SEO-doelen stellen (inclusief voorbeelden)

Veel SEO-specialisten stellen voordat ze aan een opdracht beginnen geen duidelijke SEO-doelen.

De achterliggende reden is vaak dat ze geen succes kunnen (of willen) garanderen. Er zijn namelijk te veel factoren waar ze geen invloed op hebben.

Maar als je geen duidelijke doelen stelt (en dus ook geen duidelijke afspraak maakt met je opdrachtgever), is het ook niet helder waar aan gesleuteld moet worden. Of wanneer je überhaupt goed werk levert.

Dit geldt met alles en dus ook met SEO.

Vage doelen

Soms worden er SEO gerelateerde doelen gesteld als “het verhogen van het organische verkeer met 20% binnen 6 maanden”.

Maar hoe ga je dat doel dan bereiken? En waar ligt het aan als het niet lukt?

En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat het extra organische verkeer de bedrijfsdoelen ondersteunt? Er zijn genoeg zoekwoorden die veel traffic opleveren, maar geen waardevolle bezoekers.

In dit artikel leer je hoe je de juiste SEO-doelen kunt stellen en hoe je aan de hand van deze doelen stap voor stap kunt werken aan een beter vindbare website.

Wat zijn SEO-doelen?

SEO-doelen zijn specifieke, meetbare, acceptabele, realistische en tijdsgebonden (SMART) doelen die bijdragen aan het ultieme doel van SEO; het organisch bereiken en converteren van zoveel mogelijk potentiële klanten.

Waarom is het belangrijk om SEO-doelen te stellen?

SEO omvat zoveel verschillende aspecten, dat je zonder concrete doelen schiet met hagel. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om zoveel mogelijk organisch verkeer uit Google te halen. Maar als dat niet blijkt te lukken (en dat gebeurt vaak) heb je zonder concrete SEO doelen geen duidelijke strategie om op voort te borduren.

SEO doelen helpen je te focussen op dat wat op dit moment het belangrijkst is. Alleen door gerichte doelen te stellen kun je stap voor stap een stukje hoger in Google komen.

Hoe stel je de juiste SEO-doelen?

Net als alle andere doelen worden SEO doelen SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch & tijdsgebonden) gedefinieerd.

Het SEO doel: “het verhogen van het organische verkeer met 20% binnen 6 maanden” voldoet hier niet aan. Het is namelijk niet specifiek genoeg.

Begin met het waarom

Denk bij het opstellen van een doel ook goed na waarom je iets wilt bereiken. “Het verhogen van de domein autoriteit van 12 naar 20 binnen 6 maanden” is bijvoorbeeld mooi, maar waarom wil je dat? Misschien is dat in jouw branche helemaal niet nodig.

Wat voor jouw organisatie een goed SEO doel is hangt af van de bedrijfsdoelen.

  • Wil je meer naamsbekendheid? Dan kun je je bijvoorbeeld richten op het aantal vertoningen in de SERP.
  • Wil je meer omzet? Dan kun je je richten meer verkopen vanuit organisch verkeer.
  • Wil je meer aanzien? Dan kun je je richten op een hoge ranking van een woord dat autoriteit uitstraalt.

Voorbeelden van SEO doelen

Wat een goed SEO doel is, is voor ieder bedrijf natuurlijk anders. Hieronder vind je enkele voorbeelden van SEO doelen.

  • Verhoog het aantal vertoonde zoekwoorden in de SERP met 30% binnen 3 maanden.
  • Behaal binnen 6 maanden minimaal positie 5 op het zoekwoord […]
  • Verbeter het betrokkenheidspercentage van de blogartikelen met 15% binnen 3 maanden.

Voorbeeld 1. Verhoog het aantal vertoonde zoekwoorden in de SERP met 30% binnen 3 maanden.

Als je net een nieuwe website hebt met nog weinig domein autoriteit is het vaak lastig om snel traffic te genereren.

Daarom is het in het begin geen slechte strategie om te “zaaien”. Probeer in dit stadium op zoveel mogelijk verschillende (relevante) zoekwoorden vertoond te worden.

Een doel dat hieraan bijdraagt is “Verhoog het aantal vertoonde zoekwoorden in de SERP met 30% binnen 3 maanden”.

Dit doel is SMART omdat:

  • Specifiek: Het bevorderd de vindbaarheid van je website.
  • Meetbaar, bijvoorbeeld met het Defellow SEO Dashboard.
  • Acceptabel. Het is niet heel lastig om in de SERP te verschijnen. Het wordt pas lastig als je op de eerste pagina wilt komen.
  • Realistisch: Omdat een groei van 30% binnen 3 maanden te realiseren is.
  • Tijdsgebonden omdat er een tijdspanne is bepaald (3 maanden)

Voorbeeld 2. Behaal binnen 6 maanden minimaal positie 5 op het zoekwoord […]

Binnen Google Search Console kun je de gemiddelde positie van al je zoekwoorden bekijken.

Gemiddelde positie bekijken in Google Search Console, om zo de SEO-doelen te kunnen meten.

Het heeft echter niet zoveel toegevoegde waarde om dit gemiddelde te willen verbeteren. Je rankt namelijk ook op onbelangrijke zoekwoorden.

Zo rank ik met mijn artikel over de Cumulatieve Layout Shift (of CLS) ook op het zoekwoord “afmetingen cls”.

voorbeeld onbelangrijk zoekwoord 2

Iemand die hier naar zoekt is benieuwd naar de afmetingen van een houten CLS (Canadian Lumber en SLS) balk.

Het is niet erg (en onoverkomelijk) om op zo’n woord gevonden te worden. Maar het heeft geen enkele toegevoegde waarde, en geeft een vertekend beeld van de gemiddelde positie van je pagina.

Met het doel “Behaal binnen 6 maanden minimaal positie 5 op het zoekwoord […]“ specificeer je een belangrijk zoekwoord. Dit kan bijvoorbeeld een transactioneel zoekwoord zijn, of een prestige zoekwoord.

Dit SEO doel is SMART:

  • Specifiek: Er wordt een belangrijk zoekwoord gespecificeerd. Door te scoren op dit zoekwoord kan je bijvoorbeeld extra conversies verwachten of extra prestige uitstralen.
  • Meetbaar: Bijvoorbeeld met de Defellow Rank Tracker.
  • Acceptabel: Het is acceptabel om een SEO specialist te vragen om op een bepaald zoekwoord te scoren.
  • Realistisch. Al hangt dit natuurlijk wel af van de situatie.
  • Tijdsgebonden: Er wordt een tijdspanne van 6 maanden aangegeven.

Voorbeeld 3: Verbeter het betrokkenheidspercentage van de blogartikelen met 12% binnen 3 maanden.

Het is de missie van Google om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk te maken. Met andere woorden. Op het moment dat jij een zoekopdracht uitvoert, wilt Google het beste resultaat bovenaan in de zoekresultaten tonen.

Eén van de manieren om te bepalen of een pagina terecht bovenaan in de zoekresultaten staat is om te kijken of iemand tevreden is met het zoekresultaat.

Wanneer iemand bijvoorbeeld via de SERP op je pagina belandt. Vervolgens weer terug naar de SERP en op een ander zoekresultaat klikt, is dit een teken voor Google dat jouw pagina de zoekvraag misschien niet goed beantwoord. Dit wordt ook wel pogosticking genoemd.

AFBEELDING

In Universal Analytics werd het bouncepercentage gebruikt om de betrokkenheid van de bezoekers te meten.

Het bouncepercentage gaf hierover echter geen duidelijk beeld. Als er namelijk iemand op je website belandde, een volledig blogartikel las en vervolgens de browser tevreden afsloot werd dit wel als een bounce gerekend.

In Google Analytics 4 heeft het bouncepercentage ruimte gemaakt voor het betrokkenheidspercentage. Deze statistiek kan veel secuurder berekenen of iemand daadwerkelijk betrokken was.

Het betrokkenheidspercentage in Google Analytics 4 gebruiken als SEO-doel

Hierdoor kun je dus ook veel beter inschatten of een pagina wel of niet nuttig is voor een bezoeker en eventueel verbeterd moet worden.

Het SEO doel: “Verbeter het betrokkenheidspercentage van de blogartikelen met 12% binnen 3 maanden.” kan daarom zeker bijdragen om hoger te scoren in Google.

Dit doel is SMART omdat:

  • Specifiek: Er wordt een tijdspanne en een percentage benoemd.
  • Meetbaar: Het betrokkenheidspercentage is een (meetbare) statistiek in Google Analytics 4.
  • Acceptabel: Het draagt bij aan hogere posities in de Google. Daarnaast zijn er vaak wel mogelijkheden om de betrokkenheid te verbeteren.
  • Realistisch: Een verhoging van 12% is zeker geen onmogelijke opgave.
  • Tijdsgebonden: Er is een tijdspanne van 3 maanden aangegeven.

Tot slot

Wat SEO betreft kun je succes nooit garanderen. Wel kun je door middel van SEO doelen gestructureerd werken aan een beter vindbare website.

Daarnaast hebben dit soort doelen als voordeel dat je goed overzicht kunt houden op de voortgang van het proces en indien nodig tijdig kunt bijsturen.

Meld je aan voor exclusieve SEO tips!