Wat zijn permalinks?

Het woord “permalink” is afgeleid van de woorden “permanent” en “link”, en dat is precies wat het is – een link die permanent is en niet zal veranderen. In tegenstelling tot een dynamische link die je bijvoorbeeld kunt krijgen als je een zoekopdracht op een website uitvoert.

Permalinks zijn belangrijk voor websites omdat ze bezoekers in staat stellen om gemakkelijk specifieke inhoud te vinden en te delen. Als je bijvoorbeeld een blogpost schrijft en je de link ervan deelt met je volgers op social media, dan wil je dat die link blijft werken, ook als je later de titel van het bericht wijzigt.

Daarnaast zorgen permalinks er ook voor dat een zoekmachine de bijbehorende webpagina gemakkelijk kan indexeren. Als je gebruik maakt van goede permalinks, kunnen zoekmachines namelijk beter bepalen waar je pagina’s en berichten over gaan.

Het verschil tussen permalinks en dynamische links

Permalinks zijn URL’s die permanent zijn en dus in principe niet veranderen. Dit in tegenstelling tot dynamische links, die gegenereerd worden en veranderen afhankelijk van de parameters die worden gebruikt.

Dynamische links kunnen bijvoorbeeld bestaan uit querystrings en variabelen die aangeven welke gegevens op de pagina moeten worden weergegeven. Ze worden vaak gebruikt bij webshops om gebruikers in staat te stellen producten te filteren op verschillende kenmerken, zoals kleur, maat en prijs.

Voorbeeld permalink vs. dynamische link

Hieronder vind je een voorbeeld van een dynamische link op een categoriepagina van de H&M website.

Deze dynamische link is tot stand gekomen doordat ik op de pagina een aantal filters heb toegepast. De volledige dynamische link ziet er als volgt uit:

https://www2.hm.com/nl_nl/heren/shop-op-item/overhemden.html?sort=stock&sizes=111_40_3_menswear,121_43_3_menswear&image-size=small&image=model&offset=0&page-size=36

De permalink is in dit voorbeeld:

https://www2.hm.com/nl_nl/heren/shop-op-item/overhemden.html

De dynamische links die hierbij worden gegenereerd bevatten informatie over de gekozen filters en tonen alleen de relevante producten. Dit maakt de URL’s minder geschikt voor SEO. Je kunt namelijk een ontelbaar aantal verschillende filters toepassen en daarom ook een ontelbaar aantal URL’s, wat resulteert in duplicate content.

Je kunt voorkomen dat dynamische links worden geïndexeerd door de bijbehorende parameters uit te sluiten in het Robots.txt bestand en gebruik te maken van een canonical tag.

Verschillende soorten permalink structuren

Er zijn verschillende soorten permalink structuren die je kunt gebruiken, elk met hun eigen voor- en nadelen. Hieronder vind je de meest voorkomende soorten permalinks in WordPress:

Numerieke permalinks

Numerieke permalinks gebruiken een getal om de pagina of het bericht te identificeren. Bijvoorbeeld: https://www.voorbeeldwebsite.com/?p=123. Dit type permalink is eenvoudig en gemakkelijk te begrijpen, maar het biedt weinig context over de inhoud van de pagina.

Datumgebaseerde permalinks

Datumgebaseerde permalinks bevatten de datum van publicatie in de URL, zoals: https://www.voorbeeldwebsite.com/2023/02/17/naam-van-de-pagina/. Dit type permalink biedt meer context over de inhoud van de pagina, maar kan problemen veroorzaken als je later de datum wijzigt of de pagina update.

Titelgebaseerde permalinks (berichtnaam)

Titelgebaseerde permalinks gebruiken de titel (of eigenlijk de slug) van de pagina of het bericht in de URL, bijvoorbeeld: https://www.voorbeeldwebsite.com/naam-van-de-pagina/. Dit type permalink is de meest gebruikte en wordt vaak beschouwd als de beste optie voor zoekmachineoptimalisatie (SEO), omdat het relevante trefwoorden in de URL plaatst en de inhoud van de pagina beter beschrijft.

Aangepaste permalinks

Aangepaste permalinks geven je de mogelijkheid om je eigen permalink-structuur te maken en te kiezen welke elementen je opneemt in de URL. Dit type permalink biedt de meeste flexibiliteit, maar kan ook complexer zijn om in te stellen.

Verschillende soorten permalink structuren in WordPress
Verschillende soorten permalink structuren in WordPress

Welke structuur je moet gebruiken, hangt af van de inhoud van je website en jouw persoonlijke voorkeur. Over het algemeen is het echter het beste om een titelgebaseerde permalink te gebruiken, omdat deze het meest zoekmachinevriendelijk is en de inhoud van de pagina het beste beschrijft.

Permalinks en SEO

Zoekmachines als Google kijken onder andere naar de URL om te bepalen waar een webpagina over gaat. Om die reden zijn permalinks dus onderdeel van SEO. Hieronder vind je een paar handige tips om je permalinks optimaal te optimaliseren voor zoekmachines.

1. Ga voor een titelgebaseerde permalink structuur

Eerder in dit blog kon je zien uit welke verschillende permalink structuren je kunt kiezen in WordPress. Wat betreft SEO kun je het best kiezen voor de titelgebaseerde permalink structuur. Dit is de eenvoudigste structuur en vertelt daarnaast het meest over een pagina.

2. Houd de permalink kort en krachtig

Zoekmachines geven de voorkeur aan korte en duidelijke URL’s, omdat deze gemakkelijker te begrijpen zijn voor zowel zoekmachines als gebruikers. Lange permalinks kunnen dus een negatief effect hebben op je ranking. Zorg ervoor dat je permalink kort en bondig is, maar wel de inhoud van de pagina goed weergeeft.

3. Verander permalinks alleen als het echt nodig is

Als je de permalink van een pagina verandert, kan dit gevolgen hebben voor de ranking van die pagina. Zo kan het zijn dat zoekmachines de oude URL nog in hun index hebben staan, waardoor gebruikers een foutmelding krijgen als ze op de oude URL klikken. Als je toch besluit om de permalink van een pagina te wijzigen, zorg er dan voor dat je een zogenaamde 301 redirect instelt, die gebruikers automatisch doorstuurt naar de nieuwe URL.

Lees meer over SEO-vriendelijke URL’s

Permalinks aanpassen in WordPress

In WordPress kun je de structuur van je permalinks eenvoudig aanpassen en instellen. Volg hiervoor de onderstaande stappen:

  • 1. Inloggen op je WordPress dashboard

    Log in op je WordPress dashboard en ga via het linkermenu naar “Instellingen” en klik op “Permalinks”.

  • 2. Permalink structuur aanpassen

    Er zijn verschillende opties beschikbaar voor de structuur van permalinks. Standaard staat de structuur ingesteld op “Eenvoudig”, maar je kunt dit aanpassen door te klikken op een van de andere beschikbare opties.

  • 3. Kies de gewenste permalink structuur

    Als je de standaard structuur wilt aanpassen of een aangepaste structuur wilt maken, kun je een aangepast veld invullen onder “Aangepaste structuur”. Wat betreft SEO kun je het best kiezen voor “Berichtnaam”

  • 4. Wijzigingen opslaan

    Nadat je de gewenste permalink-structuur hebt gekozen, klik je op “Wijzigingen opslaan” om de wijzigingen toe te passen.

Let op! Hoewel het mogelijk is om de slug van een gepubliceerde pagina aan te passen, is dit sterk af te raden. Dit gaat namelijk ten koste van je rankings in de zoekresultaten. Pas dus alleen slugs aan van je concepten.

Meld je aan voor exclusieve SEO tips!