Een redirect leidt een bezoeker om van de ene URL naar een andere URL. Gaat het om een permanente omleiding, dan gebruik je een 301 redirect. Gaat het om een tijdelijke, dan gebruik je een 302 redirect.
Of je nu een 301 of een 302 redirect gebruikt, maakt voor een bezoeker niet uit. In beide gevallen wordt deze namelijk gewoon doorverwezen.
Maar waarom is het dan toch belangrijk om de juiste statuscode (301 vs 302) te gebruiken? Het antwoord is simpel. In tegenstelling tot mensen behandelen zoekmachines een 301 redirect wel degelijk anders dan een 302 redirect.
Het verkeerd toepassen ervan kan in sommige gevallen dan ook leiden tot SEO-gerelateerde problemen.
In dit artikel lees je alles over de verschillen tussen 301- en 302 redirects.
- Verschillende HTTP-statuscodes
- Wanneer gebruik je een 301 redirect?
- Wanneer gebruik je een 302 redirect?
- Hoe behandeld Google een 301 redirect en vergelijking met een 302 redirect?
- PageRank en 3XX redirects
Verschillende HTTP-statuscodes
Om beter te begrijpen wat het verschil is tussen een 301 en de 302 redirect is het belangrijk om de achterliggende gedachte ervan te begrijpen.
Zodra je een website probeert te bezoeken maakt jouw webbrowser (bijvoorbeeld Google Chrome) contact met de server van deze website. Webbrowsers en servers communiceren met elkaar via zogenaamde HTTP-statuscodes.
Als bijvoorbeeld alles in orde is en de pagina die je wilt bezoeken is gewoon bereikbaar, zal de server dat communiceren via een HTTP-statuscode 200.
Kan de server de opgevraagde pagina niet vinden? Dan zal deze dat communiceren middels een HTTP-statuscode 404. Op die manier weet de browser precies wat het moet doen.
Er zijn ontzettend veel verschillende statuscodes. Als SEO-specialist hoef je deze zeker niet allemaal te kennen. Enkele codes die wel handig zijn om te weten zijn:
- 200 (OK): Dit is de ideale situatie. De pagina kan gewoon bereikt worden.
- 301 (Definitief verplaatst): Als je deze URL probeert te bezoeken wordt je permanent omgeleid.
- 302 (Tijdelijk verplaatst): Als je deze URL probeert te bezoeken wordt je tijdelijk omgeleid.
- 404 (Niet gevonden): De server kan de pagina die je probeert te bereiken niet vinden. Vaak is de pagina verwijderd en is er geen redirect aangemaakt.
- 502 (Bad gateway): Er is iets fout gegaan aan de kant van de server. Vaak heeft dit te maken met een storing. Dit probleem lost zich over het algemeen vanzelf op.
In dit blog beperk ik me tot de HTTP 301 en de HTTP 302. Ofwel de 301 vs 302 redirect.
Wat zijn precies de verschillen, welke impact heeft het op SEO en wanneer gebruik je welke?
Wanneer gebruik je een 301 redirect?
Bij het omleiden van je bezoekers zul je in de meeste gevallen gebruik maken van een 301 redirect. Enkele veelvoorkomende situaties zijn:
- Je bent overgestapt van HTTP naar HTTPS.
- Je verwijst een gedateerde webpagina door naar een nieuwe.
- Je voegt twee blogartikelen samen.
- De URL-structuur van je website is veranderd. Bijvoorbeeld omdat de website is vernieuwd.
- Je migreert je complete website naar een ander domein.
Meer over de 301 redirect lees je in dit uitgebreide blog.
Wanneer gebruik je de 302 redirect?
In de praktijk zul je de 302 redirect een stuk minder vaak gebruiken. Je gebruikt deze namelijk alleen als je van plan bent om op een later moment weer gebruik te maken van de originele pagina.
Je kunt de 302 redirect bijvoorbeeld gebruiken in de volgende situaties:
- Je wilt een nieuwe versie of een nieuw ontwerp van een pagina A/B testen.
- Je voert een campagne en stuurt bezoekers tijdelijk door naar een hiervoor speciaal ontworpen pagina.
- De website is tijdelijk in onderhoud.
Hoe behandeld Google een 301 redirect in vergelijking met een 302 redirect?
Zodra er een redirect is aangemaakt zal Google maar één van de webpagina’s indexeren. Welke pagina dat is hangt met name af van de meegegeven HTTP-statuscode (301 of 302).
Voorbeeld
Stel dat je een 301 redirect hebt aangemaakt van webpagina /oud
naar /nieuw
. In dit geval zal Google /oud
(zodra het deze opnieuw crawlt) verwijderen uit de zoekresultaten en vervangen voor /nieuw
.
Maak je daarentegen een 302 redirect aan van /oud
naar /nieuw
, dan zal Google in veel gevallen /oud
in de zoekresultaten laten staan.
Hierbij gelden er wel een aantal uitzonderingen. Omdat Google weet dat 302 redirects vaak per ongelijk worden aangemaakt, bepaald de zoekmachine zelf of de redirect wordt behandeld als een permanente- of een tijdelijke omleiding.
John Mueller (Webmaster Trends Analyst bij Google) vertelde hier het volgende over (vrij vertaald):
Ik denk dat er een grote misvatting bestaat over 302’s die slecht zijn voor je website en voor je PageRank. Of dat je PageRank verdwijnt en er geen enkele waarde wordt doorgegeven. Dat is zeker niet het geval.
Wanneer we een redirect herkennen en zien dat het een 302 is, gaan we eerst uit van een tijdelijke omleiding. En we gaan ervan uit dat je de initiële URL in de index wilt. Niet de getargette URL.
[..] Maar als we denken dat het eigenlijk meer een permanente omleiding is en je de 302 misschien per ongeluk hebt ingesteld, dan behandelen we het als een 301.
[..] Het is dus geen kwestie van PageRank wel of niet doorgeven. Beide omleidingen geven PageRank door. Het gaat er om welke URL we daadwerkelijk in de zoekresultaten laten zien. Is het de URL die omleidt, wat logisch zou zijn als het een tijdelijke redirect is. Of is het degene waarnaar wordt omgeleid, wat logisch zou zijn als het een permanente omleiding is.
We kijken wel degelijk of het gaat om een HTTP 301 of 302. Maar we proberen daar ook slimmer in te zijn en proberen eventuele fouten die de webmaster daar heeft gemaakt te herstellen.
PageRank en 3XX redirects
Lang, heel lang geleden ging er autoriteit (PageRank) van je website verloren bij een 3XX redirect. Echter is dit al sinds 2016 niet meer het geval. Ook Google communiceert hier duidelijk over.
Het verschil tussen een 301- en een 302 redirect is hier dat in het geval van een 301 de autoriteit wordt doorgegeven naar de nieuwe pagina. Terwijl bij een 302 de autoriteit bij de originele pagina blijft. Tenzij Google deze 302 behandeld als een permanente omleiding.
Let wel op! Backlinks worden alleen doorgegeven als de pagina waarnaar wordt omgeleid vergelijkbaar is met het origineel.
Als je doorverwijst naar een irrelevante pagina (bijvoorbeeld van een blogartikel naar de homepage) behandeld Google dit als een (soft) 404 en gaan de backlinks verloren.
Tot slot
Ondanks mensen het onderscheid tussen een 301 redirect en een 302 redirect niet waarnemen, is er wel degelijk een verschil.
Wat is het verschil tussen een 301 redirect en een 302 redirect?
Maak je een permanente omleiding, gebruik dan een 301 redirect. Gaat het om een tijdelijke omleiding, maak dan een 302 redirect.
Is het verkeerd toepassen van een 302 redirect invloed op SEO?
Het verkeerd toepassen van de verschillende HTTP-statuscodes kan theoretisch gezien invloed hebben op de vindbaarheid van je website. Echter, omdat Google weet dat redirects vaak verkeerd worden aangemaakt houdt het hier al rekening mee. Hierdoor is de impact over het algemeen minimaal.
Verder leren
- Afbeeldingen optimaliseren voor SEO: 7 handige praktische tips om je afbeeldingen te optimaliseren voor SEO.
- Sneller indexeren in Google: Wil je een nieuwe pagina zo snel mogelijk geïndexeerd hebben in Google? Lees dan dit blog!