WordPress thema kiezen: 5 praktische tips

Alleen in de WordPress repository vind je al bijna 10.000 verschillende WordPress thema’s. Dit is uiteraard een luxe, maar maakt het kiezen van het juiste thema er niet makkelijker op. Daarnaast vind je op het internet ook genoeg meuk die je echt niet op je website wilt hebben.

In dit artikel lees je 5 praktische tips voor het kiezen van het juiste WordPress thema.

  1. Hoe betrouwbaar is de ontwikkelaar?
  2. Is het thema mobiel responsief?
  3. Test de snelheid van het thema
  4. Is het WordPress thema SEO vriendelijk?
  5. Zijn de header en footer volledig aanpasbaar?

1. Hoe betrouwbaar is de ontwikkelaar?

Het thema is de fundering van je WordPress website. Die fundering vertrouw je aan iemand toe die je niet kent. Een kleine research naar de ontwikkelaar van het thema is daarom niet overbodig.

Veel informatie is al in de WordPress repository te vinden.

beoordelingen wordpress thema

Punten waar je op kunt letten zijn:

  • Huidige versie. Soms zie je bijvoorbeeld dat een thema versie 0.xxx heeft. Dit betekent dat het thema nog in de testfase (of bèta fase) zit en er waarschijnlijk nog veel foutjes in zitten.
  • Laatst geüpdatet: Is het thema nog recent geüpdatet (en zijn de ontwikkelaars dus nog actief).
  • Actieve installaties: Maken meer websitebouwers gebruik van het thema?
  • WordPress versie: Is het thema compatibel met jouw huidige versie?
  • Beoordelingen: Hoeveel sterren krijgt het thema. En als het thema lage sterren heeft, waarom dan?

Daarnaast kun je ook op de website van de ontwikkelaar een hoop informatie halen.

  • Wie zijn de ontwikkelaars? Kijk bijvoorbeeld eens naar de ‘Over ons’ pagina.
  • Hoe vaak wordt de pagina geüpdatet? Veel sites hebben een zogenaamde changelog pagina.
  • Is er een betaalde variant? Als een thema geen betaalde variant heeft, kan het zijn dat er een hobbyist achter zit. De kans is dan groter dat het thema op een gegeven moment niet meer geüpdatet wordt.
changelog van thema bekijken
In de changelog kun je zien hoe frequent een pagina wordt geüpdatet.

2. Is het thema mobiel responsief?

Sinds oktober 2015 wordt er op het internet vaker gezocht met de mobiele telefoon dan via de desktop. Het is daarom een absolute vereiste dat het WordPress thema dat je kiest zowel op de desktop, als op de mobiele telefoon, goed werkt.

Dit kun je eenvoudig testen met de Mobielvriendelijke test van Google.

mobielvriendelijke test google

3. Test de snelheid van het thema

De snelheid van je website is niet alleen belangrijk voor de gebruikerservaring, maar minstens net zo belangrijk voor de vindbaarheid van je website (SEO).

Bijna alle thema ontwikkelaars zullen zeggen dat hun WordPress thema volledig geoptimaliseerd voor SEO en ontzettend snel laadt. In de praktijk kun je hier alleen achter komen door het zelf te ervaren.

Hoe test je de snelheid van een thema?

  1. Ga in de WordPress repository naar het thema dat je wilt testen en klik op ‘Voorbeeld’.
  2. Klik met je rechtermuisknop op het voorbeeld en klik vervolgens op ‘Framebron weergeven’.
  3. In de adresbalk zie je nu iets van view-source:https://wp-themes.com/naam-thema/.
  4. Kopieer het gedeelte dat achter view-source: staat. In het bovenstaande voorbeeld zal dat https://wp-themes.com/naam-thema/ zijn.
  5. Plak deze URL in PageSpeed Insights en controleer de resultaten.
resultaat pagespeed insights
Als een thema nu al zo scoort kun je deze beter overslaan.

4. Is het WordPress thema SEO-vriendelijk?

Als je wilt dat je website gevonden gaat worden moet deze SEO vriendelijk zijn. Dit begint bij je thema. Zoals je hiervoor kon lezen is de laadtijd van je website hier een belangrijk onderdeel van. Maar er zijn nog meer puntjes waar je op kunt letten.

Is de navigatie opgebouwd met HTML?

In veel gevallen zal de navigatie opgebouwd zijn aan de hand van HTML-code. Dit is goed, want dat betekent dat Google de navigatie goed kan lezen en de crawlers je webpagina’s goed kunnen bereiken.

Soms wordt de navigatie opgebouwd aan de hand van Javascript. Dit kan een probleem zijn omdat Google deze taal nog niet extreem goed begrijpt.

Via de SERP kun je controleren of Google jouw navigatie goed kan lezen. Je gebruikt hiervoor de geavanceerde zoekoperator site:.

Klik naast de URL van een zoekresultaat op het driehoekje en vervolgens op ‘In cache‘.

Pagina in cache bekijken.
Bekijk hoe Google je pagina heeft opgeslagen in de zoekindex.

Je ziet nu hoe Google de desbetreffende pagina heeft opgeslagen. Daarnaast kun je via de optie ‘Tekstversie‘ controleren of Google de tekst op je website goed kan lezen (en dus begrijpen).

Tekstversie van de website.
Google kan de navigatie van de website goed lezen.

Bij WordPress thema’s is het vooral belangrijk om de header en footer volledig naar je eigen wens aan te kunnen passen. De body kun je vaak wel aanpassen via een pagebuilder.

Je komt hier alleen achter door te testen. Stel bij het testen jezelf de volgende vragen:

  • Kan je de header en footer precies maken als je zelf wilt?
  • Wat zijn de eventuele nadelen?
  • Kun je een transparante header maken?
  • Kun je per pagina (of paginatype) verschillende headers en footers maken?

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.