Wat zijn long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden worden vaak gezien als het zogenaamde laaghangende fruit. Ze zijn makkelijker om op te ranken en converteren over het algemeen beter dan de short tail variant.

Maar wat zijn long tail zoekwoorden? Hoe vind je ze? En hoe verwerk je ze op je website? Je leest het in dit blog.

Wat zijn long tail zoekwoorden?

In SEO maken we onderscheid tussen long tail zoekwoorden en short tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn specifieker dan short tail zoekwoorden en kenmerken zich als volgt:

  • Ze bestaan vaak (maar zeker niet altijd) uit meer dan drie woorden.
  • Het zoekvolume op long tail zoekwoorden is lager dan op de short tail. Het voordeel hiervan is dat ook de concurrentie minder hevig is, waardoor je makkelijker op deze zoekwoorden scoort.
  • Doordat long tail zoekwoorden een specifieker zijn is de zoekintentie een stuk duidelijker en converteren ze beter.
Long tail zoekwoorden hebben een lagere zoekvolume, maar een hogere conversiepercentage.
Het verschil tussen long tail en short tail zoekwoorden.

Zo’n 70% van alle dagelijkse zoekopdrachten valt onder de long tail. Door de komst van onder andere voice search wordt dit percentage steeds hoger.

Waarom zijn long tail zoekwoorden belangrijk voor SEO?

Er zijn verschillende redenen om long tail zoekwoorden in je SEO strategie te integreren.

Minder zoekvolume = minder concurrentie

Veel marketeers laten zich tijdens het zoekwoorden onderzoek verleiden door zoekwoorden met een hoog zoekvolume.

Een hoog zoekvolume staat echter gelijk aan een hoge concurrentie. Hierdoor is het alsnog lastig om op dit soort zoekwoorden een behoorlijke hoeveelheid traffic te genereren.

Long tail zoekwoorden converteren beter

Met een maandelijks zoekvolume van 40.500 is camera een typisch voorbeeld van een short tail zoekwoord.

Maar stel dat iemand op dit woord zoekt. Dan heb je geen idee wat die persoon wilt.

Is deze persoon geïnteresseerd in een fotocamera, videocamera, of toch een beveiligingscamera? En wat wilt hij (of zij) dan precies weten? Zit hij nog in de oriënterende fase, of al een stuk verder in het proces. Gaat het hier om een beginner, of een gevorderde?

Kortom, je hebt geen enkel idee wat voor content je moet maken om op dit zoekwoord te scoren.

Als iemand daarentegen zoekt op canon spiegelreflex camera kopen, is de zoekintentie direct een stuk duidelijker. Als jij de juiste camera kan bieden, is de kans op conversie vele malen groter.

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Er zijn verschillende methodes om long tail zoekwoorden te vinden. Hieronder vind je er 5.

Google Suggest (of Google Autocomplete)

Google Suggest geeft op basis van je ingevoerde zoekwoord een lijst met suggesties. Vul een zoekwoord in, maar klik nog niet op enter. Je krijgt nu een tal aan potentiële long tail zoekwoorden.

Google Suggest
Google Suggest geeft handige suggesties voor long tail zoekwoorden.

Je kunt het complete alfabet afgaan opzoek naar relevante zoekwoorden.

Google Suggest op alfabet

Google Search Console

Google Search Console is een goudmijn aan long tail zoekwoorden, waar je al op gevonden wordt. Wat alles nog beter maakt is dat Google Search Console je ook het echte zoekvolume geeft (het aantal vertoningen in de zoekresultaten).

Door de beperkte filter mogelijkheden zijn deze zoekwoorden echter nauwelijks terug te vinden.

Een oplossing hiervoor is de Defellow Zoekwoord Verkenner.

Defellow Zoekwoord Verkenner

De Defellow Zoekwoord Verkenner haalt de data rechtstreeks uit Google Search Console.

Het grote voordeel is de uitgebreide set aan voorgedefinieerde filters. Hiermee filter je je long tail zoekwoorden op basis van vragen, vergelijkingen, zoekintentie en/of de webpagina waarmee je gevonden wordt.

Gerelateerde zoekopdrachten

Onderaan de eerste pagina van de zoekresultaten vind je een lijst met gerelateerde zoekopdrachten:

Gerelateerde zoekopdrachten aan de zoekterm 'maagzuur'

Deze gerelateerde zoekopdrachten zijn meestal long-tail zoekwoorden die nauw verwant zijn aan het hoofd zoekwoord.

Tip! Klik eens op een gerelateerde zoekopdracht en kijk vervolgens naar de gerelateerde zoekopdrachten van dat specifieke zoekwoord.

AnswerThePublic

Met AnswerThePublic ontdek je wat voor vragen mensen stellen over een bepaald onderwerp.

Vul een zoekwoord in en de tool geeft je complete lijst met potentiële long tail zoekwoorden.

De output is daarnaast te exporteren naar een CSV-bestand.

Hoe gebruik je long tail zoekwoorden?

Je hebt nu een lijst met long tail zoekwoorden die je wilt verwerken in je website. Maar nu volgt de vraag; hoe verwerk je al deze zoekwoorden?

Je hebt hier twee opties.

Optie 1. Je maakt een compleet nieuwe pagina

Soms kan het zijn dat een long tail zoekwoord de moeite waard is om een compleet nieuwe pagina te maken. Ik heb dat bijvoorbeeld gedaan bij mijn blog ‘hoe kom je hoger in Google‘.

Ik doe dit alleen als er over een bepaald onderwerp veel te vertellen valt.

Optie 2. Groepeer verschillende long tail zoekwoorden onder een hoofdonderwerp

Deze optie wordt vaker gehanteerd. Je kunt verschillende long tail zoekwoorden groeperen en behandelen in één overkoepelend blog.

Het long tail zoekwoord alt tekst toevoegen aan afbeelding heb ik bijvoorbeeld verwerkt in mijn artikel over alt teksten.

voorbeeld long tail zoekwoord in serp

Dit artikel scoort ook nog op andere long tail zoekwoorden, zoals wat is een alt tekst en voorbeelden van een alt tekst.

Meld je aan voor exclusieve SEO tips!