Evergreen content

Weet je het geheim achter achter een structureel groeiend bezoekersaantal op je website? Evergreen content.

Evergreen content is de basis van een goede content marketing strategie. In dit artikel vertel ik je wat evergreen content is, waarom het zo belangrijk is en hoe je het kunt toepassen in je eigen strategie.

Wat is evergreen content

Evergreen content is content dat altijd (of in ieder geval voor een lange periode) relevant blijft. Hierdoor heb je er niet alleen weinig omkijken naar, het zorgt ook voor een constante stroom van bezoekers.

Evergreen verwijst naar de term groenblijvend, een aanduiding in de plantkunde voor planten die het hele jaar door hun groene bladeren behouden.

Voorbeelden van evergreen content

Enkele voorbeelden van evergreen content zijn:

  • Oma’s appeltaart recept. Dit blog is al sinds 2013 niet meer veranderd. De naam doet zelfs vermoeden dat dit recept nog veel ouder is. Naar schatting krijgt de pagina zo’n 70.000 bezoekers per maand.
  • Zelf een kast maken. Een stappenplan over het maken van een kast. Dit blog is niet meer ge-update sinds 2017, maar levert nog maandelijks zo’n 1.400 bezoekers op.
  • SWOT-analyse. Een uitleg over de ter SWOT-analyse. Dit artikel levert naar schatting sinds 2012 al 20.000 bezoekers per maand op.

Voorbeelden van niet-evergreen content zijn:

  • Persconferentie corona: De corona maatregelen veranderen ongeveer iedere twee weken.
  • Voetbaluitslagen: Het onderwerp blijft dan wel relevant. Er komen bijna iedere dag weer nieuwe uitslagen bij.
  • SEO-trends: Trend gerelateerde artikelen veranderen minimaal eens per jaar.

Waarom is evergreen content belangrijk?

Er zijn drie belangrijke redenen waarom je je als bedrijf moet richten op evergreen content.

Het scheelt tijd (en geld)

Tuurlijk, als je een innovatief bedrijf bent is het ontzettend belangrijk om content te maken over de laatste trends en ontwikkelingen in jouw niche.

Maar als je je alleen maar focust op dit soort artikelen, beland je in het zogenaamde hamsterwiel van content creatie. Zodra je stopt met publiceren, stopt ook de bezoekersstroom.

Dit is een arbeidsintensieve aangelegenheid en het is nog maar de vraag of het zich terugbetaald. Evergreen content maak je één keer en levert je een constante stroom van bezoekers op.

Het is SEO-vriendelijk

Google doet er alles aan om relevante antwoorden te bieden aan vragen (of zoekopdrachten) van mensen. Evergreen content blijft voor een lange periode relevant. Vanzelfsprekend levert dit soort content ook meer backlinks op.

Het is overzichtelijk

Veel bedrijven zijn inmiddels begonnen met marketing automation. Met deze vorm van marketing stuur je automatisch een aantal e-mails op basis van iemands gedrag (bijvoorbeeld zodra iemand een whitepaper heeft gedownload).

Dit noemen we ook wel een automated program. Eén automated program is prima up-to-date te houden. Maar als er op een gegeven moment twintig aan staan wordt het een lastig verhaal.

Je wilt natuurlijk voorkomen dat je ongemerkt verouderde content naar potentiële klanten stuurt.

Hoe maak je evergreen content?

Nu je weet wat evergreen content is en waarom het belangrijk is in je content strategie is het tijd om evergreen content te gaan maken.

Evergreen content kan in veel verschillende jasjes worden gestoken. Over het algemeen hebben we het over blogs, maar dat hoeft zeker niet het geval te zijn. Je kunt ook denken aan:

  • Video’s
  • Podcasts
  • Whitepapers
  • E-books
  • Templates

Social media is daarentegen niet geschikt voor evergreen content.

Stap 1. Zoekwoordonderzoek

Met evergreen content heb je als doel om voor een lange termijn (relevante) bezoekers naar je website te krijgen. We gaan dus op zoek naar content met een relatief hoog zoekvolume.

In mijn artikel over het maken van een holistische content strategie vertel ik je stap voor stap hoe je de juiste zoekwoorden kunt vinden.

Als je dan een goed onderwerp heb gevonden is het tijd om te kijken of het onderwerp evergreen is.

Allereerst is het goed om jezelf de vraag te stellen: “Is hetgeen wat ik over dit onderwerp wil schrijven over een jaar nog steeds relevant?”

Weet je het niet zeker, dan kun je het ook checken met behulp van Google Trends.

Stabiele populariteit van het onderwerp SEO in de laatste vijf jaar.

In de bovenstaande afbeelding zie je bijvoorbeeld dat de interesse in SEO de laatste jaren zelfs iets is toegenomen.

Het onderwerp ‘Corona’ zijn de meeste mensen daarentegen wel weer beu.

Interesse in Corona is snel minder geworden.
Interesse in Corona afgelopen twee jaar.

Pas wel op met Google Trends. Je zoekt namelijk op onderwerpen en niet op content. Het onderwerp ‘voetbaluitslagen’ zal altijd relevant zijn. Maar als je over dit onderwerp content gaat maken, zul je het iedere week (of zelfs iedere dag) moeten bijhouden.

Stap 3. Creëer 10x content

Nu je zeker weet dat de content die je gaat maken evergreen is en je hebt een degelijk zoekwoordonderzoek gedaan is het tijd om de content te creëren.

Aangezien je met evergreen content vaak hoge concurrentie hebt (sommige artikels zijn al 10 jaar lang geoptimaliseerd én hebben een flink aantal backlinks) moet je van goede huize komen.

Hoe? 10x content.

10x content is een term dat is geïntroduceerd door Rand Fishkin (oprichter van Moz.com). Het betekent simpelweg dat de content die je maakt 10 keer beter is dan de nummer één in de zoekresultaten.