Pagina verkenner

Bekijk overzichtelijk hoe je pagina’s scoren in Google.

paginaverkenner mockup

Waarom de Pagina verkenner?

Waarschijnlijk weet je welke van je pagina’s het meeste verkeer opleveren, maar weet je ook welke pagina’s geen- of nauwelijks traffic generen.

Uit onderzoek van Ahrefs is gebleken dat maar liefst 90,63% van alle webpagina’s geen organisch verkeer uit Google krijgen.

webpaginas zonder organisch verkeer

Zonde, want je steekt een hoop tijd en energie in deze pagina’s. Met de paginaverkenner zie je in één keer welke pagina’s goed scoren, en welke er verbetering nodig hebben.

Wat vind je allemaal terug in de Paginaverkenner?

De Paginaverkenner bestaat uit een grafiek, een bubblechart. En een overzicht van al je pagina’s gegroepeerd op basis van het aantal klikken.

1. Verloop van het aantal klikken over de laatste 15 maanden

In de eerste grafiek zie je een verloop van het aantal klikken in de laatste 15 maanden.

aantal klikken paginaverkenner

Je kunt deze grafiek filteren, zodat je het verloop van een specifieke pagina kunt zien. Zo die je direct of een bepaalde pagina verbeterd moet worden.

aantal klikken gefiltert paginaverkenner

2. CTR x Gemiddelde positie

Deze zogenaamde bubble chart geeft een visuele weergave van de positie van je webpagina’s en hun CTR.

Over het algemeen geldt de regel; hoe hoger de positie in Google, des te hoger de CTR.

Met deze bubble chart achterhaal je zogenaamde quick wins. Dit kunnen bijvoorbeeld pagina’s zijn die wel hoog scoren in Google, maar een relatief lage CTR hebben. Een simpele optimalisatie van de title tag en meta omschrijving, kan de CTR (en daardoor het aantal klikken) al drastisch verhogen.

3. Pagina's gegroepeerd op basis van aantal klikken

In de Paginaverkenner worden al je pagina’s gegroepeerd weergegeven op basis van het aantal klikken dat een pagina genereert. Op deze manier zie je precies welke pagina’s het belangrijkst zijn, maar ook welke pagina’s helemaal niets toevoegen.

paginas gegroepeerd op klikken

De pagina’s worden verdeeld in de volgende groepen:

  • 0 klikken: Deze pagina’s krijgen geen organische klikken. Is de pagina belangrijk? Probeer deze dan te optimaliseren. Heeft de pagina weinig tot geen toegevoegde waarde, dan kun je er ook voor kiezen deze te verwijderen.
  • 1-10 klikken: Zoek in deze groep naar pagina’s met relatief veel zoekvolume. Probeer vervolgens via de zoekwoordenverkenner te achterhalen op welke zoekwoorden beter gescoord kan worden.
  • 11-50 klikken: Goed bezig! Zoek in deze groep naar pagina’s met een groot contrast (donkerpaars en lichtgroen) en probeer via de zoekwoordverkenner te achterhalen hoe je de pagina nog verder kunt optimaliseren.
  • 51+ klikken: Top! Zorg dat deze pagina’s in dit lijstje blijven staan en probeer de lijst verder uit te breiden. Misschien kun je deze pagina’s nog verder optimaliseren op long tail zoekwoorden?

Benieuwd hoe jouw pagina's presteren?

Start vandaag nog met de Defellow SEO-toolset en ontdek of jij het maximale uit je webpagina’s haalt.

50%

Meld je aan voor exclusieve SEO tips!