Uit onderzoek is gebleken dat 90,63% van alle webpagina’s geen organisch verkeer krijgt vanuit Google.
Dit heeft deels te maken met on-page SEO problemen en/of een tekort aan backlinks, maar het grootste probleem is het gebrek aan zoekwoorden onderzoek.
Hoe goed jouw website ook is, als je website alleen maar onderwerpen behandeld waar niemand naar zoekt ga je nooit gevonden worden.
In dit artikel lees je alles over het doen van zoekwoorden onderzoek.
- Wat is zoekwoorden onderzoek?
- Waarom is zoekwoorden onderzoek belangrijk voor SEO?
- Hoe vind je nieuwe zoekwoorden?
- Zoekwoorden onderzoek tools
- Belangrijke statistieken voor zoekwoorden onderzoek
Voordat ik je vertel hoe je zelf zoekwoorden onderzoek kunt uitvoeren, is het eerst goed om te weten wat het is en waarom het zo’n belangrijk onderdeel is van SEO.
Wat is zoekwoorden onderzoek
Zoekwoorden onderzoek is het ontdekken van woorden en woordgroepen die je doelgroep gebruikt tijdens het zoeken naar jouw product of dienst. Het is één van de belangrijkste en meest rendabele activiteiten van SEO.
Waarom is zoekwoorden onderzoek belangrijk voor SEO?
Zoekwoorden onderzoek is de eerste, cruciale stap die je zet voordat je een nieuwe webpagina gaat maken. Als jij je onderzoek goed uitvoert ontdek je:
- Hoeveel verkeer je ongeveer naar je website kunt krijgen met een bepaald zoekwoord.
- Hoe groot de kans is dat je op een bepaald zoekwoord gaat scoren.
- Wat de zoekintentie is van potentiële bezoekers.
Misschien nog wel het belangrijkst: tijdens het zoekwoorden onderzoek leer je je doelgroep beter te begrijpen. Nog nooit is het voor een marketeer zo laagdrempelig geweest om de doelgroep te doorgronden, aangezien deze door middel van zoekopdrachten precies vertelt wat er in hun omgaat.
Hoe vind je nieuwe zoekwoorden?
Als je opzoek gaat naar nieuwe zoekwoorden moet je eerst je doelgroep leren kennen. Wie zijn het, waar liggen hun interesses en waar zoeken ze op voordat ze geïnteresseerd kunnen raken in jouw product of dienst.
Grote organisaties hebben dit vaak al goed in kaart. Bij kleinere organisaties gebeurt dit nog minder. Een manier om een goed beeld te krijgen van je doelgroep aan de hand van een persona.
Een persona is een gedetailleerde uitwerking van je ideale klant.
Een tool die je kan helpen bij het maken van een persona is de Make My Persona Tool van Hubspot.
Denk na over de klantreis
Voordat een bezoeker overgaat tot een aankoop gaat er een flink proces aan vooraf. Dit proces wordt ook wel de klantreis genoemd. Het kan best dat jij de oplossing hebt voor iemands probleem, maar dan moet diegene wel weten dat hetgeen dat jij aanbiedt ook daadwerkelijk de oplossing is.
Voorbeeld van een klantreis
Iemand met buikpijn kan als eerst zoeken op de term buikpijn
of buikpijn verlichten
.
Als deze zoekopdracht niet het gewenste resultaat oplevert kan de volgende zoekopdracht verschillende soorten buikpijn
zijn.
Hier komt de persoon in kwestie erachter dat zijn/haar buikpijn wel eens kan komen door overtollig maagzuur en dat maagzuur tabletten het probleem waarschijnlijk kan oplossen.
Pas in een derde sessie zoekt diegene op maagzuur tabletten
.
De klantreis kun je grofweg opdelen in drie verschillende fases.
- Awareness (bekendheid)
- Consideration (overweging)
- Conversion (conversie of actie)
AFBEELDING
Denk dus goed na welke reis een bezoeker aflegt voordat deze klant wordt. Stel jezelf daarbij de vraag:
Op welke termen zoekt mijn doelgroep voordat ze mijn product/dienst zullen overwegen?
In een later stadium kun je je zoekwoord onderzoek uitbreiden met de vraag:
Op welke termen zoekt mijn doelgroep op het moment dat ze mijn product overwegen?
Topic clusters
Een gestructureerde manier om alle mogelijke zoekwoorden te vinden is aan de hand van zogenaamde topic clusters. Een topic cluster is een verzameling van content over een specifiek onderwerp.
Zo’n onderwerp is in de eerste instantie een functie (of feature) van een product of dienst dat je verkoopt.
Voorbeeld
Gaan we weer even terug naar de maagzuurtabletten. Dan kun je de volgende topic clusters maken
Product (functie) | Topic cluster |
---|---|
Maagzuurtablet | Maagzuur Reflux Zure oprispingen Buikpijn |
Een maagzuurtablet heeft over het algemeen maar één functie, maar vaak hebben producten er meer.
Bedenk per functie minimaal één topic cluster. Neem daarbij de vuistregel: des te minder functies een product heeft, des te meer topic clusters je per functie bedenkt.
De volgende stap is om per topic cluster te bedenken waar mensen naar kunnen zoeken. Enkele voorbeelden voor het topic cluster ‘maagzuur’ zijn:
- Symptonen van brandend maagzuur
- Tips tegen branden maagzuur
- Brandend maagzuur voorkomen
- Wat helpt bij brandend maagzuur
- Wat niet eten bij brandend maagzuur
Tip! Organiseer een brainstormsessie om zoveel mogelijk verschillende zoekwoorden te bedenken. Betrek hier niet alleen het marketingteam bij, maar ook andere disciplines zoals sales en operatie. Zij zijn over het algemeen meer in contact met klanten en weten dus goed wat er speelt.
Zoekwoorden onderzoek tools
Er zijn talloze (betaalde en gratis) tools die je helpen bij je zoekwoord onderzoek. Eén daarvan is Google zelf.
Google Suggest
Google Suggest geeft je suggesties waar andere mensen naar zoeken. Vul een zoekwoord in, maar klik nog niet op enter. Je krijgt nu een tal van zoekwoorden waar andere mensen naar zoeken.
Google Suggest wordt ook wel Google Autocomplete genoemd. Je kunt dus het hele alphabet afgaan opzoek naar relevante zoekopdrachten.
Yoast Google suggest expander
Een handige tool om alle suggesties van Google automatisch te genereren en eventueel naar een Excel-bestand te exporteren is Yoast Google suggest expander.
Gerelateerde zoekopdrachten
Ook bij uit de gerelateerde zoekopdrachten sectie van Google kun je waardevolle informatie halen. De gerelateerde zoekopdrachten staan vaak onderaan in de zoekresultatenpagina.
Ubersuggest Chrome Extension
Met de Ubersuggest Chrome Extension wordt het zoekvolume van een term direct weergegeven in de zoekbalk van Google. Hierdoor weet je direct of het zin heeft om tijd te investeren om te scoren op een bepaald zoekwoord.
Daarnaast laat de tool ook het gemiddelde CPC-bod zien, waarmee krijg je een goede indicatie van de waarde van het zoekwoord.
De tool biedt nog een handige functie. Het laat namelijk zien op welke zoekwoorden concurrerende webpagina’s nog meer gevonden worden.
AnswerThePublic
AnswerThePublic is een fantastische tool waarmee je long tail zoekwoorden kunt vinden.
Vul een zoekwoord in en de tool geeft je een lijst met vragen die mensen stellen over dit onderwerp.
De output is ook te exporteren naar een CSV-bestand.
Google Zoekwoordplanner
De zoekwoordplanner van Google is gemaakt om zoekwoorden onderzoek te doen voor Google Ads. Als je advertenties hebt draaien geeft de zoekwoordplanner een gedetailleerde zoekvolume. Heb je geen advertenties draaien, dan zie je alleen een ruwe schatting.
Google Search Console
In Google Search Console zie je een overzicht van zoekwoorden waar je al op gevonden wordt. Je komt hier zoekwoorden tegen waar je nooit eerder aan had gedacht en waar je je pagina’s op kunt optimaliseren.
Belangrijke statistieken voor zoekwoorden onderzoek
De meeste zoekwoorden tools maken gebruik van ongeveer dezelfde statistieken. Het kan natuurlijk dat de ene tool het net even anders noemt dan de andere, maar over het algemeen komt het op hetzelfde neer.
De belangrijkste statistieken bij zoekwoorden onderzoek zijn.
- Zoekvolume
- SEO moeilijkheid
- Kosten per klik (CPC)
Zoekvolume
De zoekvolume vertelt hoeveel er maandelijks op een bepaald zoekwoord wordt gezocht.
Voorheen betekende een hogere zoekvolume ook daadwerkelijk meer potentiële bezoekers. Door de komst van SERP features en de toename van het aantal advertenties is dit lang niet altijd meer het geval.
Gebruikers van een zoekmachine klikken bijvoorbeeld eerder op een advertentie of vinden hun antwoord rechtstreeks in de SERP en klikken helemaal niet meer op een resultaat.
Om die reden geven veel zoekwoorden tools tegenwoordig ook een schatting van het aantal mensen dat daadwerkelijk op een zoekresultaat klikt.
SEO moeilijkheid
De SEO moeilijkheid is een schatting van de mate van concurrentie op een bepaalde zoekwoord. Het wordt weergegeven als een score van 1 tot en met 100, waarbij de concurrentie bij 100 maximaal is.
Bij deze score kijken zoekwoorden tools met name naar de domein- en pagina autoriteit van de andere zoekresultaten.
Als jouw website nog weinig autoriteit heeft, heeft het weinig zin om te focussen op een zoekwoord met een hoge concurrentie.
Let op! Eerder zag je bij de zoekwoordplanner van Google ook een kolom met concurrentie. Dit heeft niets te maken met de SEO moeilijkheid.
Kosten per klik (CPC)
De kosten per klik (CPC) heeft eigenlijk niets met SEO te maken. Dit zijn de kosten die adverteerders betalen om op een bepaald zoekwoord in de SERP te komen.
Toch is dit een belangrijke statistiek om in de gaten te houden. Het zegt namelijk veel over de commerciële waarde van een bepaald zoekwoord. Hoe hoger het gemiddelde CPC-bod, hoe beter.
Het ideale zoekwoord
Idealiter ga je dus op zoek naar zoekwoorden met een hoog zoekvolume, lage SEO moeilijkheid een een hoge kosten per klik.