Als je meer bezoekers naar je website wilt, is het zaak om hoger te komen in Google. Zo simpel is dat. Maar hoe kom je hoger in Google? Dat vertel ik je stap voor stap in dit artikel.
Dankzij SEO kun je een enorme stroom van gratis bezoekers naar je website genereren. De uitdaging hierbij is wel dat de meeste mensen op de bovenste zoekresultaten klikken. Als jij bijvoorbeeld met een zoekwoord op positie 10 staat is de gemiddelde doorklikratio (CTR) gemiddeld nog maar 1,42%.
Weet je het tot positie 3 te schoppen, dan is de CTR direct een stuk hoger (8,23%).
Heeft het zoekwoord dus bijvoorbeeld een maandelijks zoekvolume van 1000, dan genereer je:
- Op positie 10 ongeveer 14 bezoekers per maand
- Op positie 3 ongeveer 82 bezoekers per maand.
Een kleine stijging in de zoekresultaten kan dus al snel een significant aantal extra klikken opleveren.
Maar hoe zorg je er nu voor dat je hoger gaat scoren in Google? Dat vertel ik je aan de hand van de volgende stappen:
- Ontdek pagina’s met potentie
- Bepaal op welke zoekwoorden je hoger wilt scoren in Google
- Zoek uit waarom je laag scoort op het bepaalde zoekwoord
- Kies op welke manier je gaat focussen op het zoekwoord
- Verbeter de pagina om hoger te scoren in Google
Stap #1: Ontdek pagina’s met potentie
Als eerst ga je op zoek naar een pagina waarmee je al redelijk scoort in Google. Dit zijn pagina’s met een relatief hoog aantal vertoningen en waar je al een aantal klikken mee genereert.
Deze data vind je terug in het Prestatierapport van Google Search Console (onder het tabblad “Pagina’s”). Voor het voorbeeld kies ik in dit geval het kennishub artikel over de Cumulative Layout Shift.
Potentie bekijken via de Pagina Verkenner
Met de Defellow Pagina Verkenner wordt het potentie van iedere pagina op basis van het aantal vertoningen en de gemiddelde positie voor je berekend. Daarnaast zie je ook direct in hoeverre je deze potentie al hebt bereikt.
Stap #2: Zoekwoorden onderzoek
Je weet nu welke pagina je hoger wilt laten scoren in Google. In deze stap ga je kijken op welke zoekwoorden je je precies wilt gaan focussen.
Zoekwoorden ontdekken via Google Search Console
Ga in Google Search Console naar het Prestatierapport en filter op de pagina waarmee je hoger wilt gaan scoren. Filter (voor een exacter beeld) ook op het land waarin je opereert. Bijvoorbeeld Nederland.
Het is met Google Search Console helaas niet mogelijk om op meerdere landen te filteren (bijvoorbeeld Nederland en België).
Je krijgt nu een complete lijst met zoekopdrachten waarbij je pagina in de SERP is vertoond. Als deze lijst erg lang is kan het handig zijn om deze te exporteren naar een spreadsheet.
Zoekwoorden ontdekken via de Defellow Zoekwoord Verkenner
De Defellow Zoekwoord Verkenner berekent (net als bij de Pagina Verkenner) voor ieder zoekwoord de potentie en in hoeverre je deze potentie hebt bereikt. Hierdoor zie je direct op welke zoekwoorden je je het best kunt gaan focussen.
Standaard wordt er gefilterd op Nederland en België, maar dit kun je naar wens aanpassen.
Selecteer in de Zoekwoord Verkenner de pagina waarmee je hoger wilt scoren in Google en analyseer de zoekwoorden.
Stap #3: Bepaal met welke zoekwoorden je hoger wilt scoren in Google
Je hebt nu een lijst met zoekwoorden waar je al op gevonden wordt. De tweede stap is om te bepalen met welke zoekwoorden je hoger wilt scoren in Google, en op welke zoekwoorden er geen focus gelegd hoeft te worden. Het is namelijk onmogelijk om op al deze zoekwoorden te scoren.
Heb je een aantal zoekwoorden gevonden waarmee je in potentie veel bezoekers naar je website kunt krijgen? Dan heb je drie verschillende opties.
- Je kunt de bestaande pagina uitbreiden en het desbetreffende zoekwoord beter uitlichten. Bijvoorbeeld door een nieuwe subkop aan de bestaande pagina toe te voegen.
- Als het zoekwoord veel potentie toont maar niet goed bij de bestaande pagina past kun je ervoor kiezen een compleet nieuwe pagina te maken.
- Je kunt de opzet van de huidige pagina aanpassen.
Stap #4. Zoek uit waarom je laag scoort
Het kan verschillende redenen hebben dat je op een bepaalt zoekwoord niet goed scoort. Bijvoorbeeld:
- De concurrentie is te hoog.
- De pagina komt niet overeen met de zoekintentie.
- De pagina is niet geoptimaliseerd voor SEO.
De concurrentie is te hoog
Blijkt het dat de concurrentie te hoog is? Dan zou je ervoor moeten zorgen dat je pagina meer backlinks krijgt. Een moeilijke en onzekere opgave (je bent namelijk altijd afhankelijk van een ander).
Je kan in dit geval ook de concurrentie ontwijken door je te focussen op een vergelijkbaar zoekwoord met minder concurrentie.
De pagina komt niet overeen met de zoekintentie
Het kan zijn dat je pagina niet goed overeenkomt met de zoekintentie. Hier kun je achter komen met behulp van de zogenaamde ‘drie C’s‘:
- Content type: Staan er in de SERP vooral blogartikelen, productpagina’s, categoriepagina’s of landingspagina’s?
- Content format: Dit is vooral belangrijk bij blogartikelen. Bestaat de SERP vooral uit how-to’s, stappenplannen, lijstjes of een ander format?
- Content angle: Op welke manier onderscheidt jouw blog zich van de concurrentie?
Komt jouw pagina niet overeen met de zoekintentie? Dan kan het zijn dat je de complete pagina moet ombouwen.
De pagina is niet goed geoptimaliseerd voor SEO
Het kan ook zijn dat je pagina simpelweg niet goed is geoptimaliseerd voor SEO. Kijk daarom altijd goed of jouw pagina voldoet aan belangrijke on-page SEO factoren, zoals:
- Heeft de pagina een title tag en meta omschrijving?
- Is de pagina goed opgebouwd aan de hand van heading tags?
- Hebben alle afbeeldingen alt teksten?
- Zijn alle afbeeldingen geoptimaliseerd voor SEO?
- Heeft de pagina voldoende LSI zoekwoorden?
Voorbeeld
Even terug naar het voorbeeld over het artikel over de Cumulative Layout Shift. Dit artikel focuste zich in de eerste instantie op het zoekwoord cumulative layout shift.
Wat betreft de zoekintentie lijken er in dit geval geen problemen te zijn. De pagina is op vergelijkbare wijze opgebouwd als concurrerende pagina’s.
Op het gebied van on-page SEO valt er nog wel iets te verbeteren. De pagina heeft relatief weinig woorden en weinig interne links. Het grootste probleem lijkt echter de concurrentie…
Hoge concurrentie
Ik was er redelijk vroeg bij over dit onderwerp, waardoor de pagina in het begin goed scoorde. Helaas is de concurrentie me inmiddels voorbijgestreefd. Dat heeft vooral te maken met autoriteit.
Ik kan de pagina verder uitbreiden en verbeteren, maar op dit moment is de kans klein dat ik het van de concurrentie ga winnen. Daarom kan ik ze beter ontwijken en me focussen op een vergelijkbaar zoekwoord met minder concurrentie.
In dit geval ga ik meer de focus leggen op het zoekwoord cls probleem
.
Stap 5. Verbeter de pagina om hoger te scoren in Google
In dit voorbeeld ga ik de pagina dus aanpassen en de focus leggen op een ander zoekwoord. Dit betekent niet dat de complete pagina aangepast moet worden. In de basis gaat het nog steeds over hetzelfde onderwerp, ik ga het alleen vanuit een andere hoek benaderen.
De zoekintentie van mensen die zoeken op cls probleem
lijkt redelijk duidelijk. Een CLS-probleem is namelijk een melding vanuit Google Search Console. De kans is groot dat iemand de melding ziet en via Google gaat zoeken naar een oplossing. Deze informatie ga ik dus aan de pagina toevoegen.
Benieuwd hoe de pagina is aangepast? Via deze link kun je de oude versie terugzien. Let vooral op de opbouw van de (sub)koppen.
Conclusie
Door hoger te komen in Google kun je snel veel nieuwe bezoekers naar je website trekken. Je kunt je daarbij het best focussen op zoekwoorden met aardig wat vertoningen en waar je al redelijk op scoort (bijvoorbeeld op de tweede pagina van Google).
Verder keren
- WordPress snelheid optimalisatie: Compleet stappenplan om de snelheid van je WordPress website te verbeteren.
- Sneller indexeren in Google: 4 handige tips om nieuwe webpagina’s sneller te laten indexeren in Google.