WordPress gebruikers hebben de keuze aan een tal van verschillende SEO plugins. Met meer dan 5 miljoen installaties is de Yoast SEO plugin verreweg de bekendste.
Maar er zijn meer ruwe diamanten te vinden in de WordPress repository. In dit artikel bespreek ik de plugin die ik zelf al langere tijd met veel plezier gebruik, namelijk SEOpress.
Wat is SEOpress?
SEOpress is een relatief nieuwe plugin waarmee je jouw WordPress website kunt optimaliseren voor SEO.
Waarom SEOpress?
Met meer dan 200.000 actieve installaties is SEOpress een relatief kleine speler in de markt. Dat is niet zo gek. De gratis versie van SEOpress is namelijk niet direct extreem onderscheidend ten opzichte van de concurrentie.
De premium variant is dat daarentegen zeker wel. Zowel qua prijs als qua functionaliteit.
SEOpress functies
SEOpress heeft een hoop handige functies waardoor je beter gevonden kan worden in de zoekmachines. Hieronder vind je een lijst met zowel gratis, als betaalde functies en hoe deze functies jou gaan helpen.
Gratis SEOpress functies
Metadata
Tijdens het bewerken van je pagina kun je nu een meta title en een meta omschrijving aan je webpagina toevoegen. Je ziet gemakkelijk wanneer de titel of omschrijving te lang wordt en hoe je pagina eruit gaat zien in de zoekmachines.
Je kunt hier ook direct je sociale metadata voor Facebook, LinkedIn, Instagram, WhatsApp, Pinterest en Twitter toevoegen.
Dit werkt niet alleen in de Gutenberg Editor, maar ook in de bekendste WordPress pagebuilders, zoals:
- Elementor
- Divi builder
- Beaver builder
- Oxygen builder
- Brizy builder
Het is ook mogelijk om standaard templates te maken met behulp van dynamische variabelen. Zo weet je in ieder geval zeker dat je altijd iets van metadata hebt ingevuld.
Het is wel altijd het effectiefst om je metadata handmatig in te vullen.
Content analyse
Deze functie analyseert je webpagina op 15 belangrijke on-page SEO factoren. Het voordeel van deze functie is dat deze wederom naadloos integreert met de bekende pagebuilders.
Meta robots
Door middel van meta robots kun je bijvoorbeeld aangeven dat Google:
- Een pagina niet mag indexeren (noindex).
- Links op een bepaalde pagina niet mag volgen (nofollow).
- Afbeeldingen op de pagina niet mag indexeren (noimageindex).
- Etc.
Daarnaast is het ook mogelijk om een canonical URL aan te geven.
Je kunt de noindex en de nofollow tag zowel op pagina niveau (bijvoorbeeld via de Gutenberg Editor), als op berichttype niveau instellen.
Dit is handig om twee redenen:
- Het kan zijn dat je nog niet wilt dat (een deel van) je website vindbaar is in de zoekresultaten.
- Bepaalde berichttypes wil je eigenlijk nooit vertonen in de zoekresultaten.
Afbeeldingen SEO
Geoptimaliseerde afbeeldingen voor SEO verbeteren niet alleen de vindbaarheid van je webpagina’s in het algemeen. De afbeeldingen zelf kunnen ook zorgen voor nieuwe bezoekers.
Met SEOpress heb je onder andere de mogelijkheid om:
- Automatisch een title attribuut te genereren op basis van de bestandsnaam.
- Automatisch een alt attribuut te genereren op basis van de bestandsnaam of op basis van het focus zoekwoord.
XML/HTML sitemaps
Sinds WordPress 5.5 is de XML sitemap een standaard WordPress feature. Toch is het nog steeds geen overbodige luxe om te kiezen voor de XML sitemap van SEOpress.
Het voordeel van deze XML sitemap is dat je kunt kiezen welke berichttypes wel en niet moeten worden opgenomen.
Knowledge Graph
Met deze unieke functie configureer je gemakkelijk een Google Knowledge Graph. Hiermee geef je Google extra informatie over je website.
SEO metabox
De SEO metabox is een unieke functie waarmee je veel tijd kunt besparen. Wil je bijvoorbeeld de meta titel of omschrijving van een pagina aanpassen? Dan kan dat nu met een simpele klik.
SEOPress PRO functies
SEOPress PRO heeft verschillende functies die je helpen nog beter gevonden te worden in de zoekresultaten. Hieronder zie je de meest unieke premium functies.
Google News sitemap
Maak een XML sitemap voor Google News en wordt gevonden in resultaten van Google News.
Aangepaste URL voor zoekresultaten
Als iemand op je WordPress website zoekt op bijvoorbeeld de zoekterm “seo” dan ziet de URL met zoekresultaten er als volgt uit:
https://jouwdomein.nl/?s=seo
Deze pagina kan technisch gezien in de zoekresultaten terecht komen. Met deze functie kun je URL voor zoekresultaten herschrijven.
AFBEELDING
Met de bovenstaande instellingen wordt ziet de URL er bijvoorbeeld als volgt uit:
https://jouwdomein.nl/zoekresultaten/seo
Redirects toevoegen
Voeg gemakkelijk verschillende soorten redirects toe. Het is ook mogelijk om de redirects aan de hand van een Excel template in bulk toe te voegen.
Gestructureerde data (schema’s)
Schema markup is gestructureerde data waarmee je Google wat meer informatie geeft over bepaalde elementen op je website. Zo hebben al mijn blogs en kennishub artikelen automatisch zogenaamde Article Schema Markup (waarmee ik dus vertel dat het artikelen zijn).
Je kunt op pagina niveau nog meer Schema markup toevoegen. Dit heb ik bijvoorbeeld gedaan bij het artikel over alt teksten.
Onder aan de pagina vind je een FAQ over de alt tekst. Met SEOpress heb ik hier zogenaamde FAQ schema aan toegevoegd:
Google neemt deze schema’s soms op in de zoekresultaten. Hierdoor valt de pagina beter op, wat meestal resulteert in een hogere doorklikratio.
SEOPress ondersteunt de volgende Structured Data Types:
- Local Business
- Service
- Article
- Event
- Job
- Product
- FAQ
- Review
- Recipe
- Video
- Course
- Software Application
- Custom
Broken link checker
Met deze functie wordt je website gescand op eventuele broken links. Dit zijn links die verwijzen naar een 404 pagina.
Gerelateerde berichten: