Stappenplan: Hoe kom je hoger in Google?

Als je meer bezoekers naar je website wilt, is het zaak om hoger te komen in Google. Zo simpel is dat. Maar hoe kom je hoger in Google? Dat vertel ik je stap voor stap in dit artikel.

In de onderstaande afbeelding vind je de gemiddelde doorklikratio (CTR) per positie in de SERP volgens Advanced Web Ranking.

gemiddelde ctr per positie

Hieruit kun je twee dingen opmaken.

  • Als je niet op de eerste pagina van Google staat kun je het wat betreft klikken wel vergeten.
  • Een kleine stijging in de zoekresultaten kan al snel een significant extra aantal klikken opleveren.

Het voordeel is dat het niet extreem ingewikkeld hoeft te zijn om iets hoger in Google te komen. Als je op een bepaald zoekwoord bijvoorbeeld gemiddeld op de tiende positie in zoekresultaten staat, vindt Google jouw pagina al best wel relevant en kwalitatief. Je moet alleen nog iets beter worden dan de concurrent.

Aan de hand van de volgende stappen kom je hoger in Google:

  1. Ontdek pagina’s waarmee je al redelijk scoort
  2. Bepaal op welke zoekwoorden je hoger wilt scoren in Google
  3. Zoek uit waarom je laag scoort op het bepaalde zoekwoord
  4. Kies op welke manier je gaat focussen op het zoekwoord
  5. Verbeter de pagina om hoger te scoren in Google

Stap 1: Ontdek pagina’s waarmee je al redelijk scoort

Met Google Search Console kun je precies in de gaten houden op welke zoekwoorden je allemaal scoort. Je ziet dit in het prestatierapport.

In dit rapport vind je een viertal statistieken.

  • Klikken
  • Vertoningen
  • Gemiddelde CTR
  • Gemiddelde positie

De eerste twee statistieken staan standaard aangevinkt, maar in dit geval heb je alle statistieken nodig.

prestatierapport gsc lijnchart
Voorbeeld van het prestatierapport in Google Search Console.

Als je iets naar beneden scrolt zie je een uitgebreid overzicht van alle zoekwoorden waar je al op gevonden wordt. Naast de zoekwoorden vind je de eerder benoemde statistieken.

Ga nu naar het tabblad Pagina’s en kies een pagina waarvan je vind dat deze al redelijk scoort. Voor het voorbeeld kies ik in dit geval het kennishub artikel over de Cumulative Layout Shift, ofwel het CLS-probleem.

pagina opzoeken om hoger te komen in google

Ga nu terug naar het tabblad Zoekopdrachten. Hier zie je een lijst met zoekwoorden waar de desbetreffende pagina al op gevonden wordt.

zoekwoordenlijst google search console

Je zult een hoop zoekwoorden gaan wegfilteren. Bijvoorbeeld omdat ze totaal niet relevant blijken te zijn voor jouw website. Daarom is het handig om de zoekwoordenlijst te exporteren naar een spreadsheet.

zoekwoordlijst exporteren naar spreadsheet

Hoe je gaat filteren hangt af van het aantal zoekwoorden in het geëxporteerde bestand. In dit geval heb ik een bestand met 58 verschillende zoekwoorden. Een prima aantal om handmatig door te spitten.

Heb je een lijst met veel meer zoekwoorden? Dan kun je er bijvoorbeeld voor kiezen om de zoekwoorden met weinig vertoningen of met een lage ranking weg te filteren.

Stap 2: Bepaal met welke zoekwoorden je hoger wilt scoren in Google

Je hebt nu een lijst met zoekwoorden waar je al op scoort in Google. De tweede stap is om te bepalen met welke zoekwoorden je hoger wilt scoren in Google, en op welke zoekwoorden er geen focus gelegd hoeft te worden.

Loop alle zoekwoorden handmatig door en beoordeel ze één voor één. In het onderstaande voorbeeld zie je bijvoorbeeld enkele zoekwoorden die niets te maken hebben met Cumulative Layout Shift, maar met een bepaald soort hout.

voorbeeld excelsheet zoekwoorden

Dit soort zoekwoorden kun je dus het best verwijderen uit het tabel. Het is niet zo erg dat je hier op gevonden wordt, maar het heeft geen toegevoegde waarde.

Je hebt nu een opgeschoonde lijst waarvan je denkt dat ze voor jouw website relevant kunnen zijn. Dat betekent nog niet dat je met alle zoekwoorden wat hoeft te doen. Daar is de lijst te lang voor. Maar ga op zoek naar zoekwoorden met een redelijk aantal vertoningen en waar je al redelijk op scoort.

Heb je een aantal zoekwoorden gevonden waarmee je in potentie veel bezoekers naar je website kunt krijgen? Dan heb je drie verschillende opties.

  1. Je kunt de bestaande pagina uitbreiden en het desbetreffende zoekwoord beter uitlichten. Je kunt bijvoorbeeld een nieuwe subkop aan de bestaande pagina toevoegen.
  2. Als het zoekwoord veel potentie toont maar niet goed bij de bestaande pagina past kun je ervoor kiezen een compleet nieuwe pagina te maken.
  3. Je kunt de opzet van de huidige pagina aanpassen.

Stap 3. Zoek uit waarom je laag scoort op het bepaalde zoekwoord

Het kan verschillende redenen hebben dat je op een bepaalt zoekwoord niet goed scoort.

  1. De concurrentie is te hoog.
  2. Het artikel komt niet overeen met de zoekintentie.
  3. De pagina is niet geoptimaliseerd voor SEO.

De concurrentie is te hoog

Blijkt het dat de concurrentie te hoog is? Dan zou je ervoor moeten zorgen dat je pagina meer backlinks krijgt. Een moeilijke en onzekere opgave (je bent namelijk altijd afhankelijk van een ander).

Je kan in dit geval ook de concurrentie ontwijken door je te focussen op een vergelijkbaar zoekwoord met minder concurrentie.

Het artikel komt niet overeen met de zoekintentie

Het kan zijn dat je artikel niet goed overeen komt met de zoekintentie. Hier kun je achter komen met behulp van de zogenaamde ‘drie C’s van zoekintentie‘:

  • Content type: Staan er in de SERP vooral blogartikelen, product pagina’s, categorie pagina’s of landingspagina’s?
  • Content format: Dit is vooral belangrijk bij blogartikelen. Bestaat de SERP vooral uit how-to’s, stappenplannen, lijstjes of een ander format?
  • Content angle: Op welke manier onderscheidt jouw blog zich van de concurrentie?

Komt jouw pagina niet overeen met de zoekintentie? Dan kan het zijn dat je de complete pagina moet ombouwen.

De pagina is niet goed geoptimaliseerd voor SEO

Het kan ook zijn dat je pagina simpelweg niet goed is geoptimaliseerd voor SEO. Kijk daarom altijd goed of jouw pagina voldoet aan belangrijke on-page SEO factoren, zoals:

Stap 4. Kies op welke manier je gaat focussen op het zoekwoord

Op dit moment focust het CLS artikel zich voornamelijk op het zoekwoord cumulative layout shift. Wat betreft de zoekintentie lijken er in dit geval geen problemen te zijn. De pagina is op vergelijkbare wijze opgebouwd als concurrerende pagina’s.

Op het gebied van on-page SEO valt er nog wel iets te verbeteren. De pagina heeft relatief weinig woorden en weinig interne links. Het grootste probleem lijkt echter de concurrentie…

Hoge concurrentie

Ik was er redelijk vroeg bij over dit onderwerp, waardoor de pagina in het begin goed scoorde. Helaas is de concurrentie me inmiddels voorbijgestreefd. Dat heeft vooral te maken met autoriteit.

Ik kan de pagina verder uitbreiden en verbeteren, maar op dit moment is de kans klein dat ik het van de concurrenten ga winnen. Daarom kan ik ze beter ontwijken en me focussen op een vergelijkbaar zoekwoord met minder concurrentie.

In dit geval ga ik meer de focus leggen op het zoekwoord cls probleem.

Stap 5. Verbeter de pagina om hoger te scoren in Google

In dit voorbeeld ga ik de pagina dus aanpassen en de focus leggen op een ander zoekwoord. Dit betekent niet dat de complete pagina aangepast moet worden. In de basis gaat het nog steeds over hetzelfde onderwerp, ik ga het alleen vanuit een andere hoek benaderen.

De zoekintentie van mensen die zoeken op cls probleem lijkt redelijk duidelijk. Een CLS-probleem is namelijk een melding vanuit Google Search Console. De kans is groot dat iemand de melding ziet en via Google gaat zoeken naar een oplossing. Deze informatie ga ik dus aan de pagina toevoegen.

Benieuwd hoe de pagina is aangepast? Via deze link kun je de oude versie terugzien. Let vooral op de opbouw van de (sub)koppen.

Conclusie

Door hoger te komen in Google kun je snel veel nieuwe bezoekers naar je website trekken. Je kunt je daarbij het best focussen op zoekwoorden met aardig wat vertoningen en waar je al redelijk op scoort (bijvoorbeeld op de tweede pagina van Google).


Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.