Een sessie is een belangrijke en veelvoorkomend begrip in Google Analytics. In dit artikel lees je wat een sessie precies is.
Wat is een sessie in Google Analytics
Iedere keer als iemand je website bezoekt wordt dat in Google Analytics gezien als een sessie.
Technisch gezien is een sessie een groep interacties die door één persoon binnen een bepaalde periode worden uitgevoerd op je website.
Enkele voorbeelden van interacties:
- Paginaweergave
- Event (bijvoorbeeld een klik op een play button of het verzenden van een formulier)
- Transactie
Een sessie kan eindigen op drie verschillende manieren:
- Na 30 minuten aan inactiviteit.
- Om middernacht worden alle sessies beëindigd. Een bezoeker die van 23.50 tot 00.10 op je website surft wordt dus geteld als twee sessies.
- Als iemand via een bepaalde campagne (bijvoorbeeld een Facebook Ad) op je website komt en voordat de sessie is beëindigd via een andere campagne (bijvoorbeeld een Google Ad) weer op je website komt, wordt dit geteld als twee aparte sessies.
Gerelateerde berichten:
- Doelen instellen in Google Analytics
- Google Tag Manager installeren
- Een tag toevoegen in Google Tag Manager
- Auto event tracking in Google Tag Manager
- Formulierverzendingen tracken met Google Tag Manager
- Telefoonnummer klik tracken met Google Tag Manager
- Website aanmelden bij Google (stappenplan)
- Bouncepercentage