In dit artikel lees je alles over LSI zoekwoorden. Wat zijn het en hoe kunnen ze je helpen om nog beter vindbaar te worden in de zoekresultaten.
Wat zijn LSI zoekwoorden?
LSI (Latent Semantic Indexing) zoekwoorden zijn termen die conceptueel gerelateerd zijn aan het hoofdonderwerp van een bepaalde webpagina. Het is belangrijk om te weten dat een LSI zoekwoord iets anders is dan een synoniem.
Als je een blog schrijft over fietsen, dan zijn woorden als wiel, frame, mountainbike, elektrische fiets en fietspad LSI zoekwoorden.
Wat is LSI (Latent Semantic Indexing)?
Latent Semantic Indexing is een methode om ongestructureerde informatie wiskundig te analyseren en te verwerken. Het doel is om de betekenis van woorden (en taal) beter te begrijpen. Een ander woord voor semantiek is betekenisleer.
In 2019 gaf John Mueller aan dat Google geen gebruik maakt van de LSI methode.
There’s no such thing as LSI keywords — anyone who’s telling you otherwise is mistaken, sorry.
— 🧀 John 🧀 (@JohnMu) July 30, 2019
Dit klinkt aannemelijk om verschillende redenen:
- LSI is een oude technologie. De technologie is ontwikkeld in 1980. Het is ouder dan het wereldwijde web en is niet gebouwd voor de enorme hoeveelheid (dynamische) data dat vandaag de dag beschikbaar is.
- De LSI methode was tot 2008 gepatenteerd. Dat betekent dat Google het tot die tijd niet zomaar kon gebruiken. In 2008 was Google al redelijk goed in het begrijpen van content. Daarom is het aannemelijk dat de zoekmachine gebruik maakt van een andere methode.
Het lijkt er sterk op dan Google met Rankbrain een soortgelijke (beter schaalbare) methode gebruikt om de context van een webpagina te gebruiken. Semantiek speelt daar wel degelijk een belangrijke rol in.
Waarom is semantiek belangrijk?
Computers zijn dom. Ze denken in nullen & enen en hebben de grootste moeite om verbanden te leggen. Daarom is het voor Google ook een uitdaging om te bepalen waar een pagina over gaat. En wat je nu precies bedoelt met je zoekopdracht.
Als je bijvoorbeeld zoekt naar overhemd zonder strepen
heeft Google geen idee wat je bedoeld.
Waar zoekmachines ook veel moeite mee hebben zijn synoniemen en polysemie.
Wat zijn synoniemen?
Synoniemen zijn twee verschillende woorden met dezelfde betekenis. Enkele voorbeelden van synoniemen zijn:
- Duplicaat en kopie
- Bouwen en maken
- Straks en binnenkort
- Afwasmachine en vaatwasser
Wat is polysemie?
Polysemie betekent dat één woord meerdere betekenissen kan hebben. Enkele voorbeelden van polysemie:
- Bank: Een bank om op te zitten of een bank om je geld op te zetten.
- Muis: Een computermuis of een dier.
- Landen: Een (door middel van grenzen) afgebakend gebied of een vliegend voertuig dat aan de grond komt.
Om beter te begrijpen waar iemand naar zoekt probeert Google verbanden te leggen.
Voorbeeld
Stel je zoekt op het woord bank
. Dan heeft Google eigenlijk geen idee waar je nu eigenlijk naar opzoek bent. Maar als je zoekt op bank lening
is het voor Google al een stuk duidelijker. Je bent in dit geval waarschijnlijk opzoek naar een financiële instelling.
Met behulp van LSI zoekwoorden is een zoekmachine in staat de context van een webpagina beter te begrijpen.
Hoe ontdek je LSI zoekwoorden
Zodra je een nieuwe webpagina bouwt hoef je je in de eerste instantie niet bezig te houden met LSI zoekwoorden. Deze woorden gebruik je namelijk vaak al vanzelf. Toch zijn er nog wel een aantal mogelijkheden om semantische zoekwoorden te ontdekken.
Google Autocomplete
Zodra je een zoekopdracht intypt in geeft Google automatisch een aantal suggesties.
Dit wil niet zeggen dat je al deze zoekwoorden direct moet opnemen in je webpagina, maar je kunt er zeker handige nieuwe zoekwoorden mee vinden.
Gerelateerde zoekopdrachten
Hetzelfde geld voor de gerelateerde zoekopdrachten. Deze vind je onderaan de pagina in Google.
Kijk naar pagina’s die goed scoren
Pagina’s die al goed scoren in Google kunnen je een goed beeld geven van mogelijke LSI zoekwoorden. Een goed voorbeeld van zo’n pagina is Wikipedia.
Samenvattend
Wat zijn LSI zoekwoorden?
LSI (Latent Semantic Indexing) zoekwoorden zijn termen die conceptueel gerelateerd zijn aan het hoofdonderwerp van een bepaalde webpagina.
Maakt Google gebruik van LSI?
Google geeft aan geen gebruik te maken van LSI. Dit is aannemelijk omdat de LSI methode in 1980 is ontwikkeld en niet is gemaakt voor de enorme hoeveelheden data dat vandaag de dag beschikbaar is. Het is wel waarschijnlijk dat Google een soortgelijke methode gebruikt.
Hoe ontdek je LSI zoekwoorden?
Over het algemeen gebruik je LSI zoekwoorden al zonder er teveel bij na te denken. Google Autocomplete en gerelateerde zoekwoorden zijn nog wel goede bronnen om te raadplegen.