of het nog zin heeft om op een zoekwoord te focussen.

Website: https://trends.google.nl/trends/?geo=NL

Google Trends geeft je de mogelijkheid om de populariteit van een zoekwoord te achterhalen. Op deze manier kan je er achter komen op welk zoekwoord je je het best kan richten (bijvoorbeeld in het geval van synoniemen). Daarnaast kun je potentiële kansen ontdekken.

Yoast Google Suggest Expander

Website: https://yoast.com/suggest/

De Yoast Google Suggest Expander tool geeft (long tail) zoekwoord suggesties op dezelfde manier als dat Google dat doet. Vul zoekwoord in en de tool geeft een hele reeks aan suggesties. Handig is ook dat je de uitkomst kan exporteren als CSV-bestand.

Google zoekwoordplanner

Zoekwoordplanner Google

Website: https://ads.google.com/intl/nl_nl/home/tools/keyword-planner/

Dat Google een legio aan goede gratis SEO tools heeft, mag duidelijk zijn. De zoekwoordplanner is daar geen uitzondering in. Voer een zoekwoord in en de tool geeft direct meerdere suggesties met daarbij het gemiddelde aantal maandelijkse zoekopdrachten.

De zoekwoordplanner is ontworpen voor Google Ads, maar is dus ook een hele goede SEO tool. Heb je een advertentie lopen, dan geeft de zoekwoordplanner nog secuurdere cijfers.

Ubersuggest

Ubersuggest tool van Neil Patel

Website: https://www.neilpatel.com/ubersuggest/

Ubersuggest is begonnen als een keyword tool, maar is nu veel meer dan dat. Je kunt je concurrenten analyseren, een SEO-audit doen. Daarnaast geeft de tool nog handige zoekwoord ideeën.

De gratis mogelijkheden zijn de laatste jaren flink ingeperkt, maar voor een SEO-tool blijft het een goedkope oplossing.

On-page SEO

Broken Link Checker

Met de broken link checker krijg je snel een duidelijk overzicht met webpagina's die verwijzen naar een 404 pagina.

Website: https://www.brokenlinkcheck.com/

Hoe groter je website wordt, hoe groter de kans dat er zogenaamde broken links komen. Dit zijn links die verwijzen naar een 404 pagina. Deze links ontstaan bijvoorbeeld zodra een pagina wordt verhuist of verwijderd. Of gewoon omdat je een verkeerde URL hebt opgegeven. Een fout zit immers in een klein hoekje.

Gebroken links zijn slecht voor SEO en daarom is het verstandig om regelmatig even je website door de Broken Link Checker te halen. Deze tool vindt spoort de broken links namelijk op, zodat je ze daarna kunt aanpassen.

Mobiel vriendelijke test (Google)

Mobiel vriendelijke test van Google checkt of je website gemakkelijk te gebruiken is op de mobiele telefoon of tablet.

Website: https://search.google.com/test/mobile-friendly

Sinds oktober 2015 wordt er op het internet al meer gezocht met de mobiele telefoon, dan via de desktop. We hebben het anno 2019 dan ook niet meer over mobile first, maar over mobile everything. Met de Mobielvriendelijke test van Google kun je zien of jouw website geschikt is voor mobiele apparaten.

Pagespeed Insights

Pagespeed insights

Website: https://developers.google.com/speed/pagespeed/insights/?hl=nl

Pagespeed Insights is een tool van Google waarmee je de snelheid van jouw webpagina’s kunt testen. Daarnaast krijg je handige suggesties om de snelheid van je website te verbeteren.

Pagespeed Insights kijkt hierbij zowel naar de desktopversie als de mobiele versie van je website.

SEO Peek

SEO Peek

Installeer SEO Peek

SEO Peek is een Google Chrome extensie waarmee je met één klik de on-page SEO factoren van een webpagina laat zien. Denk bijvoorbeeld aan een:

Handig, zo hoef je nooit meer de broncode van een website in te duiken!

SEO Site Checkup

Website: https://seositecheckup.com/

SEO Site Checkup controleert jouw website op maar liefst 48 SEO-factoren. Handig als je snel en eenvoudig een SEO-audit van je website wilt maken.

Technische SEO tools

Squoosh

Afbeeldingen comprimeren met Squoosh

Website: https://squoosh.app/

Met Squoosh comprimeer je niet alleen je afbeeldingen. Je past ook gemakkelijk het formaat aan. Daarnaast laat Squoosh live zien in hoeverre de kwaliteit van een afbeelding verloren gaat, naarmate je deze comprimeert.

Tip: Maak je gebruik van Defellow websitesoftware? Dan worden je afbeeldingen bij het uploaden op je website niet alleen gecomprimeerd, ze worden ook omgezet naar het zogenaamde WebP-formaat. Hierdoor wordt de bestandsgrootte van jouw afbeelding nog zo’n 39% tot 64% kleiner.

Technical SEO tools

Technical SEO tools van Merkle

Website: https://technicalseo.com/tools/

Technical SEO tools is misschien wel de meest onder gewaardeerde gratis SEO tool die er is. Deze website is te gratis te gebruiken. Je hoeft er zelfs geen account voor aan te maken. De website heeft tien gratis tools die jou helpen bij het verbeteren bij de techniek van je website. Je vind hier de volgende tools;

  • Robots.txt-tester;
  • Sitemap generator;
  • Fetch & render;
  • Pre-rendering tester;
  • Mobilevriendelijke test;
  • Hreflang tags tester;
  • Locale-adaptive tester;
  • Schema generator;
  • SERP simulator;
  • Local search tool.

TinyJPG

Tinyjpg

Website: https://tinyjpg.com/

De laadtijd van je website is een hele belangrijke SEO-factor. Laadt jouw website langer dan drie seconden? Dan ben je de helft van je bezoekers al kwijt. Er zijn een hoop manieren om de laadtijd van je website te verbeteren. De makkelijkste is het optimaliseren van je afbeeldingen.

Een goede tool die je daarbij helpt is TinyJPG. Sleep een afbeelding in de tool en deze wordt vaak tot wel 70% gecomprimeerd. Zonder kwaliteitsverlies!

Geef een reactie