Doelen instellen in Google Analytics

In Google Analytics is het mogelijk om verschillende doelen in te stellen. Zo kun je bijvoorbeeld meten hoeveel bezoekers hebben geconverteerd, maar ook hoeveel bezoekers voor een bepaalde tijd op de website zijn gebleven.

In dit artikel lees je wat doelen in Google Analytics zijn en hoe je deze kunt instellen.

Wat zijn doelen in Google Analytics

Iedere zakelijke website heeft verschillende doelen. Je wilt bijvoorbeeld dat bezoekers een bepaalde actie op je website uitvoeren. Verschillende acties zijn:

  • Een product kopen
  • Offerte aanvragen
  • Contactformulier invullen
  • E-book downloaden
  • Webinar inschrijving

Iedere keer als een bezoeker zo’n actie uitvoert noem je dat een conversie. Om deze conversies overzichtelijk te meten kun je in Google Analytics doelen instellen. Hiermee kun je bepalen welke pagina’s (of campagnes) waardevol voor je zijn.

Het meten van de effectiviteit van verschillende campagnes doe je door middel van UTM-codes.

Een doel instellen in Google Analytics

Je stelt doelen in Google Analytics in op weergaveniveau. Per weergave kun je 20 verschillende doelen instellen.

Om een doel in te stellen ga je in het linkermenu naar Beheerder.

google analytics menu beheerder
Klik in het linkermenu op Beheerder.

Klik in de derde kolom (onder Weergave) op Doelen en vervolgens op + NIEUW DOEL.

nieuw doel google analytics

Het instellen van het doel doe je in drie stappen.

  • Doelconfiguratie
  • Doelbeschrijving
  • Doeldetails

Doelconfiguratie

Je kunt kiezen om je doel in te stellen op basis van een template, of je kunt zelf een aangepast doel instellen. Zelf maak ik een doel eigenlijk nooit op basis van een template. Ik selecteer hier dus Aangepast.

Doelbeschrijving

Onder doelbeschrijving stel je de naam van het doel in, selecteer je het doelruimte-ID en selecteer je het doeltype.

Het doeltype definieert hoe je het doel gaat meten.

  • Bestemming: De bezoeker komt terecht op een bepaalde pagina op je website. Vaak is dit de bedankpagina.
  • Duur: De bezoeker zit voor een bepaald aantal minuten op de website.
  • Pagina’s per sessie: De bezoeker bezoekt een bepaald aantal pagina’s in een sessie.
  • Gebeurtenis: De bezoeker voert een bepaalde actie uit die niet via een van de bovenstaande doeltypes kan worden gemeten. Bijvoorbeeld een klik op een telefoonnummer.

Doeldetails

Onder doeldetails definieer je wanneer het Google Analytics doel is behaald. De doeldetails zijn verschillend per doeltype.

Bestemming

Het doeltype ‘Bestemming’ wordt waarschijnlijk het vaakst gebruikt. Hierbij geef je aan dat wanneer een bezoeker op een bepaalde pagina terecht komt het Google Analytics doel is bereikt.

Vaak zijn dit bedankpagina’s. Deze pagina’s kunnen alleen worden bereikt nadat iemand een bepaald formulier heeft ingevuld. Bedankpagina’s moeten daarom altijd een noindex tag hebben, zodat ze niet worden opgenomen in de SERP.

doeltype bestemming google analytics

Onder ‘Bestemming’ geef je de URL van de bedankpagina op. Geef hier niet de complete URL, maar alleen de slug op. Dus /bedankt-download-44255/ in plaats van https://defellow.nl/bedankt-download-44255/.

Daarnaast heb je nog de volgende mogelijkheden.

  • Gelijk aan
  • Begint met
  • Reguliere expressie

Gelijk aan: Het doel wordt alleen behaald als de URL waar de bezoeker op terecht komt exact overeenkomt met de opgegeven bestemming.

Begin met: Het URL moet beginnen met de opgegeven bestemming. Dit is bijvoorbeeld handig met (door middel van parameters) gepersonaliseerde URL’s.

Reguliere expressie: Een reguliere expressie is een manier om patronen te beschrijven waardoor een computer softwarematig tekst kan herkennen. Hierdoor ben je flexibeler met het definiëren van de bestemming.

Als je bijvoorbeeld een webshop hebt kan het zijn dat iedere aankoopbevestigingspagina een andere URL heeft. De eerste bezoeker die iets aankoopt komt bijvoorbeeld terecht op /90322-CompleetOrder-34436/ en de volgende op /55522-CompleetOrder-32304/.

Om ervoor te zorgen dat beide URL’s gezien worden als doel kun je de reguliere expressie (CompleetOrder) invoeren.

Duur

Dit doeltype zegt iets over de kwaliteit van de content van je website. Zo kun je bijvoorbeeld controleren hoeveel procent van je bezoekers een minimaal aantal minuten op een pagina of op je website blijven.

Het doeltype "duur" Google Analytics

Pagina’s/schermen per sessie

Dit doeltype zegt eveneens wat over de kwaliteit, maar ook over de gebruiksvriendelijkheid van je website. Klikken bezoekers wel genoeg door? Of lezen ze een blog en blijft het daarbij.

Gebeurtenis

Met het doeltype gebeurtenis kun je een bepaalde actie aangeven die met de eerder besproken doeltypen niet te meten is. Denk bijvoorbeeld aan een formulierverzending waarbij de bezoeker niet wordt doorverwezen naar een andere pagina.

Zo’n gebeurtenis kun je definiëren in Google Tag Manager en vervolgens hier opgeven.

doeltype gebeurtenis google analytics

Je hoeft maar één van de drie gebeurtenisvoorwaarden (categorie, actie of label) in te vullen om het doel te laten werken.

Doelwaarde

Optioneel kun je ieder doel een bepaalde waarde meegeven. Als je bijvoorbeeld hebt berekend dat iedere download gemiddeld €5,- oplevert, kun je dat hier opgeven.

Doel verifiëren

Om zeker te weten of een doel goed is ingesteld, kun je deze verifiëren. Google Analytics kijkt dan hoeveel conversies er in de afgelopen 7 dagen hebben plaatsgevonden.

doel verifieren google analytics
Dit doel heeft een conversiepercentage van 34,55%. Het doel lijkt goed te zijn ingesteld.

Meld je aan voor exclusieve SEO tips!