Long tail zoekwoorden

Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden (of technisch gezien long tail zoektermen) zijn zoektermen met een relatief laag zoekvolume en een relatief lage concurrentie.

Long tail zoekwoorden zijn meestal specifieker, en daardoor langer (3+ woorden) dan short tail zoekwoorden. Doordat ze specifieker zijn (en de zoekintentie duidelijk is) is het conversiepercentage op deze zoekwoorden relatief hoog.

long tail zoekwoorden

Zo’n 70% van alle dagelijkse zoekopdrachten valt onder de long tail. Door de komst van onder andere voice search wordt dit percentage steeds hoger.

Waarom zijn long tail zoekwoorden belangrijk voor SEO?

Als je wilt hoger wilt komen in Google is het belangrijk (zeker voor een beginnende website) om je te focussen op long tail zoekwoorden. Dat heeft verschillende redenen.

Reden 1. De concurrentie van long tail zoekwoorden is een stuk lager

Het grootste deel van je concurrenten zal zich focussen op de short tail. Dit heeft alles te maken met het zoekvolume.

Het is nu eenmaal verleidelijk om je te focussen op zoekwoorden met een hoog zoekvolume. Veel SEO tools doen dat ook. Sterker nog, vaak wordt het zoekvolume van de long tail niet eens weergegeven omdat deze te laag is.

Maar als je bedenkt dat 70% van de zoekopdrachten long tail is, kun je je voorstellen dat hier juist winst valt te behalen. Laat je concurrent zich maar lekker focussen op de short tail!

Reden 2. Het conversiepercentage ligt een stuk hoger

Stel iemand zoekt op het zoekwoord camera. Dan heb je nog geen idee wat die persoon wilt.

Wilt hij (of zij) een nieuwe fotocamera kopen? Of toch een videocamera? Of zit hij nog in de oriënterende fase? En is het iemand die net begint met fotografie, of al jaren bezig is?

Kortom, je hebt geen enkel idee waar je pagina over moet gaan.

Als iemand bijvoorbeeld zoekt op canon spiegelreflex camera kopen, is de zoekintentie direct een stuk duidelijker. Als jij de juiste camera kan bieden, is de kans veel groter dat een bezoeker bij je koopt.

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Er zijn verschillende manieren om long tail zoekwoorden te vinden. Hieronder vind je er 5.

Google Suggest

Zoals de naam doet vermoeden geeft Google Suggest suggesties op basis van je ingevoerde zoekwoord.

Vul een zoekwoord in, maar klik nog niet op enter. Je krijgt nu een tal aan potentiële long tail zoekwoorden.

Google Suggest
Google Suggest geeft handige suggesties voor long tail zoekwoorden.

Je kunt het complete alphabet afgaan opzoek naar relevante zoekwoorden.

Google Suggest op alfabet

Yoast Google Suggest Expander

Je kunt veel tijd besparen door het eerder genoemde proces te automatiseren. Een handige tool die je hiervoor kunt gebruiken is Yoast Google suggest expander.

Deze tool genereert automatisch alle suggesties en exporteert deze naar een Excel-bestand.

Voorbeeld van een CSV-output van Yoast Google suggest expander
Voorbeeld van een CSV-output van Yoast Google suggest expander

Gerelateerde zoekopdrachten

Als je een zoekopdracht uitvoert vind je onderaan de pagina de ‘Gerelateerde zoekopdrachten’.

Gerelateerde zoekopdrachten aan de zoekterm 'maagzuur'

Hier vind je vaak meerdere long tail zoekwoorden.

Tip! Klik eens op een gerelateerde zoekopdracht en kijk vervolgens naar de gerelateerde zoekopdrachten van dat specifieke zoekwoord.

AnswerThePublic

AnswerThePublic is een fantastische tool waarmee je long tail zoekwoorden kunt vinden.

Vul een zoekwoord in en de tool geeft je een lijst met vragen die mensen stellen over dit onderwerp.

De output is ook te exporteren naar een CSV-bestand.

Google Search Console

Google Search Console geeft je een overzicht van zoekwoorden waar je al op gevonden wordt. Je zult zien dat je zoekwoorden (ook long tail) tegenkomt waar je nooit eerder aan had gedacht en waar je je dus ook niet op hebt gefocust.

Een kleine aanpassing kan er dan al voor gaan zorgen dat je beter gaat scoren op dat zoekwoord.

Hoe gebruik je long tail zoekwoorden?

Je hebt nu een lijst met long tail zoekwoorden die je wilt verwerken in je website. Maar nu volgt de vraag; hoe verwerk je al deze zoekwoorden?

Je hebt hier twee opties.

Optie 1. Je maakt een compleet nieuwe pagina

Soms kan het zijn dat een long tail zoekwoord de moeite waard is om een compleet nieuwe pagina te maken. Ik heb dat bijvoorbeeld gedaan bij mijn blog ‘hoe kom je hoger in Google‘.

Ik doe dit alleen als er over een bepaald onderwerp veel te vertellen valt.

Optie 2. Groepeer verschillende long tail zoekwoorden onder een hoofdonderwerp

Deze optie wordt vaker gehanteerd. Je kunt verschillende long tail zoekwoorden groeperen en behandelen in één overkoepelend blog.

Het long tail zoekwoord alt tekst toevoegen aan afbeelding heb ik bijvoorbeeld verwerkt in mijn artikel over alt teksten.

voorbeeld long tail zoekwoord in serp

Dit artikel scoort ook nog op andere long tail zoekwoorden, zoals wat is een alt tekst en voorbeelden van een alt tekst.