SEO doelen stellen (inclusief voorbeelden)

Veel SEO-specialisten stellen voordat ze aan een opdracht beginnen geen duidelijke SEO doelen.

De achterliggende reden is vaak dat ze succes niet kunnen garanderen. Er zijn namelijk teveel factoren waar ze geen invloed op hebben.

Maar als je geen duidelijke SEO doelen stelt (en dus ook geen duidelijke afspraak maakt met je opdrachtgever), is het ook niet duidelijk waar aan gesleuteld moet worden. Of wanneer je überhaupt goed werk levert.

Dit geldt met alles en dus ook met SEO.

Vage doelen

Soms worden er SEO gerelateerde doelen gesteld als “het verhogen van het organische verkeer met 20% binnen 6 maanden”.

Maar hoe ga je dat doel dan bereiken? En waar ligt het aan als het niet lukt?

En nog belangrijker: hoe zorg je ervoor dat het extra organische verkeer de bedrijfsdoelen ondersteunt? Er zijn genoeg zoekwoorden die veel traffic opleveren, maar geen waardevolle bezoekers.

In dit artikel leer je hoe je de juiste SEO doelen kunt stellen en hoe je aan de hand van deze doelen stap voor stap kunt werken aan een betere website.

Wat zijn SEO doelen?

SEO doelen zijn specifieke, meetbare, acceptabele, realistische en tijdsgebonden (SMART) doelen die bijdragen aan het hogere doel van SEO.

Het hogere doel van SEO is voor veel bedrijven “het organisch bereiken en converteren van zoveel mogelijk potentiële klanten”.

Waarom is het belangrijk om SEO doelen te stellen?

SEO omvat zoveel verschillende aspecten, dat je zonder concrete doelen schiet met hagel. Het uiteindelijke doel is natuurlijk om zoveel mogelijk organisch verkeer uit Google te halen. Maar als dat niet blijkt te lukken (en dat gebeurt vaak) weet je zonder SEO doelen niet waar het probleem ligt.

SEO doelen helpen je te focussen op dat wat op dit moment het belangrijkst is. Alleen door gerichte doelen te stellen kun je stap voor stap een stukje hoger in Google komen.

Hoe stel je SEO doelen?

Net als alle andere doelen worden SEO doelen SMART (specifiek, meetbaar, acceptabel, realistisch & tijdsgebonden) gedefinieerd.

Het SEO doel: “het verhogen van het organische verkeer met 20% binnen 6 maanden” voldoet hier niet aan. Het is namelijk niet specifiek genoeg.

Begin met het waarom

Denk bij het opstellen van een doel ook goed na waarom je iets wilt bereiken. “Het verhogen van de domein autoriteit van 12 naar 20 binnen 6 maanden” is bijvoorbeeld mooi, maar waarom wil je dat? Misschien is dat in jouw branche helemaal niet nodig.

Wat voor jouw organisatie een goed SEO doel is hangt af van de bedrijfsdoelen.

  • Wil je meer naamsbekendheid? Dan kun je je bijvoorbeeld richten op het aantal vertoningen in de SERP.
  • Wil je meer omzet? Dan kun je je richten meer verkopen vanuit organisch verkeer.
  • Wil je meer aanzien? Dan kun je je richten op een hoge ranking van een woord dat autoriteit uitstraalt.

Voorbeelden van SEO doelen

Wat een goed SEO doel is, is voor ieder bedrijf natuurlijk anders. Hieronder vind je enkele voorbeelden van SEO doelen.

  • Verhoog het aantal vertoonde zoekwoorden in de SERP met 30% binnen 3 maanden.
  • Behaal binnen 6 maanden minimaal positie 5 op het zoekwoord […]

Voorbeeld 1. Verhoog het aantal vertoonde zoekwoorden in de SERP met 30% binnen 3 maanden.

Als je net een nieuwe website hebt met nog weinig domein autoriteit is het vaak lastig om snel traffic te genereren.

Daarom is het in het begin geen slechte strategie om te “zaaien”. Probeer in dit stadium op zoveel mogelijk verschillende (relevante) zoekwoorden vertoond te worden.

Een doel die hieraan bijdraagt is “Verhoog het aantal vertoonde zoekwoorden in de SERP met 30% binnen 3 maanden”.

Dit doel is SMART omdat:

Het is specifiek omdat het de vindbaarheid van je website bevorderd.

Het is meetbaar, bijvoorbeeld met het Defellow SEO dashboard.

Het is acceptabel. Het is niet heel lastig om in de SERP te verschijnen.

Het is realistisch omdat een groei van 30% binnen 3 maanden te realiseren is.

En het is tijdsgebonden omdat er een tijdspanne is bepaald (3 maanden)

Voorbeeld 2. Behaal binnen 6 maanden minimaal positie 5 op het zoekwoord […]

Binnen Google Search Console kun je de gemiddelde positie van al je zoekwoorden bekijken.

gemiddelde positie gsc

Het heeft echter niet zoveel toegevoegde waarde om dit gemiddelde te willen verbeteren. Je rankt namelijk ook op onbelangrijke zoekwoorden.

Zo rank ik met mijn artikel over de Cumulatieve Layout Shift (of CLS) ook op het zoekwoord “afmetingen cls”.

voorbeeld onbelangrijk zoekwoord 2

Iemand die hier naar zoekt is benieuwd naar de afmetingen van een houten CLS (Canadian Lumber en SLS) balk.

Het is niet erg (en onoverkomelijk) om op zo’n woord gevonden te worden. Maar het heeft geen enkele toegevoegde waarde, en is ook nog eens slecht voor de gemiddelde positie van al je zoekwoorden.

Met het doel “Behaal binnen 6 maanden minimaal positie 5 op het zoekwoord […] “ specificeer je een belangrijk zoekwoord. Dit kan bijvoorbeeld een transactioneel zoekwoord zijn, of een prestige zoekwoord.

Dit SEO doel is SMART omdat:

Het is specifiek omdat er een belangrijk zoekwoord wordt benoemd.

Het is meetbaar. Bijvoorbeeld met de Defellow rank tracker.

Het is acceptabel. Je moet van een SEO-specialist kunnen verwachten dat deze positie 5 kan scoren op een bepaald zoekwoord.

Het is realistisch. Al hangt dit natuurlijk wel af van de situatie.

Het is tijdsgebonden omdat er een tijdspanne wordt aangegeven.