Een 301 redirect is een permanente omleiding van de ene URL naar een andere URL. Deze omleiding geldt voor zowel bezoekers, als voor zoekmachines.
301 redirects zijn een ontzettend belangrijk onderdeel van SEO. Waarom dat is, hoe je een 301 redirect aanmaakt en waar je allemaal op moet letten, lees je in dit artikel.
- De betekenis van een 301 redirect
- Welke invloed hebben 301 redirects op SEO?
- Wanneer gebruik je een 301 redirect?
- Hoe maak je een 301 redirect?
De betekenis van een 301 redirect
Een 301 redirect is in feite een HTTP-statuscode 301.
Wat is een HTTP-statuscode?
Op het moment dat je een webpagina probeert te bereiken, maakt jouw webbrowser (bijvoorbeeld Google Chrome of Microsoft Edge) contact met de server van deze website.
In principe vraagt de jouw webbrowser wat de status is van de pagina die je wilt bereiken. Dit wordt een HTTP request genoemd. De server beantwoordt deze vraag (HTTP response) door middel van een statuscode.

Als alles in orde is, en de pagina gewoon bereikt mag worden, zal de server dit communiceren door middel van een HTTP-statuscode 200 (OK).
Het kan ook dat de server reageert met een HTTP-statuscode 301. In dit geval mag de webbrowser deze pagina niet benaderen en wordt deze doorverwezen naar een andere pagina.

Welke invloed hebben 301 redirects op SEO?
Een 301 redirect is een belangrijk onderdeel van SEO.
Ten eerste zorgt het ervoor dat de PageRank (of autoriteit) van een pagina niet verloren gaat. Daarnaast zorgt het ervoor dat iemand vanuit de zoekmachines niet op een HTTP 404 (pagina niet gevonden) belandt.
PageRank en 301 redirects
PageRank (vernoemd naar Larry Page, één van de oprichters van Google) is een formule waarmee Google de “waarde” van een pagina beoordeeld. Deze waarde wordt berekend op basis van het aantal backlinks en de kwaliteit daarvan.
Tot en met 2015 kon je de PageRank van je website gewoon inzien. Sinds 2016 is dit niet meer het geval. Toch is het nog steeds een van de belangrijkste ranking factors.
DYK that after 18 years we’re still using PageRank (and 100s of other signals) in ranking?
— Gary 鯨理/경리 Illyes (@methode) February 9, 2017
Wanna know how it works?https://t.co/CfOlxGauGF pic.twitter.com/3YJeNbXLml
Vroeger, heel vroeger leverde met een 301 redirect zo’n 15% van je autoriteit in. Vandaag de dag is dat niet meer het geval.

Als je vandaag een 301 redirect aanmaakt van pagina /oud
naar /nieuw
wordt alle autoriteit doorgegeven naar /nieuw
.
Let wel op! Hier is een belangrijke nuance in aan te brengen.
De PageRank wordt alleen doorgegeven als inhoud van de pagina waar naar wordt omgeleid (dus /nieuw
) nagenoeg gelijk is gebleven.
Het gebeurt bijvoorbeeld vaak dat oude, inmiddels irrelevante blogs worden verwijderd en er een 301 redirect wordt aangemaakt naar de homepage.
Dit heeft voor de bezoeker geen enkele toegevoegde waarde. Google behandeld dit dan als een soft 404. De PageRank gaat in dat geval verloren.
Wanneer gebruik je een 301 redirect?
Soms kun je in plaats van een 301 redirect, ook een 302 redirect toepassen.
Hoe maak je een 301 redirect?
Er zijn verschillende manieren om een 301 redirect aan te maken. Welke manier je het best kunt gebruiken is per situatie verschillend.
Een enkele pagina omleiden
Een veelgebruikte methode om redirects aan te maken is via het .htaccess bestand. Dit is een configuratiebestand met instructies voor het binnenkomende verkeer.
Je vind het .htaccess bestand in hoofdmap van je website.

Om via dit bestand een enkele pagina om te leiden gebruik je de volgende code:
Redirect 301 /oude-url https://www.jouwdomein.nl/nieuwe-url
Werk je met WordPress? Dan is het waarschijnlijk makkelijker om de gratis Redirection plugin te gebruiken.

Je kunt ook altijd even checken of jouw SEO-plugin een redirect functie heeft.
Een complete website omleiden
Om een complete website door te verwijzen voeg je de volgende code toe aan het .htaccess bestand.
Redirect 301 / https://nieuw.nl/
Conclusie
Een 301 redirect is een permanente omleiding van de ene URL, naar de andere URL. Het is een belangrijk onderdeel voor SEO omdat het ervoor zorgt dat je je PageRank behoudt.
Je gebruikt de 301 redirect voor verschillende situaties. Bijvoorbeeld als je bezoekers wilt omleiden naar de HTTPS versie van je website, of wanneer je twee webpagina’s samenvoegt.
Gerelateerde berichten:
- Wat is een meta beschrijving & hoe schrijf je er een?
- Wat is een SEO-vriendelijke URL?
- Wat is een Alt tekst?
- Wat is een UTM code?
- Wat is een SERP (Search Engine Results Page)
- Wat zijn heading tags (kopteksten)?
- Wat zijn long tail zoekwoorden?
- Wat is zoekintentie? Alles over deze belangrijke SEO-factor