De website structuur is de manier waarop je website is opgebouwd en hoe je webpagina’s met elkaar in verbinding staan. Het optimale website structuur is zowel vriendelijk voor de gebruiker, als voor de zoekmachines.
Voordat een website wordt gebouwd wordt er vaak niet nagedacht over een goede structuur. Vaak denkt men namelijk dat dit logischerwijs ontstaat.
Als je een website hebt met 50 of 60 pagina’s is de structuur ook nog niet zo belangrijk. Als website-eigenaar kun je alle pagina’s bijna uit je hoofd opnoemen en de meeste pagina’s zijn binnen een paar klikken vanaf de homepage bereikbaar.
Maar zodra je website groter wordt ga je tegen problemen aanlopen.
- Zowel bezoekers als zoekmachines weten pagina’s niet te vinden (dit zijn vaak orphan pages).
- Je raakt zelf het overzicht kwijt waardoor je verschillende pagina’s dubbel maakt. Dit kost niet alleen onnodig veel tijd. Het zorgt ook voor duplicate content en het gaat ten koste van je crawl budget.
Het is daarom een goede (tijds)investering om van tevoren na te denken over de juiste website structuur.
Wat is een goede website structuur
Een goede website structuur zorgt ervoor dat een bezoeker (of een zoekmachine crawler) iedere pagina op je website binnen maximaal vier klikken kan bereiken. Ongeacht hoe groot je website is.
Dit is bijna alleen te doen met een platte website structuur en met wat hulp van interne links.
Website structuur en SEO
Zowel mensen als zoekmachines houden van gebruiksvriendelijkheid. Als je dus gebruik maakt van een platte structuur kunnen niet alleen bezoekers jouw webpagina’s makkelijker vinden. Zoekmachine crawlers kunnen dat ook.
Er is nog wel een SEO-technische punt waar je rekening mee moet houden, namelijk linkjuice.
Linkjuice
De autoriteit van een website wordt opgebouwd door middel van backlinks.
Het verzamelen hiervan is niet makkelijk en waarschijnlijk zullen maar een paar van je webpagina’s daadwerkelijk backlinks verzamelen.
De autoriteit die deze pagina’s opbouwen kan je door middel van interne links laten doorstromen naar andere pagina’s. Dit noem je ook wel linkjuice.
Je homepage krijgt eigenlijk altijd de meeste backlinks. Omdat een platte website structuur hiërarchisch is opgebouwd stroom de autoriteit dus door naar iedere pagina op de website.
In een ander voorbeeld kan dit echter tot een uitdaging leiden.
Zoals je hierboven ziet is de structuur van de website dus hiërarchisch. De homepage linkt door naar alle hoofdcategorieën en die linken weer door naar onderliggende pagina’s.
Op deze manier wordt de website opgedeeld in verschillende (verticale) silo’s.
Binnen deze silo’s zit het vaak qua interne links wel goed. Zo wordt er door middel van een broodkruimelspoor verticaal over en weer gelinkt.
Heb je een Defellow website? dan heb je de mogelijkheid om automatisch gerelateerde berichten te tonen. De getoonde berichten zijn berichten die in dezelfde categorie/silo vallen.
Op die manier wordt er binnen een silo voldoende over en weer gelinkt.
Het enige probleem is dat deze pagina’s niet zo snel naar andere silo’s linken (horizontaal). Wanneer een specifieke pagina binnen een silo veel autoriteit krijgt kan het dus voorkomen dat de autoriteit niet wordt doorgegeven naar pagina’s buiten de desbetreffende silo.
Interne links
Er zijn gelukkig genoeg manieren om de link autoriteit door te geven.
Interne links in de tekst
Een goede manier om de horizontaal te linken is door middel van interne links binnen de tekst. Zorg er natuurlijk wel voor dat deze links logisch zijn.
Wikipedia is de absolute koning als het gaat om intern linken. Dat is ook een van de redenen dat nagenoeg alle pagina’s van Wikipedia goed scoren.
Omdat Wikipedia zo groot is maakt het gebruik van automatische interne links. Zeker als jouw website veel pagina’s heeft is het aan te raden om dit proces te automatiseren.
Werk je met een Defellow website? Dan is deze functie standaard toegevoegd.
Populaire berichten
Voeg een blok met je belangrijkste berichten toe aan de sidebalk van bijvoorbeeld je kennishub. Dit heeft twee voordelen.
- Linkjuice wordt over je gehele website verspreid.
- De belangrijkste berichten krijgen de meeste interne links (en dus de meeste autoriteit).
Sitemap
Door een sitemap in de footer van je website te plaatsen zijn over het algemeen de meeste pagina’s altijd makkelijk bereikbaar, aangezien de footer bijna op iedere webpagina terugkomt.