Zo maak je converterende landingspagina’s (een complete handleiding)

In dit artikel lees je wat er nodig is om een effectieve landingspagina te maken. Je leest onder andere:

  • Wat er nodig is om een converterende landingspagina te maken.
  • Hoe je door te testen je pagina’s kunt optimaliseren.
  • Wat de voorwaarden zijn van een goede landingspagina.

Aan het eind van het blog vind je nog enkele geavanceerde conversiestrategieën om je landingspagina nog beter te laten converteren.

Inhoudsopgave

Wat is een landingspagina

Een landingspagina is een webpagina dat volledig is ontworpen om bezoekers aan te zetten tot één bepaalde actie. Denk daarbij aan:

  • Het downloaden van een e-book.
  • Inschrijven voor een evenement of webinar.
  • Aanmelden voor een nieuwsbrief.
  • Aanvragen van een kortingscoupon.
  • Aankopen van een product.

Een landingspagina wordt zo genoemd omdat bezoekers vanuit een externe bron op de pagina ‘landen’. Bij een externe bron kon je denken aan een Google Ad, een Facebook advertentie of een organische zoekresultaat.

Wat is een landingspagina

Het begrip landingspagina is hierdoor nogal verwarrend, aangezien je technisch gezien op iedere webpagina kunt ‘landen’. Toch is er wel degelijk een verschil tussen een landingspagina en een ‘normale’ webpagina.

Webpagina vs. Landingspagina

Een webpagina heeft vaak meerdere doelen. Soms is het doel zelfs niet helemaal duidelijk.

Vanaf je homepagina stuur je bezoekers bijvoorbeeld door naar een blogoverzicht, maar ook naar verschillende producten die je aanbiedt, een downloadpagina of een referentiepagina.

Bij een blogartikel is dit ook weer anders. Het kan zijn dat je een blog puur hebt gemaakt om naamsbekendheid te genereren (bijvoorbeeld via organische zoekresultaten). Om dat te stimuleren plaats je interne links en social share buttons. Iets dat je op een landingspagina absoluut wilt vermijden.

Een landingspagina heeft over het algemeen één specifiek doel. Een bekend voorbeeld daarvan is om een bezoeker aan te zetten tot een bepaalde download. Alle mogelijke afleiding wordt daarom zoveel mogelijk geëlimineerd.

Onderdelen van een landingspagina

Een goede en veelgebruikte manier om een landingspagina te maken is aan de hand van het wereldberoemde en eeuwenoude AIDA-model.

Attention – Grijp de aandacht

Vandaag de dag heb je gemiddeld drie seconden om de aandacht van een bezoeker te grijpen. Anders is deze weer van je pagina vertrokken. De eerste stap van het AIDA-model is dus essentieel. Grijp daarom de aandacht van de bezoeker al boven de vouw.

Boven de vouw cta
Boven de vouw is alles wat je van een pagina ziet zonder te scrollen.

Veelvoorkomende manieren om de aandacht te grijpen zijn:

Een pakkende headline

De headline is vaak het eerste tekstelement van de pagina waar het oog op valt. Daarom is het misschien wel het belangrijkste tekstelement van de hele website.

Grijpt je headline de aandacht van de bezoeker niet, dan heb je de rest van de landingspagina voor niets gemaakt. Maak daarom een korte, maar gedetailleerde omschrijving van je aanbod.

Mensen worden steeds terughoudender om hun mailadres af te geven. Niet zo gek, als je bedenkt waar je tegenwoordig mee volgespamd wordt.

Als je niet duidelijk maakt wat een bezoeker krijgt in ruil voor zijn mailadres, dan zal diegene zijn mailadres niet afgeven.

Ondertitel

De ondertitel geeft iets meer ruimte tot uitleg. Hier kun je dus iets gedetailleerder vertellen over jouw aanbod. Probeer het ook hier kort te houden en de aandacht vast te houden.

Hero afbeelding

Een afbeelding zegt meer dan duizend woorden. Een afbeelding of video ondersteunt de headline en helpt de bezoeker een beeld te schetsen bij jouw aanbod. Zeker als het aanbod niet tastbaar is (zoals een e-book of een cursus), is een ondersteunende afbeelding of video belangrijk.

Interest – Wek de interesse

Heb je iemand z’n aandacht gegrepen, dan betekent het nog niet direct dat diegene ook daadwerkelijk geïnteresseerd is in je aanbod.

Als de iemand naar beneden scrolt betekent het dus eigenlijk dat hij/zij meer informatie wilt. Nu is het tijd om de persoon ook daadwerkelijk geïnteresseerd te maken.

Er zijn verschillende manieren om interesse te wekken.

Storytelling

Iedereen houdt van een goed verhaal. Dat is op een landingspagina niet anders. Vertel hier het verhaal achter het product.

  • Tegen welk probleem liep je aan?
  • Hoe heb je het opgelost?
  • Waarom is het asociaal om dit product niet met anderen te delen.

Opsommingslijst: Wat kan iemand verwachten?

Voordat iemand zijn mailadres aan je geeft wilt hij/zij precies weten wat je ervoor teruggeeft. Geef daarom precies aan wat iemand kan verwachten. Een opsommingslijst is hier geschikt voor omdat het relatief makkelijk te lezen is.

Desire – Creëer een verlangen

Social proof

Social proof is super belangrijk op een salespagina. Onderzoek wijst uit dat mensen nou eenmaal geneigd zijn om af te gaan op de mening van anderen. Zelfs als ze die persoon niet kennen.

Zorg er wel voor dat je echte referenties krijgt en niet zomaar een fictief persoon bedenkt. Daar trapt namelijk niemand in.

Een goede manier om referenties te verzamelen is om een paar dagen na de download (of een paar dagen na een evenement) de mensen te vragen wat ze ervan vonden en of je ze nog ergens mee kan helpen.

Je kunt dit proces volledig automatiseren en je zult zien dat mensen hier zeker voor open staan.

Action – Tijd voor actie!

Als het goed is kan je bezoeker nu niet wachten om jouw product aan te schaffen of te downloaden. Tijd voor actie dus!

In principe zijn er drie manieren om een call-to-action (CTA) te maken.

Optie 1. Plaats het formulier op de landingspagina

Een veelgebruikte call-to-action is om het aanmeldformulier direct op de landingspagina te plaatsen.

Opt-in formulier in de landingspagina plaatsen

Dit kan een goede manier zijn, maar het kan ook afschrikken. Over het algemeen hangt het ervan af hoeveel informatie je over iemand wilt hebben.

Wil je alleen iemand zijn mailadres? Dan is het waarschijnlijk prima om het formulier direct op de pagina te plaatsen.

Vraag je om persoonlijkere gegevens en misschien zelfs om een telefoonnummer of adres? Dan zal men dit al snel een te grote stap vinden.

Optie 2. Een popup/lightbox

Vraag je meer informatie over iemand dan alleen zijn/haar mailadres? Dan is het een goed idee om het formulier pas te vertonen nadat de persoon op een button heeft geklikt.

Popup als kleine tussenstap

Door deze kleine tussenstap toe te voegen maak je slim gebruik van één van de beïnvloedingsprincipes van Robert Cialdini, namelijk commitment en consistentie.

Doordat de persoon al een eerste stap heeft gezet (en dus een commitment is aangegaan) zal hij/zij eerder geneigd zijn consistent te zijn dus de volgende stap uit te voeren.

Uiteraard weet je pas wat het beste werkt als je het getest hebt.

Landingspagina’s A/B testen

Door gebruik te maken van de bovenstaande strategieën heb je een goede basis voor je landingspagina. Dit betekent echter niet dat je direct het maximale uit je landingspagina haalt.

Hoe je landingspagina het best converteert, weet je alleen door flink te testen.

Test twee compleet verschillende pagina’s

Een stelregel bij het A/B testen is: test één element tegelijk.

Dat is volkomen logisch, want als je meer dan één element tegelijk test weet je niet wat er nou heeft gezorgd voor een hogere conversie. Maar over het algemeen zorgt een andere kleur button niet voor een enorm verschil. Zeker niet als je nog niet zoveel bezoekers naar je landingspagina trekt.

En wie zegt dat de landingspagina die je in de eerste instantie hebt gemaakt een goed startpunt is.

Ik raad je daarom aan om te starten met twee compleet verschillende pagina’s. Op die manier weet je welke pagina je het best als startpunt kunt gebruiken.

Geavanceerde conversiestrategieën

Mensen hebben vaak net dat duwtje in de rug nodig om daadwerkelijk over te gaan op actie. Wij zijn namelijk van nature uitstellers. Zeg nou zelf, hoe vaak heb je zelf niet gedacht “dat komt morgen wel” en vervolgens vergat je het te doen?

Kortom, we hebben een bepaalde urgentie nodig. Daarom gaan we ook zo lekker op deadlines.

Aftelklok

Heeft een actie een bepaalde deadline? Dan zul je zien dat de meeste conversies op de deadlinedag plaats zullen vinden. Plaats in dat geval altijd een aftelklok op je landingspagina.

Aftelklok om schaarste te creëeren

Maak van je bedankpagina een landingspagina

Zodra iemand een aanmeldformulier bij je heeft ingevuld stuur je hem/haar waarschijnlijk door naar een bedankpagina. Dit is ook de makkelijkste een meestgebruikte manier om je doelen te meten in Google Analytics.

Maar vaak stopt het daar en dat is zonde. Iemand is namelijk bereid minimaal zijn/haar e-mailadres aan je te geven. De persoon in kwestie is dus geïnteresseerd in wat je doet.

Misschien wilt de persoon ook wel:

  • Abonneren op je YouTube-kanaal.
  • Je volgen op Facebook.
  • Een cursus bij je kopen.

Je geeft natuurlijk wel de informatie die normaal op een bedankpagina staat, maar je kunt iemand best vragen nog een actie te ondernemen.

Elimineer alle afleiding

Een landingspagina heeft maar één doel en dat is zorgen dat bezoekers overgaan tot één bepaalde actie. Het heeft daarom geen enkele toegevoegde waarde om links naar andere pagina’s toe te voegen.

Ik raad je daarom aan om niet alleen alle interne links van de pagina te halen, maar ook de navigatie in zowel de header als de footer. Je wilt namelijk helemaal niet dat de bezoeker naar een andere pagina gaat (behalve dan naar de bedankpagina).

Landingspagina zonder menu om afleiding te voorkomen
Landingspagina met header, maar zonder menu.

Een landingspagina maken

Traditioneel wordt een landingspagina gemaakt door een webdesigner. Dit proces wordt vaak uitbesteed aan externe bedrijven. Het probleem hierbij is dat:

  • Dit soort bedrijven een relatief hoog tarief vragen.
  • Een eigen planning hebben. Als het goed is hebben ze het te druk om morgen voor je aan de slag te gaan.

Om deze redenen kiezen midden- en kleine bedrijven er steeds vaker voor om het marketingteam de landingspagina zelf te laten maken. Dit is mogelijk door de komst van zogenaamde pagebuilders, waarmee je door middel van drag & drop complete pagina’s kunt bouwen.

Uiteraard bevat Defellow websitesoftware een krachtige pagebuilder, inclusief tientallen templates om binnen een no-time krachtige landingspagina’s te maken.

Conclusie

Ik hoop dat dit artikel je nieuwe inzichten heeft gegeven om een zo effectief mogelijke landingspagina te maken.

Ik ben benieuwd wat je van het artikel vond en of je nog een goede tip hebt. Laat het me vooral weten in de reacties.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.