Bouncepercentage

In dit artikel lees je alles over het bouncepercentage.

Wat is het bouncepercentage?

Het bouncepercentage (of bouncerate) is een statistiek in Google Analytics en is het percentage bezoekers dat op je website belandt, maar deze weer verlaat zonder enige interactie.

Bij een interactie kun je denken aan:

  • Een klik op een link of button.
  • Afspelen van een video.
  • Invullen van een formulier.

Voorbeeldberekening van een bouncepercentage

Stel er komen 100 mensen op je website. Daarvan verlaten er 45 de website zonder interactie. Het bouncepercentage is dan 45%.

Wat is een goed bouncepercentage?

Het is moeilijk om te zeggen wat precies een goed bouncepercentage is. Over het algemeen ligt deze tussen de 35 en 55%.

Bij blogs ligt het percentage bijvoorbeeld relatief hoog. Logisch, want veel bezoekers komen op je website om een blog te lezen en verlaten deze daarna weer. Dat hoeft niet persé een slecht teken te zijn.

Benchmark bekijken in Google Analytics

Door middel van een benchmark kun je een inschatten wat een goed bouncepercentage in jouw branche.

Log in op je Google Analytics property en ga naar DoelgroepBenchmarking Kanalen.

benchmarking menu google analytics

Selecteer vervolgens jouw branche, regio en hoeveel dagelijkse sessies je per dag ontvangt.

benchmark bepalen ga

Je ziet nu hoe het bouncepercentage van jouw website zich per kanaal verhoudt ten opzichte van gelijkwaardige websites.

bouncepercentage benchmark
Vergelijk het bouncepercentage gelijkwaardige websites via Google Analytics

Misschien nog wel interessanter is om te bekijken hoe het bouncepercentage is per pagina, aqcuisitiekanaal, apparaat of andere dimensies. Hierover vertel ik je verder in dit blog meer.

Te laag bouncepercentage?
In principe bestaat een te laag bouncepercentage niet. Als je een opvallend laag bouncepercentage hebt is het toch goed om even te kijken of dit wel klopt.

Het kan namelijk voorkomen dat er door een verkeerde installatie van Google Analytics een te laag bouncepercentage wordt gemeten. Dit gebeurt vaak als Google Analytics dubbel op je website is geïnstalleerd. Bijvoorbeeld via een trackingcode en via Google Tag Manager.

Waar vind ik mijn bouncepercentage?

Het gemiddelde bouncepercentage van je complete website vind je in je Google Analytics property via DoelgroepOverzicht.

bouncepercentage overzichr
Bouncepercentage van je complete website

Het is ook mogelijk om het bouncepercentage te bekijken op basis van verschillende dimensies. Drie handige voorbeelden daarvan zijn:

  • Landingspagina
  • Aqcuisitiekanaal
  • Apparaatcategorie

Bouncepercentage per pagina

Ga in het Google Analytics menu naar GedragSite contentLandingspagina’s.

Hier zie je een tabel met al je landingspagina’s en (onder andere) het bouncepercentage.

bouncepercentage per pagina
Overzicht van het bouncepercentage per landingspagina.

Het is ook mogelijk om de statistieken te bekijken in een vergelijkingstabel (klik hiervoor rechts naast de zoekfunctie op het Vergelijking icoon).

vergelijkingstabel bouncepercentage

Op deze manier kun je visueel zien of bepaalde pagina’s veel beter of juist veel slechter scoren dan het gemiddelde.

Bouncepercentage per aqcuisitiekanaal

Ga in het menu naar AqcuisitieAlle verkeerKanalen. Hier zie je welke kanalen het beste werken.

bouncepercentage per aqcuisitiekanaal

Bouncepercentage per apparaat

Het bouncepercentage per apparaattype kan je een goed beeld geven in hoeverre jouw website responsive is en of er bijvoorbeeld problemen zijn op de mobiel.

Ga in je Google Analytics account naar DoelgroepMobielOverzicht.

bouncepercentage per apparaat

Je ziet hier bijvoorbeeld dat deze website op de mobiel een veel hoger bouncepercentage heeft (53,69%) dan op de desktop (40,34%).

Dit kan verschillende redenen hebben. Misschien wordt de website niet goed weergegeven op mobiel, of laadt de mobiele variant te langzaam. Hoe dan ook goed om uit te zoeken!

Pro tip! De invloed van laadtijd op je bounces

In de bovenstaande voorbeelden heb je kunnen zien dat het interessant is om binnen je eigen website te kijken naar de verschillende bouncepercentages.

Het is met Google Analytics ook mogelijk om te bekijken welke impact de laadtijd van je website heeft op het aantal bounces.

Ga in het Google Analytics menu naar GedragSitesnelheidOverzicht.

Klik bovenaan de het rapport op + Segment toevoegen.

segment toevoegen ga

Selecteer nu de volgende segmenten:

  • Sessies met bounce
  • Sessies zonder bounce

En klik onderaan op Toepassen.

segmenten selecteren

Je ziet nu de gemiddelde laadtijd van de pagina van een sessie met bounce in vergelijking met de gemiddelde laadtijd van een sessie zonder bounce.

google analytics laadtijd bounced sessie

Uit het bovenstaande voorbeeld kun je concluderen dat het verbeteren van de laadtijd van je website een positief effect zal hebben op het bouncepercentage.

De impact van het bouncepercentage op SEO

Ik durf met 100% te zeggen dat het bouncepercentage geen rankingfactor is. Google gebruikt namelijk geen Google Analytics data voor het zoekalgoritme.

Dat is niet gek als je bedenkt dat:

  • Niet elke website Google Analytics gebruikt.
  • De gegevens van Google Analytics makkelijk te “manipuleren” zijn. Bijvoorbeeld door een trackingscode dubbel op je website te plaatsen. 
  • Je met Google Tag Manager een alternatieve interactie kan instellen (waardoor het bouncepercentage lager wordt).
  • Een bouncepercentage niet altijd wat zegt over de kwaliteit van een pagina.

Dat wil niet zeggen dat het bouncepercentage geen goede SEO metric is. Het levert namelijk wel degelijk waardevolle informatie op over het gedrag van een bezoeker op je website.

Bouncepercentage vs. Uitstappercentage

Soms wordt het bouncepercentage nog weleens verward met het uitstappercentage. Ook al hebben beide statistieken een gemene deler (in beide gevallen verlaat iemand de website), verschillen ze wel degelijk.

  • Het uitstappercentage is het percentage bezoekers dat via een bepaalde pagina de website verlaat.
  • Het bouncepercentage is het percentage bezoekers dat via een externe bron op een bepaalde pagina terecht komt, maar de pagina verlaat zonder iets te doen.

Voorbeeld bouncepercentage vs. uitstappercentage

Stel, er hebben op een dag de volgende drie sessies plaatsgevonden op je website:

  1. Pagina A → Pagina C → Pagina B → Einde sessie
  2. Pagina C → Einde sessie
  3. Pagina A → Pagina C → Einde sessie

Het bouncepercentage en het uitstappercentage per pagina ziet er dan als volgt uit:

PaginaBouncepercentageUitstappercentage
A0%0%
B0%100%
C33,33%66,67%

Toelichting

  • Pagina A komt in twee sessies voor (sessie 1 en 3). In beide gevallen start de sessie op deze pagina, maar eindigt deze ergens anders.
  • Pagina B komt in één sessie voor (sessie 1). Deze sessie eindigt ook bij pagina B. Het uitstappercentage is daarom 100%. Omdat de bezoeker in deze sessie ook pagina A en C heeft bezocht heeft hier geen bounce plaatsgevonden.
  • Pagina C komt in alle drie de sessies voor. In één van de drie sessies (dus 33,33%) wordt er gebounced. Twee van de drie sessies (sessie 2 en 3) eindigen na pagina C.

Bouncepercentage FAQ

Wat is het bouncepercentage?

Het bouncepercentage (of bouncerate) is het percentage bezoekers dat op je website terechtkomt, maar deze weer verlaat zonder interactie.

Wat is een goed bouncepercentage?

Een goed bouncepercentage ligt gemiddeld tussen de 35 en 55%. Dit is wel volledig afhankelijk van het soort website. Daarnaast is een hoog bouncepercentage niet per definitie slecht.

Meld je aan voor exclusieve SEO tips!