Wat is een SEO-vriendelijke URL?

Wat is een SEO-vriendelijke URL en waar moet deze allemaal aan voldoen? Het optimaliseren van je URL’s is een makkelijke manier om je website weer iets SEO-vriendelijker te maken.

In dit artikel lees je wat een SEO-vriendelijke URL precies is en waar deze aan moet voldoen.

Wat is een SEO-vriendelijke URL?

Een SEO-vriendelijke URL is een URL dat voldoet aan twee belangrijke voorwaarden.

  1. Het is gebruiksvriendelijk (makkelijk te onthouden) voor een bezoeker.
  2. Het helpt zoekmachines om de context van een webpagina beter te begrijpen.

URL’s die geoptimaliseerd zijn voor SEO zijn kort (maximaal 65 tekens) en bevatten het focus zoekwoord van de desbetreffende pagina.

De URL-structuur en SEO. Hoe belangrijk is het?

Het is niet helemaal duidelijk in hoeverre de URL-structuur impact heeft op SEO. In 2010 was dit nog zeker wel het geval, maar door de jaren heen lijkt de impact wel iets minder geworden.

In 2016 gaf John Mueller aan dat het gebruik van zoekwoorden in de URL nog maar een hele kleine ranking factor was. En in 2017 zei hij zelfs dat het gebruik van een zoekwoord in de URL “overrated” is. Wel gaf Mueller aan dat URL’s gemaakt zouden moeten worden ter bevordering van de gebruiksvriendelijkheid.

Aan de andere kant heeft Google wel een uitgebreide documentatie over het optimaliseren van je URL-structuur.

Google vind de URL-structuur van je website belangrijk.
Google vind de URL-structuur van je website belangrijk.

Kortom, het is niet helemaal duidelijk in hoeverre de URL-structuur invloed heeft op de vindbaarheid van je website. Toch heeft het hoe dan ook toegevoegde waarde om simpele, korte en specifieke URL’s te gebruiken. In ieder geval om een optimale gebruikservaring te bieden.

Praktische tips voor een SEO vriendelijke URL

Waar moet een SEO vriendelijke URL dan aan voldoen? Hieronder vind je enkele tips.

1. Verwerk het focus zoekwoord in de URL

Door het focus zoekwoord (het zoekwoord waarop je gevonden wilt worden) in de URL te verwerken vertel je een zoekmachine waar een pagina over gaat. Daarnaast kunnen bezoekers de URL makkelijker onthouden en is het eenvoudiger om naar je webpagina te linken.

Google geeft dit zelf ook aan in zijn SEO Starter Guide.

Voorbeeld

Mijn blog over het maken van een landingspagina heeft als focus zoekterm Landingspagina maken. In de URL is de zoekterm ook letterlijk overgenomen

screenshot url landingspagina maken

Handig voor de bezoeker en voor de zoekmachine!

2. Houd de URL zo simpel en kort mogelijk

Een SEO-vriendelijke URL is zo simpel en kort mogelijk. Idealiter maximaal 65 tekens. Op die manier hoeft er geen verwarring te ontstaan waar je pagina over gaat.

Lidwoorden (de, het & een) hebben geen toegevoegde waarde. Om je URL zo kort mogelijk te maken kun je deze daarom beter weglaten.

3. Vermeid datums

Zodra je een nieuwe WordPress website aanmaakt worden er standaard datums aan de URL toegevoegd.

datum toegevoegd aan url

SEO technisch is deze URL structuur sterk af te raden. Datums zorgen er namelijk voor dat je je content niet meer kan updaten.

Stel je voor. Je hebt een artikel geschreven over de SEO trends van 2019. Het jaar erna wil je deze pagina updaten naar de SEO trends van 2020 en het jaar daarna naar 2021.

Doordat er een datum aan de URL is toegevoegd lijkt de pagina verouderd.
Doordat er een datum aan de URL is toegevoegd lijkt de pagina verouderd.

Je zou natuurlijk een ieder jaar een nieuwe pagina kunnen maken, maar dit is zonde van je pagina autoriteit. Zeker als de oude pagina al een aantal backlinks heeft.

3. Gebruik zo min mogelijk subfolders (zeker bij kleine websites)

Subfolders worden vaak toegevoegd aan de URL omdat men denkt dat dit ten goede komt van de algemene structuur van je website.

Een voorbeeld van een subfolder is:

https://defellow.nl/subfolder/focus-zoekwoord/

Subfolders worden vaak gebruikt om een categorie aan te duiden, bijvoorbeeld:

https://defellow.nl/seo/title-tag/

Of het type pagina aan te duiden:

https://defellow.nl/blog/title-tag/

Dit is een vrij logische benadering. In de Windows Verkenner en in de Apple Finder structureren we onze bestanden op dezelfde manier.

Toch zijn subfolders wat betreft SEO, maar zeker ook wat betreft gebruiksvriendelijkheid, in 99% van de gevallen niet nodig. Dit heeft verschillende redenen.

1. Google kijkt niet alleen naar de subfolders in de URL

Er wordt vaak gedacht dat Google naar de URL-structuur kijkt om je website beter te begrijpen. Google kijkt echter ook naar hele andere factoren op je website.

In het onderstaande voorbeeld kun je zien dat het artikel over ankerteksten onder de categorie ‘SEO’ en de subcategorie ‘SEO begrippen’.

Broodkruimelspoor in de SERP

Je zou daarom denken dat de URL er als volgt uitziet:

https://defellow.nl/seo/seo-begrippen/ankertekst/

Dit is echter niet het geval. De URL is namelijk:

https://defellow.nl/hub/ankertekst/

Google haalt in dit geval die informatie namelijk niet uit de URL, maar uit het broodkruimelspoor.

Broodkruimelspoor voorbeeld

Het broodkruimelspoor bevat zogenaamde gestructureerde data, waaruit Google categorieën kan opmaken.

gestructureerde data broodkruimelspoor

Je kunt controleren of jouw gestructureerde data in orde is met behulp van ‘Test voor uitgebreide resultaten tool’ van Google.

Datzelfde geld voor het type pagina. Sommige websites verwerken bijvoorbeeld de subfolder /blog/ in de URL, om aan te geven dat de pagina over een blogartikel gaat.

Ook deze informatie haalt Google niet uit de URL, maar uit gestructureerde data.

gestructureerde data article v2

Het gebruik van categorieën in je URL-structuur kan zelfs nadelig werken. Bij het toewijzen van meerdere categorieën maakt een CMS als WordPress soms meerdere URL’s aan. Dit resulteert in duplicate content.

1 url per webpagina
Google geeft aan dat iedere unieke pagina idealiter maar één unieke URL heeft.

2. Subfolders maken URL’s onnodig lastig te onthouden

Een gebruiksvriendelijke en SEO-vriendlijke URL is makkelijk te onthouden. Hierbij geldt de vuistregel: hoe korter, hoe beter.

url structuur met zonder categorie

4. Gebruik het HTTPS-protocol

Sinds 25 mei 2018 (de dag dat de nieuwe AVG-wet werd aangenomen) is het verplicht om het HTTPS-protocol te gebruiken op pagina’s waarbij je contactgegevens van een bezoeker of klant vraagt. Hierbij kun je denken aan een betaalpagina, maar ook aan een aanmeldpagina voor je nieuwsbrief.

HTTPS zorgt voor een extra beveiligingslaag op je website. Uiteraard vind ook Google het belangrijk om van het internet een zo veilig mogelijke omgeving te maken. Hierdoor is HTTPS al sinds 2014 een ranking factor.

5. Gebruik het koppelteken (-) als spatie

Bestaat jouw focus zoekterm uit meerdere woorden? Gebruik dan het koppelteken (-) in plaats van een underscore (_) om de woorden op te splitsen. Deze aanbeveling komt van Google zelf.

Maak gebruik van koppeltekens in plaats van underscores.

Moet je de URL structuur van een bestaande website aanpassen?

Heb je een website die al een langere periode bestaat, dan raad ik je af om zomaar de URL’s te veranderen. De nadelen zijn over het algemeen namelijk groter dan de voordelen.

Als je de URL-structuur aanpast veranderen per direct al je bestaande URL’s. Hierdoor denkt Google dat de webpagina’s verwijderd zijn. Ze komen namelijk terecht op een 404 pagina.

Je kunt dit oplossen door middel van een 301 redirect. Toch is het af te raden om al je URL’s te redirecten, alleen maar voor een SEO vriendelijke URL structuur.

Wanneer is het dan wel goed om je URL structuur aan te passen?

Het is wel een goed idee om je URL structuur aan te passen als je met een schone lei begint.

Dit kan bijvoorbeeld zijn in het geval van een compleet nieuwe website, maar ook als je met je website overstapt naar een nieuw systeem (waardoor de URL’s toch al moeten veranderen).

URL structuur aanpassen in WordPress

Het aanpassen van je URL structuur in WordPress doe je in twee stappen.

  • HTTPS-protocol instellen als standaard
  • Aangepaste URL structuur kiezen

HTTPS-protocol instellen als standaard

Voordat je het HTTP-protocol veranderd naar het HTTPS-protocol is het wel belangrijk dat jouw website een SSL-certificaat heeft. Tegenwoordig krijg je deze meestal standaard bij je webhosting.

Check daarom altijd eerst bij je hostingprovider of er op jouw website een SSL-certificaat is geïnstalleerd, of hoe je dat kunt doen.

Zit er geen SSL-certificaat bij jouw hosting inbegrepen? Dan kun je deze ook gratis krijgen via onder andere Let’s Encrypt.

Is er een SSL-certificaat op je website geïnstalleerd? Ga dan in je WordPress admin via het linkermenu naar Instellingen → Algemeen. Je ziet nu een “WordPress adres” en een “Site adres”.

wordpress http protocol

Verander in beide gevallen http:// naar https://.

wordpress https protocol

En klik onderaan de pagina op Wijzigingen opslaan.

WordPress 5.6 of lager

De bovenstaande manier werkt alleen vanaf WordPress 5.7. Gebruik je nog WordPress 5.6 of lager? Dan heb je deze functie ook, maar worden er op de achtergrond een aantal protocollen niet doorverwezen. Dit kun je oplossen met behulp van de Really Simple SSL plugin.

Aangepaste URL-structuur kiezen

Ga nu naar Instellingen → Permalinks en kies de structuur die het beste bij jou past. Wil je de bovenstaande adviezen volgen? Kies dan voor de optie Berichtnaam.

permalink structuur kiezen wordpress

Conclusie

Ondanks dat het niet helemaal duidelijk is in hoeverre een SEO vriendelijke URL bijdraagt aan de vindbaarheid van je website, is het hoe dan ook bevorderlijk voor de gebruiksvriendelijkheid.

Wat is een SEO-vriendelijke URL?

Een SEO-vriendelijke URL is een URL dat voldoet aan twee belangrijke voorwaarden.

  1. Het is gebruiksvriendelijk (makkelijk te onthouden) voor een bezoeker.
  2. Het helpt zoekmachines om de context van een webpagina beter te begrijpen.

URL’s die geoptimaliseerd zijn voor SEO zijn kort (maximaal 65 tekens) en bevatten het focus zoekwoord van de desbetreffende pagina.

Hoe is een SEO-vriendelijke URL opgebouwd?

Een SEO-vriendelijke URL voldoet aan de volgende voorwaarden:

  • Het bevat het focus zoekwoord.
  • Het is simpel en kort (maximaal 65 tekens).
  • Het bevat geen datums.
  • Het bevat het HTTPS protocol.
  • Het bevat koppeltekens (-) in plaats van underscores (_)