Chrome extensies zijn een waardevolle toevoeging aan je webbrowser en kunnen jouw dagelijkse werk een stuk eenvoudiger maken.
In dit artikel deel ik je mijn 5 favoriete gratis SEO gerelateerde Chrome extensies.
1. Ubersuggest SEO Chrome extensie
De Ubersuggest SEO Chrome extensie verrijkt de SERP met waardevolle data die je kan helpen bij het zoekwoorden onderzoek.
Denk bijvoorbeeld aan data als:
- Maandelijkse zoekopdrachten van het zoekwoord
- Gemiddelde CPC-bod van het zoekwoord
- Domein autoriteit van de verschillende resultaten
- Backlink data van de verschillende resultaten
- Geschatte aantal bezoekers per pagina
In het bovenstaande voorbeeld zie je dat deze specifieke pagina maandelijks zo’n 1.555 bezoekers ontvangt vanuit Google. En dat terwijl het aantal maandelijkse zoekopdrachten op het zoekwoord wat is seo
‘slechts’ 1.300 is.
Dit komt omdat de pagina ook nog op andere zoekwoorden scoort. Met de Ubersuggest Chrome extensie zie je direct welke zoekwoorden dat zijn.
2. SEO Minion
SEO Minion is een alles-in-één SEO Chrome extensie. De extensie heeft talloze functies en wordt continu doorontwikkeld. Enkele veelgebruikte functies zijn:
On-page SEO analyse
Analyseert op belangrijke on-page SEO factoren zoals heading tags, meta tags en Open Graph.
Gebroken links controle
Controleert of de pagina die je bezoekt gebroken links bevat. Links worden gecategoriseerd op verschillende status codes.
Hreflang tagcontrole
Bestaat je website in meerdere talen? Dan maak je als het goed is gebruik van een hreflang tag. Deze tool checkt of een eventuele hreflang tag goed is geïmplementeerd.
Redirect controle
Hiermee zie je welke omleidingen (redirects) er allemaal hebben plaatsgevonden voordat de pagina werd bereikt. SEO Minion herkent Server-, MetaRefresh- & Javascript redirects.
3. Hunter
Als je een website wilt benaderen voor een backlink ben je bij voorbaat kansloos als je mailt naar het info adres. De kans dat iemand hier überhaupt voor open staat is al klein.
Je kunt je kansen vergroten door te mailen naar een persoonlijk mailadres.
Het probleem is dat deze e-mailadressen vaak niet openbaar op een website te vinden zijn.
De Hunter SEO Chrome extensie zoekt naar persoonlijke e-mailadressen die zijn gekoppeld aan de website die je bezoekt.
Daarnaast heb je de ook mogelijkheid om op een naam te zoeken. Als Hunter de bijbehorende e-mail niet vindt maakt het een voorspelling van het e-mailadres (veel bedrijven hebben namelijk een standaard opbouw wat betreft e-mailadressen).
4. Lighthouse
Lighthouse is een open source Chrome extensie dat ontwikkeld is door Google. Het analyseert je webpagina op vier verschillende onderdelen.
Prestaties
En dan met name prestaties die de snelheid van je website beïnvloeden, zoals Largest Contentful Paint (LCP) en Cumulative Layout Shift (CLS).
Toegankelijkheid
Hierbij wordt gekeken naar de gebruiksvriendelijkheid van je website. Bijvoorbeeld of de kleuren goed contrasteren, of afbeeldingen voorzien zijn van alt attributen en of de heading tags correct geordend zijn.
Praktische tips
Lighthouse geeft praktische tips om je pagina veilig en conform de laatste richtlijnen te houden. Bijvoorbeeld dat een website gebruik maakt van HTTPS en afbeeldingen in de juiste beeldverhouding worden vertoont.
Deze praktische tips zijn voornamelijk bedoeld voor developers.
SEO
Hierbij wordt je pagina beoordeeld op een aantal SEO basis adviezen. Bijvoorbeeld of een pagina indexeerbaar is, of er een title tag en meta omschrijving aanwezig is. En of alle tekst wel leesbaar is.
5. Gmass
Met de Gmass Chrome extensie maak je van jouw Gmail account een compleet e-mailmarketing programma.
Met deze handige tool kun je alle e-mails die je met Hunter verzameld hebt in één keer benaderen. Doordat je de mogelijkheid hebt om je mails te personaliseren heeft niemand door dat je in bulk mailt. Op deze manier vergroot je de kans op conversie aanzienlijk.