Ankertekst

Wat is een ankertekst (of anchor text)

De ankertekst (ook wel bekend als anchor text) is aanklikbare tekst in een hyperlink. De ankertekst is een belangrijke rankingfactor omdat het zoekmachines helpt om de relevantie van de verwijzende site te bepalen.

Om duidelijk aan te geven dat het om een hyperlink gaat werd de ankertekst vaak blauw en onderstreept. Doordat men door de jaren heen een stuk handiger is geworden met het internet is dit niet meer nodig.

Voorbeeld van een ankertekst

Een voorbeeld van een ankertekst is deze tekst die verwijst naar de homepagina van Defellow.

Een ander duidelijk voorbeeld van meerdere ankerteksten op een pagina vind je hieronder:

Wikipedia maakt sterk gebruik van ankerteksten
Wikipedia maakt goed gebruik van ankerteksten

Ankertekst in de HTML-code

In de HTML-code van je website ziet de ankertekst er als volgt uit:

<a href="https://voorbeeld.nl/">Voorbeeld van de ankertekst</a>

Ankertekst en SEO

Zoekmachines gebruiken de ankertekst om beter te begrijpen waar de pagina waarnaar wordt verwezen over gaat. Een SEO-vriendelijke ankertekst is beknopt, relevant en specifiek.

Nog regelmatig worden er woorden als ‘Lees hier’ of ‘Klik hier’ gebruikt als ankertekst. Op het gebied van SEO heeft deze tekst echter weinig waarde omdat het niet vertelt waar een webpagina over gaat.

Weinig invloed op de ankertekst

Zoekmachines kijken naar de ankertekst van interne links, maar vooral ook naar externe links. Je hebt maar weinig invloed over hoe andere sites naar je linken. Dit maakt de ankertekst een lastige rankingfactor.

Toch heb je wel de mogelijkheid om hier enige invloed op uit te oefenen. Op het internet vind je verschillende SEO-tools waarmee je inzicht kunt krijgen in de pagina’s die naar jou verwijzen.

Merk je dat een pagina wel naar jou verwijst, maar geen goede ankertekst gebruikt, dan kun je de eigenaar van de website hierover een vriendelijk mailtje sturen.

Google Penguin algoritme update

Het verzamelen van backlinks is het lastigste onderdeel van SEO. Om die reden begonnen zogenaamde link farms zo’n 10-15 jaar geleden met de verkoop van backlinks. Hiermee kon je voor relatief weinig geld een flink aantal backlinks inkopen met daarbij een anker tekst naar keuze.

Handig, want zo had je in één klap tientallen backlinks naar jouw website. Met de juiste ankertekst!

In 2012 is Google deze manier van black-hat SEO keihard gaan bestraffen door middel van de zogenaamde Penguin update.

Deze update gaat over-optimalisatie van je website op het gebied van SEO tegen. Als je vandaag de dag backlinks inkoopt (en dus in één keer een stuk meer backlinks hebt met daarbij dezelfde ankertekst) wordt je hiervoor gestraft. Dit kan zelfs leiden tot een penalty.

Conclusie

Ankerteksten zijn een belangrijke SEO rankingfactor omdat het context geeft over de inhoud van een webpagina. Omdat ankerteksten wat vertellen over een pagina waar naar wordt verwezen heb je hier maar beperkte invloed op.