De meta beschrijving wordt sinds jaar en dag gezien als één van de fundamenten van SEO. Maar wat is de meta beschrijving precies en waar moet je op letten tijdens het schrijven ervan? Je leest het in dit artikel!
- Wat is een meta beschrijving?
- Meta beschrijving en SEO
- Hoe schrijf je een goede meta beschrijving?
- Meta beschrijving controleren
- Meta beschrijving toevoegen met WordPress
- Voorbeelden van goede meta beschrijvingen
Wat is een meta beschrijving
Een meta beschrijving (ook bekend als “meta omschrijving” of “description meta tag”) is een HTML attribuut die in het kort samenvat waar een webpagina over gaat. Hoewel het geen directe rankingfactor is, neemt Google de meta beschrijving regelmatig over op de zoekresultatenpagina.
In de broncode van je website ziet de meta beschrijving er als volgt uit:
<meta name="description" content="Dit is een voorbeeld van de meta omschrijving." />
Meta beschrijving en SEO
In september 2009 gaf Google aan de description meta tag te ondersteunen, maar niet te gebruiken als ranking factor. Dit betekent dat de inhoud van je meta beschrijving in principe niet bijdraagt aan een hogere positie in de zoekresultaten, maar dat Google deze wel kan vertonen in de SERP snippet.
Om de volgende redenen zijn meta beschrijvingen daarom nog steeds belangrijk voor SEO.
- Doordat je zelf invloed hebt op de inhoud van de SERP snippet, kun je potentiële bezoekers beter overtuigen om op jouw website te klikken. Dit kan leiden tot een hogere doorklikratio (CTR).
- Aangezien de CTR wél een directe SEO ranking factor is, kunnen meta beschrijvingen je rankings nog steeds verbeteren.
Het is echter lang niet zeker dat Google de meta beschrijving overneemt. Volgens een onderzoek van Ahrefs neemt Google in 37,22% van de gevallen jouw zelf geschreven meta beschrijving één-op-één over. In 62,78% van de gevallen werd deze herschreven.
Google geeft dit zelf ook aan in zijn eigen SEO Starter Guide.
Toch is het schrijven van een eigen meta beschrijving nog altijd één van de basisbeginselen van SEO. Benieuwd hoe je een goede meta beschrijving schrijft? Bekijk dan de onderstaande tips.
Hoe schrijf je een goede meta beschrijving?
Hieronder vind je zeven handige tips voor het schrijven van een goede meta beschrijving.
- Houd het kort en krachtig
- Wees specifiek en duidelijk
- Voeg relevantie zoekwoorden toe
- Kijk naar bestaande Google Ads
- Schrijf actief
- Gebruik jaartallen
- Pas op met emoji’s
1. Houd het kort en krachtig
In de SERP is er maar een beperkte ruimte voor de meta beschrijving. Voor zowel de mobiele telefoon, als de desktop is dit zo’n 155 tot 160 karakters. Overschrijd je dit aantal, dan wordt de meta beschrijving afgekapt, en waarschijnlijk zelfs helemaal niet gebruikt.
Om te checken dat je meta beschrijving niet te lang wordt kun je gebruik maken van een SERP Simulator.
2. Wees specifiek en duidelijk
Beschouw de meta beschrijving als een pitch waarin je in een paar woorden vertelt waarom iemand naar jouw website moet klikken. Heb je een webshop? Dan is de meta beschrijving de ideale plek voor jouw Unique Selling Points (USP’s).
3. Voeg relevante zoekwoorden toe
Google maakt het focus zoekwoord in de zoekresultaten dikgedrukt, waardoor deze dus beter opvalt bij een ‘scannende’ zoeker.
4. Kijk naar bestaande Google Ads
Wordt er op het focus zoekwoord ook geadverteerd? Doe daar dan je voordeel mee! SEA-specialisten zijn constant bezig om de CTR van hun Google Ads te optimaliseren. Het zijn dus goede inspiratiebronnen.
5. Schrijf actief
Met een actieve schrijfstijl ben je overtuigender en motiveer je een bezoeker eerder om op je website te klikken. Vermijd termen als ‘zouden’, ‘kunnen’, ‘zullen’ en ‘zijn’.
6. Gebruik jaartallen
Deze tip gaat niet altijd op, maar zeker wel bij pagina’s waar relevantie belangrijk is. Een voorbeeld is een trendartikel, of als je tijdgevoelige software verkoopt (bijvoorbeeld “FIFA 2023”).
7. Pas op met emoji’s
Emoji’s kunnen je helpen om beter op te vallen in de SERP. Daarom is het gebruik ervan zeker het proberen waard. Let daarbij wel goed op of je het gewenste effect krijgt. Door gebruik te maken van emoji’s wordt de kans namelijk wel groter dat je meta beschrijving wordt herschreven door Google.
Meta beschrijvingen controleren
Meta beschrijvingen worden nog vaak vergeten of zijn niet overtuigend genoeg. Daarom is het goed om ook de meta beschrijvingen te controleren van webpagina’s die al langer bestaan. Hier bestaan verschillende tools voor. Zelf gebruik ik Ahrefs Webmasters Tools. Dit is een gratis tool waarmee je je eigen website kunt analyseren.
Nadat je je website door Ahrefs heb laten crawlen, kun je via de “Page explorer” je website analyseren.
Voeg het volgende filter toe om alleen pagina’s te controleren die je daadwerkelijk wilt laten indexeren:
- “Is valid (200) internal HTML page” – “Yes”
- “Is indexable page” – “Yes”
Selecteer vervolgens de kolommen “Organic traffic” & “Meta description” en sorteer de pagina van hoog naar laag op basis van “Organic traffic”.
Nu kun je de meta beschrijvingen bekijken van je belangrijkste pagina’s.
Meta beschrijving toevoegen met WordPress
Net als bij veel andere content management systemen voeg je met WordPress eenvoudig een meta beschrijving toe aan je webpagina. Hiervoor moet je eerst wel een WordPress SEO plugin installeren.
Er bestaan veel verschillende plugins voor. Denk bijvoorbeeld aan Yoast en Rank Math.
Zelf gebruik ik Rank Math, daarom laat ik je hieronder zien hoe je een meta beschrijving toevoegt aan je WordPress met behulp van deze plugin.
Rank Math installeren en gebruiken om meta beschrijvingen toe te voegen
Ga naar “Plugins” → “Nieuwe plugin” en installeer én activeer de “Rank Math SEO” plugin.
Rank Math voegt nu aan de rechterkant een blok toe aan de Gutenberg editor. Hiermee kun je verschillende SEO gerelateerde zaken voor de desbetreffende webpagina regelen. Waaronder de meta beschrijving.
Klik nu op “Edit snippet”. Hier kun je de meta beschrijving van de desbetreffende pagina aanpassen. Rank Math geeft daarnaast direct aan als je het aantal tekens overschrijdt.
Het is daarnaast ook nog mogelijk om templates te maken op basis van macro’s. Denk bijvoorbeeld aan “Pagina titel”, “Huidige jaar” en “Samenvatting”. Dit kan handig zijn als je bijvoorbeeld een webshop met veel verschillende producten hebt.
Voorbeelden van goede meta beschrijvingen
Een goede meta beschrijving vertelt in maximaal 160 tekens waar de pagina over gaat. Dat is nog niet zo makkelijk. Hieronder vind je ter inspiratie een paar voorbeelden van goede meta beschrijvingen.
1. de Bijenkorf
De Bijenkorf vertelt in twee zinnen precies wat het op haar webpagina aanbied (heren jassen in het hogere segment) en waarom je juist bij de Bijenkorf moet shoppen (tot 50% korting, gratis bezorging en 100 dagen bedenktijd.
2. TopParken
TopParken maakt slim gebruik van emoji’s. Hierdoor vallen ze net even beter op in de SERP, wat kan resulteren in een betere CTR.
3. Only for Men
In dit voorbeeld speelt Only for Men perfect in op de zoekintentie. Er wordt in twee korte zinnen vertelt dat het blog vertelt hoe je een stropdas moet knopen en welke knopen er worden behandeld.
4. NU.nl
Als laatste voorbeeld zie je de meta beschrijving van een homepage. NU.nl vertelt hier in een paar woorden precies wat je kunt verwachten. Vaak vind je hier ook slogans terug.
FAQ
Wat is een meta beschrijving?
Een meta beschrijving is een HTML attribuut die in het kort beschrijft waar een webpagina over gaat. Google neemt deze beschrijving soms over in de zoekresultaten.
Waarom zou je gebruik maken van een meta beschrijving?
Zowel zoekmachines als social media kanalen gebruiken de meta beschrijving om te begrijpen waar een pagina over gaat.
Wat is de ideale lengte van een meta beschrijving?
De ideale lengte van de meta beschrijving is ongeveer 920 pixels. Dit komt overeen met zo’n 155-160 karakters.