301 redirect

Een 301 redirect is een permanente doorverwijzing van een webpagina. Hiermee wordt zowel een bezoeker als de zoekmachine doorverwezen naar een andere pagina.

Je kunt een 301 redirect vergelijken met een verhuizing. Zodra je verhuist naar een nieuw adres maar dat aan niemand doorgeeft, dan gaat niemand je vinden.

Je huisadres is op het internet te vergelijken met een URL. Besluit je een webpagina te verhuizen naar een nieuwe URL, dan moet je dat ook doorgeven. Tenminste, als je wilt dat mensen jouw webpagina blijven bezoeken.

Het doorgeven van een verhuizing van een webpagina heet een redirect. Er zijn verschillende soorten redirects, waarvan de 301 redirect de bekendste (en meest gebruikte is.

Zodra je dus een URL veranderd, maar geen redirect doorvoert lijkt het alsof de pagina is verdwenen. Niemand (geen mensen, maar ook geen zoekmachines) weet waar de pagina naartoe verhuist is en of hij überhaupt nog wel bestaat. Daarom is het belangrijk om altijd een 301 redirect aan te maken.

Wanneer gebruik je een 301 redirect

Er zijn verschillende momenten waarop het handig is om een 301 redirect aan te maken.

Van http naar https (SSL)

Ondernemend Nederland zal de datum 25 mei 2018 niet zo snel vergeten. Het is de dag dat de nieuwe AVG-wet werd doorgevoerd. Dit betekende (onder andere) dat je verplicht werd om gegevens uit te wisselen via een beveiligde omgeving.

Hiervoor heeft je website een SSL-certificaat nodig. Heeft je website een SSL-certificaat, dan lijkt het alsof je website wordt gedupliceerd. Hij is dan via twee verschillende URL’s bereikbaar, namelijk;

  • http://jouwdomein.nl en
  • https://jouwdomein.nl

Navigeert iemand naar jouw website zonder http:// of https:// in te typen, dan wordt er standaard verwezen naar de onbeveiligde http:// variant.

Je kunt dit bijvoorbeeld zien door in je browser naar www.example.com te navigeren. Je belandt in dit geval op een onbeveiligde variant van de website.

Voorbeeld van een beveiligde website zonder 301 redirect

Toch heeft deze website wel degelijk een SSL-certificaat. Er wordt alleen niet naar doorverwezen. Kijk maar eens wat er gebeurt zodra je naar https://www.example.com browset.

Uiteraard wil je niet dat je bezoekers naar de onbeveiligde variant van jouw website gaan. Je wilt ze dus automatisch van de http:// variant doorverwijzen naar de https:// variant. Dit doe je met een 301 redirect.

Een gedateerde webpagina doorverwijzen

Stel je voor. Op jouw website staat een blog over de SEO trends van 2020. Anno 2021 zijn deze trends niet meer relevant. Intussen heb je dan ook al een nieuw blog gepubliceerd over de SEO trends van 2021.

Het oude blog uit 2020 is overbodig en kan je dus eigenlijk verwijderen. De kans is echter groot dat er nog naar dit blog verwezen wordt. Bijvoorbeeld via:

  • Zoekmachines
  • Verwijzingen vanuit andere websites (backlinks)
  • Verwijzingen vanuit je eigen website

Verwijder je het blog zonder deze te door te verwijzen, dan komen bezoekers dus op een 404 pagina terecht. Het webadres (de URL) bestaat namelijk niet meer. Daarnaast verlies je autoriteit als deze pagina dat heeft opgebouwd.

Zonde. Zeker omdat je in dit voorbeeld een perfect alternatief hebt.

Een compleet nieuwe website

Wordt een website compleet vernieuwd, dan wordt de website structuur (en daarbij de URL-structuur) ook vaak verbeterd. Alle oude URL’s moeten dan doorverwezen worden.

Voor grote websites is dit een enorm en zorgvuldig karwei. Soms moeten er namelijk wel duizenden pagina’s en nog meer afbeeldingen een redirect krijgen.

Dit gaat nog heel vaak mis. Een bekend voorbeeld is toen het Algemeen Dagblad in 2009 een prachtig nieuwe site publiceerde, maar vergat de artikels door te verwijzen.

Er zijn zat voorbeelden op te noemen waarin dit nog gebeurt. Met alle gevolgen van dien.

Aanpassen van het domein

Pas je de domeinnaam van je website aan? Bijvoorbeeld omdat je verder gaat onder een nieuwe naam, of omdat je fuseert met een andere website? Dan kun je bezoekers van je oude website door middel van 301 redirects doorverwijzen naar je nieuwe website.

Een zeer bekend voorbeeld hiervan is Coolblue, die niet zo lang geleden 360 verschillende websites samenvoegde. Ga je dus nu bijvoorbeeld naar koelkaststore.nl, dan wordt je automatisch doorverwezen naar een productpagina van Coolblue.

Ook in dit geval moeten alle pagina’s afzonderlijk van elkaar worden doorverwezen.

301 redirect en SEO

De belangrijkste reden voor een redirect is dus om ervoor te zorgen dat je bezoekers je website goed kunnen bereiken. Om dezelfde reden zijn de verwijzingen belangrijk in het kader van zoekmachine optimalisatie.

Door een 301 redirect worden namelijk niet alleen bezoekers, maar ook zoekmachines doorverwezen. Dit is belangrijk omdat een webpagina door de tijd heen een bepaalde autoriteit opbouwt.

Hoe zit dat nou precies?

Jouw website bouwt door de jaren heen autoriteit op. Die autoriteit krijgt het doordat er vanuit andere websites naar je website verwezen wordt (backlinks).

Een pagina met backlinks kan deze door middel van interne links doorgeven aan andere pagina’s.

Maar wat gebeurt er met de autoriteit van een webpagina als je deze doorverwijst?

In een YouTube video uit 2013 verteld Matt Cutts dat je met een 301 redirect zo’n 15% van je autoriteit inlevert. Echter is deze video alweer zes jaar oud en zijn de regels iets veranderd.

Vandaag de dag hoeft een 301 redirect geen autoriteit te kosten. Het hangt er namelijk sterk vanaf waar je de pagina naartoe verwijst.

Verander je alleen de URL (bijvoorbeeld omdat je kiest voor een SEO vriendelijkere URL), dan kost dit je geen enkele autoriteit. Google is prima in staat om te zien dat je pagina nog dezelfde waarde heeft voor een bezoeker.

Dit geven ze dan ook aan op hun developerspagina.

Let wel op! Het gaat hier puur om pagina’s die alleen een nieuwe URL krijgen. De inhoud van de pagina veranderd dus niet.

Het gebeurt vaak dat zodra oude blogs worden verwijderd (omdat deze niet meer relevant zijn) er een 301 redirect wordt aangemaakt naar de homepage.

Dit heeft voor de bezoeker geen enkele toegevoegde waarde. Google beschouwt in dit geval de pagina als een soft 404.

Hiermee is de autoriteit van de pagina compleet verloren gegaan. In de onderstaande tweet vertelt John Mueller (webmaster trends analyst bij Google) hoe Google omgaat met dergelijke doorverwijzingen.

Tweet John Mueller over hoe zoekmachines kijken naar 301 redirects

301 redirect aanmaken

Er zijn veel verschillende manieren om een 301 redirect aan te maken. Hieronder vind je de meest gebruikte.

301 redirect via Defellow

Met Defellow maak je gemakkelijk een nieuwe redirect aan via SEO → Re-directs.

301 Redirect toevoegen Defellow
Voeg gemakkelijk een 301, 302, 307, 410 of 451 redirect toe.

Je kunt de redirects één voor één toevoegen, maar je kunt ook gebruik maken van een CSV-bestand. Dit is vooral handig wanneer je je website verhuist.

301 redirect via WordPress

Draait jouw website op WordPress? Dan is het heel makkelijk om redirects aan te maken met behulp van een plugin. De kun je onder andere gebruikmaken Redirection plugin.

301 redirect via het .htaccess bestand

In het .htaccess bestand staan instructies voor het afhandelen van het binnenkomend verkeer. Je kunt in dit bestand dus ook redirects zetten.

Je gebruikt hiervoor de volgende code:

Redirect 301 /oud/oud.html https://www.jouwdomein.nl/nieuw/nieuw.html

Dus als ik bijvoorbeeld een blog over SEO trends 2019 wil redirecten naar het blog over de trends van 2020 ziet dat er (in mijn geval) als volgt uit:

Redirect 301 /blog/seo-trends-2019/ https://www.defellow.nl/blog/seo-trends-2020/

Conclusie

301 redirects zijn als het ware een soort verhuisberichten voor bezoekers en zoekmachine crawlers.

Het is belangrijk om waar nodig 301 redirects aan te maken. Je maakt ze bijvoorbeeld aan in het geval van:

  • De overgang van HTTP naar HTTPS.
  • Zodra je een nieuwe website lanceert.
  • Zodra het domein van je website veranderd.

In tegenstelling tot een aantal jaren geleden, gaat het doorverwijzen van een pagina niet ten koste van de autoriteit, zolang je het maar goed doet.

Het aanmaken van een 301 redirect is een stukje technische SEO, maar dat betekent niet dat het moeilijk is. Door middel van een plugin of een stukje code in je .htaccess bestand heb je het zo aangemaakt!