Meta omschrijving

Wat is een meta omschrijving

Een meta omschrijving (ook bekend als “meta description” of “description tag”) is een HTML attribuut die beschrijft waar een webpagina over gaat.

Je ziet de meta omschrijving niet terug aan de voorkant van je website, maar alleen in de broncode. Zowel zoekmachines als social media kanalen gebruiken de meta omschrijving om je pagina beter te begrijpen en bij het delen van je content.

Meta omschrijving in de HTML-code

In de HTML-code van je website ziet een meta omschrijving er als volgt uit:

<meta name="description" content="Dit is een voorbeeld van de meta omschrijving." />

Waarom is een meta omschrijving belangrijk

Jaren geleden gebruikte zoekmachines de meta omschrijving als directe rankingfactor, maar dat is al sinds 2009 niet meer het geval.

Toch blijft de meta omschrijving een belangrijke factor op het gebied op SEO. Zoekmachines gebruiken deze omschrijving namelijk regelmatig als snippet in de SERP.

Meta omschrijving in de SERP
De meta omschrijving wordt weergegeven in de SERP

Dit geeft je dus een extra mogelijkheid om op te vallen in de SERP, wat weer kan leiden tot een hogere doorklikratio (CTR). En aangezien de CTR wél een rankingfactor is, heeft de meta omschrijving indirect dus nog steeds impact op je SEO.

Een hoge CTR leidt tot een betere positie in de SERP.
Een hoge CTR leidt tot een betere positie in de SERP.

Meta omschrijving en SEO

Volgens een onderzoek van Ahrefs naar het gebruik van meta omschrijvingen neemt Google in 37,22% van de gevallen jouw zelf geschreven meta omschrijving 1-op-1 over.

Google gebruikt in 37,22% van de gevallen jouw zelf geschreven meta omschrijving.

Uit onderzoek van Backlinko is daarnaast gebleken dat pagina’s met een meta omschrijving gemiddeld 5,8% meer klikken ontvingen. En ookk John Mueller (Webmaster Trends Analist bij Google) raadt aan om zelf een meta omschrijving te schrijven, aangezien jij je content het beste kent.

Hoe schrijf je een goede meta omschrijving

Een meta omschrijving geeft je dus voornamelijk de mogelijkheid om je CTR te verhogen. Je moet iemand in een paar woorden zien te overtuigen. Hieronder vind je een aantal tips voor het schrijven van een goede meta omschrijving.

1. Blijf onder de 155-160 karakters

Er zit geen limiet aan hoe lang je meta omschrijving kan zijn, maar zoekmachines kappen de meta omschrijving af na ongeveer 920 pixels. Dit komt overeen met zo’n 155-160 karakters.

Zorg er dus voor dat je onder die 160 karakters blijft, of als je het op save wilt spelen, onder de 155.

Maak je gebruik van WordPress? Dan zijn er genoeg plugins waarmee je een meta omschrijving aan je webpagina kunt toevoegen én die voor je bijhouden of je niet over het aanbevolen limiet gaat.

Enkele bekende plugins zijn:

meta snippet wordpress
WordPress plugins geven aan hoeveel tekens je hebt ingevoerd in de meta omschrijving.

2. Benoem de voordelen

Je kunt de meta omschrijving zien als een soort pitch, waarin je vertelt waarom iemand op jouw zoekresultaat moet klikken.

Heb je een webshop? Dan is de meta omschrijving de ideale plek om jouw toegevoegde waarde te laten zien.

Coolblue maakt optimaal gebruik van de meta omschrijving
Coolblue maakt optimaal gebruik van de meta omschrijving.

In het bovenstaande voorbeeld zie je dat Coolblue optimaal gebruikt maakt van de meta omschrijving, terwijl de omschrijving van de MediaMarkt niet wordt vertoont. Coolblue heeft hierdoor een duidelijke voorsprong.

Ook met een blog kun je de voordelen benoemen. Wat levert het op als iemand jouw blog leest?

Deze meta omschrijving vertelt wat het je oplevert om dit blog te lezen.

In het bovenstaande voorbeeld gebruik ik de meta omschrijving om te vertellen wat het je oplevert als je mijn blog over adverteren op Facebook leest. Zo weet je precies wat je kunt verwachten.

3. Verwerk het focus zoekwoord in de meta omschrijving

Google maakt het focus zoekwoord in de meta omschrijving dikgedrukt, waardoor je omschrijving dus beter opvalt bij een ‘scannende’ zoeker.

Daarnaast laat je nog eens extra zien dat je een goede match bent met de zoekopdracht.

4. Kijk naar bestaande Google Ads

Wordt er op het zoekwoord waar je je op focust ook geadverteerd? Doe daar dan je voordeel mee!

Met Google Ads betaal je over het algemeen per klik. Hoeveel je per klik betaalt hangt af van twee factoren.

  • De hoogte van het bod. Google Ads werkt namelijk met een veiling systeem.
  • De kwaliteitsscore. Hoe beter de advertentie is, hoe minder iemand hoeft te betalen per klik.

De kwaliteitsscore van een advertentie hangt grotendeels af van de CTR. En dus optimaliseren adverteerders constant hun advertenties.

Staat een advertentie voor een langere tijd bovenaan in Google, dan kun je ervan uitgaan dat de CTR hiervan relatief hoog is en er je voordeel mee doen.

5. Gebruik een actieve schrijfstijl

Met een actieve schrijfstijl ben je overtuigender en motiveer je een bezoeker eerder om op je website te klikken.

Vermijd daarom termen als ‘zouden’, ‘kunnen’, ‘zullen’ en ‘zijn’.

Enkele voorbeelden van een passieve versus een actieve schrijfstijl

PassiefActief
Dit artikel vertelt alles over…Lees alles over…
Welke TV het best bij jou past hangt af van…Ontdek welke TV het beste bij jou past…
In een SEO cursus leer je….Leer alles over SEO…

6. Verwerk het huidige jaartal

Deze tip geldt niet voor iedere meta omschrijving die je schrijft, maar zeker wel voor artikels waarbij relevantie belangrijk is. Denk bijvoorbeeld aan trendartikels.

Meta omschrijving controleren

Er zijn meerdere manieren om te controleren of jouw webpagina’s wel beschikken over een meta omschrijving. Hieronder laat ik je de vier verschillende manieren zien.

  • Ahrefs Webmaster Tools
  • SEO Peek Chrome extensie
  • De zoekoperator ‘site’

Ahrefs Webmaster Tools

Ahrefs Webmaster Tools is een gratis SEO-tool waarmee je in één oogopslag ziet bij welke pagina’s de meta omschrijvingen missen of dat deze te lang zijn.

Ahrefs Webmaster Tools issues rapport.
Ahrefs Webmaster Tools.

Daarnaast kun je via de ‘Page explorer’ in één opslag zien welke meta omschrijving iedere pagina heeft.

Meta omschrijving per pagina bekijken via de Page Explorer tool
Via de ‘Page Explorer’ kun je de meta omschrijving van iedere pagina bekijken.

SEO Peek Chrome extensie

SEO Peek is een Chrome extensie waarmee je in de browser direct verschillende on-page SEO factoren kunt bekijken van de website die je bezoekt. Waaronder dus ook de meta omschrijving!

seo peek chrome extensie
SEO Peek Chrome extensie.

De zoekoperator ‘site’

Met de bovenstaande tools kun je zien of je pagina’s daadwerkelijk een meta omschrijving hebben. Maar dat betekent niet direct dat Google deze ook daadwerkelijk overneemt. Hier kun je achter door jezelf simpelweg te googelen.

Zoeken met behulp van zogenaamde zoekoperatoren

In Google kun je jouw zoekopdrachten verfijnen door middel van zogenaamde zoekoperatoren. Een daarvan is de zoekoperator ‘site’.

Deze zoekoperator voer je als volgt uit: site:domeinnaam.nl.

Verander domeinnaam.nl naar je eigen domeinnaam. In het geval van Defellow wordt het dus site:defellow.nl.

Via deze zoekopdracht krijg je een overzicht van al jouw pagina’s in de SERP, en kun je zien of de meta omschrijving daadwerkelijk is overgenomen.

voorbeeld zoekoperator site
Handige inzichten met behulp van de zoekoperator ‘site’.

FAQ

Wat is een meta omschrijving?

Een meta omschrijving (ook bekend als “meta description” of “description tag”) is een HTML attribuut die beschrijft waar een webpagina over gaat.

Waarom zou je gebruik maken van een meta omschrijving?

Zowel zoekmachines als social media kanalen gebruiken de meta omschrijving om te begrijpen waar een pagina over gaat.

Wat is de ideale lengte van een meta omschrijving?

De ideale lengte van de meta omschrijving is ongeveer 920 pixels. Dit komt overeen met zo’n 155-160 tekens.