Wat is een title tag
De title tag is een HTML element dat de titel van de webpagina specificeert. In tegenstelling tot de heading tag zie je de title tag niet direct terug op de website. Toch is de title tag een belangrijk onderdeel van je webpagina. Onder andere voor SEO.
Mensen gebruiken in plaats van het begrip title tag ook weleens meta title, SEO-titel of HTML-titel. Hiermee wordt hetzelfde bedoeld.
Title tag in de HTML-code
In de broncode van je webpagina vind je de title tag terug in de head
sectie. Het ziet er als volgt uit:
<title>Voorbeeld van de Title Tag</title>
Inhoudsopgave
Waarom is de title tag belangrijk
De title tag is om verschillende redenen belangrijk. Onder andere voor SEO, social media en de gebruiksvriendelijkheid van je website.
Title tag en SEO
Vroeger was de title tag een zogenaamde kritische ranking factor. Dat wil zeggen dat het nagenoeg onmogelijk was om zonder title tag te scoren in Google.
Vandaag de dag is dat niet meer het geval. Google is door de jaren heen namelijk veel beter geworden om je webpagina te begrijpen. Toch is de title tag nog steeds een belangrijke ranking factor. Zowel direct- als indirect.
Directe rankingfactor
De title tag helpt Google nog steeds om jouw website beter te begrijpen. Om die reden het het een directe rankingfactor.
Indirecte rankingfactor
In veel gevallen gebruikt Google (een deel van) de titel tag als klikbare titel van een zoekresultaat. Dit wordt ook wel de title snippet genoemd. Hierdoor heb je dus de mogelijkheid om zelf te bepalen hoe jouw pagina zichtbaar is in de SERP en kun je invloed uitoefenen op de doorklikratio (CTR).
In het bovenstaande voorbeeld zie je dat Coolblue optimaal gebruik maakt van de beschikbare ruimte in de zoekresultaten. Het heeft daardoor een voordeel ten opzichte van de pagina van MediaMarkt.
De CTR van een zoekresultaat is een belangrijke ranking factor. Wordt er bijvoorbeeld veel vaker geklikt op de nummer 3 in de zoekresultaten dan de nummer 1? Dan is dat voor Google een sterke aanwijzing dat nummer 3 een beter zoekresultaat is.
Title tag is wat anders dan de heading tag
Veel mensen verwarren de title tag nog vaak met de heading tag. Deze verschillen echter wel degelijk van elkaar.
Title tags en social media
Veel social media kanalen hebben hun eigen meta tags die je kunt gebruiken voor het delen van content. Deze worden echter nauwelijks ingevuld. In dat geval valt het kanaal terug op de title tag.
Doordat veel social media kanalen andere meta tags gebruiken (Facebook en LinkedIn gebruiken het Open Graph Protocol, terwijl Twitter gebruikt maakt van zogenaamde Cards), kun je er voor kiezen om je titels per kanaal te optimaliseren.
Gebruiksvriendelijkheid
De title tag is ook zichtbaar in de tabbladbalk van je webbrowser. Vooral als er meerdere tabbladen open staan kan een duidelijke en herkenbare title tag ervoor zorgen dat iemand je webpagina gemakkelijk weer terugvindt.
Een goede title tag schrijven
Met de meeste content management systemen kun je de titel tag aanpassen via een invoerveld. De title tag wordt dan ook weleens aangeduid als de SEO titel.
Lengte van de title tag
Je optimaliseert de titel tag om twee redenen:
- Je wilt Google vertellen waar een pagina over gaat.
- Je wilt dat deze getoond wordt in de zoekresultaten om een zo hoog mogelijke CTR te behalen.
Om die laatste reden is het belangrijk om rekening te houden met de richtlijnen van Google wat betreft de optimale lengte.
De title snippet in de zoekresultaten heeft een lengte van 568 pixels. Dit komt overeen met zo’n 55-60 karakters. Is jouw title tag langer dan 568 pixels, dan kapt Google deze af door middel van een ellipsis (…), of is de kans groter dat het deze helemaal niet gebruikt.
Verwerk het focus zoekwoord (zo vroeg mogelijk) in de titel
Verwerk het focus zoekwoord altijd zo vroeg mogelijk in de titel tag. Op die manier kunnen niet alleen zoekmachines, maar vooral potentiële bezoekers beter begrijpen waar je pagina over gaat.
De reden om het focus zoekwoord zo vroeg mogelijk in de titel te zetten is omdat uit onderzoek is gebleken dat mensen vaak alleen de eerste twee woorden van een titel scannen.
Gebruik waar mogelijk cijfers
Onze hersenen zijn er zo op getraind dat we zoeken naar dingen die opvallen en waar we ons aan vast kunnen houden.
Cijfers kunnen ervoor zorgen dat je opvalt in de SERP, wat weer kan leiden tot een hogere CTR.
Hoofdlettergebruik
Over het hoofdlettergebruik in de SERP zijn de meningen verdeeld. Sommige SEO-experts beginnen ieder woord met een hoofdletter, andere beginnen alleen de eerste letter van de zin met een hoofdletter.
Over één ding zijn we het in ieder geval wel unaniem eens. Maak nooit gebruik van alleen hoofdletters.
Op YouTube is het heel normaal om in de titel alleen maar hoofdletters te gebruiken, in de zoekresultaten is dat een ander verhaal. Sterker nog, als je alleen maar hoofdletters gebruikt kun je er vergif op innemen dat Google je title tag niet gaat overnemen.
Veel websites kiezen ervoor om ieder woord te beginnen met een hoofdletter. Dit doen ze om de woorden extra te laten opvallen. Het probleem is alleen dat wanneer alle woorden beginnen met een hoofdletter, er geen enkel woord meer opvalt.
Zelf kies ik er daarom altijd voor om een nieuwe zin altijd te beginnen met een hoofdletter (omdat dat zo hoort in de Nederlandse taal), maar ook om het focus zoekwoord te beginnen met een hoofdletter.
Call to Action (CTA)
Voordat je een pagina maakt heb je al goed nagedacht over de zoekintentie. Toch wordt er nog vaak vergeten om deze zoekintentie ook in de title tag mee te nemen. Het voorbeeld dat je eerder zag over de MediaMarkt is hier wederom een mooi voorbeeld van.
Enkele voorbeelden van Call to Action woorden zijn:
- Koop
- Vind
- Zoek
- Download
- Krijg toegang tot
Herhaal de vraag
Mensen stellen constant vragen in de zoekmachine. Ze doen dit waarschijnlijk met (te) weinig woorden, maar vaak kun je wel redelijk bedenken wat voor vraag er gesteld gaat worden.
Als je die vraag herhaalt spiegel je je als het ware aan de bezoeker. En je laat zien dat jouw pagina precies het antwoord gaat geven op die bepaalde zoekopdracht.