Wat is een slug in WordPress?

Wat is een slug in WordPress?

Een “slug” in WordPress is een uniek deel van de URL van een bepaalde pagina of blogbericht op je website. Het is bedoeld om de pagina of het bericht makkelijker te herkennen en beter vindbaar te maken voor zowel bezoekers als zoekmachines.

Bijvoorbeeld, als je een blogbericht hebt met de titel “Mijn eerste werkdag”, dan zou de standaard URL iets zijn als jouwdomein.nl/mijn-eerste-werkdag. De slug is in dit geval “mijn-eerste-werkdag”.

Wat is een slug uitleg

Een duidelijke en logische slug zorgt ervoor dat bezoekers jouw webpagina’s makkelijker kunnen terugvinden. Misschien nog wel belangrijker is dat zoekmachines onder andere naar de URL (en dus ook de slug) kijken om te bepalen waar een webpagina over gaat.

Het verschil tussen een slug en een permalink

De termen “slug” en “permalink” worden binnen WordPress nog weleens door elkaar gehaald. De twee verschillen echter wel degelijk van elkaar. De permalink is de volledige URL van een bericht of pagina op je website, terwijl de slug slechts een onderdeel van de permalink kan zijn.

De structuur van je permalinks kun je instellen via “Instellingen” → “Permalinks”. Kies je voor een structuur met de berichtnaam of %postname%, dan wordt de slug in de URL verwerkt.

In de permalink “https://defellow.nl/wordpress/wat-is-wordpress” is “wat-is-wordpress” de slug.

Verschil tussen permalink en slug

Praktische tips om je slugs in WordPress te optimaliseren

Je optimaliseert je slug dus niet alleen voor je bezoekers, maar ook voor de zoekmachines. Hieronder vind je een paar praktische tips om je slugs in WordPress te optimaliseren.

  1. Wees kort en bondig: Probeer de slug zo kort en bondig mogelijk te houden en te beperken tot maximaal vier woorden.
  2. Gebruik alleen kleine letters en koppeltekens: Vermijd hoofdletter, speciale tekens en cijfers. Dit kan namelijk leiden tot verschillende problemen.
  3. Vermijd lidwoorden: Lidwoorden zijn woorden zoals “de”, “het” of “een” en dragen niet bij aan de betekenis van je bericht of pagina. Verwijder dit soort woorden uit je slug om deze korter en bondiger te houden.
  4. Gebruik relevante zoekwoorden: Verwerk het belangrijkste zoekwoord waar de pagina zich op focust mee in de slug voor een SEO-vriendelijke URL.
  5. Vermijd cijfers: Cijfers in je slug zullen niet lijden tot technische problemen. Ze voegen alleen niets toe. Als je bijvoorbeeld een blog schrijft over “Top 5 beste winterjassen van 2023” en je wilt deze in 2024 updaten naar “Top 10 beste winterjassen van 2024” dan kun je het best een evergreen slug gebruiken zoals “beste-winterjassen”.

Voorbeelden van goede slugs

Nu je weet waar je allemaal op moet letten tijdens het maken van een goede slug is het tijd om de kennis in de praktijk te brengen. Hieronder vind je nog enkele voorbeelden van enkele paginatitels en hun bijbehorende slugs.

TitelSlug
15 voordelen van regelmatig sportenvoordelen-regelmatig-sporten
Heerlijk recept voor de beste pannenkoekenpannenkoeken-recept
10 beste strandbestemmingen in Europabeste-strandbestemmingen-europa
De geschiedenis van de computergeschiedenis-computer
15 belangrijkste SEO trends van 2023seo-trends

Hoe pas je de slug aan in WordPress?

Let op! Hoewel het mogelijk is om de slug van een gepubliceerde pagina aan te passen, is dit sterk af te raden. Dit gaat namelijk ten koste van je rankings in de zoekresultaten. Pas dus alleen slugs aan van je concepten.

Om de slug van een pagina of bericht in WordPress aan te passen, zoek je via de admin omgeving eerst de juiste pagina op. Hiervoor ga je naar “Berichten” → “Alle berichten”, of in het geval van pagina’s naar “Pagina’s” → “Alle pagina’s”.

Kies het concept bericht waarvan je de de slug wilt aanpassen en klik op “Bewerken”.

Pagina of bericht bewerken in WordPress

Klik nu op het tandwieltje rechtsboven. Je kunt nu via “Samenvatting” → “URL” de slug aanpassen.

WordPress slug aanpassen van een bericht

Vergeet het concept na het updaten niet op te slaan! De slug is nu aangepast.

Meld je aan voor exclusieve SEO tips!