Golden Circle van Simon Sinek (+ voorbeelden) – Start With Why

De Golden Circle van Simon Sinek is een bekend managementmodel. Het wordt gebruikt als leidraad om leiderschap, bedrijfscultuur en daarom ook productontwikkeling, verkoop en marketing te verbeteren.

Daarnaast wordt het model in de content marketing ook vaak gebruikt als framework voor storytelling.

Sinek introduceerde de Golden Circle in 2009 voor het eerst aan het grote publiek tijdens zijn TED Talk. Zijn presentatie is met 28 miljoen views inmiddels de op twee na best bekeken TED-video aller tijden. Zijn boek (Start With Why) is inmiddels al meer dan 170 duizend keer verkocht.

In dit artikel lees je alles over de Golden Circle van Simon Sinek.

Waarom de Golden Circle?

Waarom zijn bedrijven als Apple, Google of Tesla zo succesvol?

Succes van Tesla
Tesla (opgericht in 2003) is sinds 2021 het waardevolste automerk ter wereld. Het laat daarmee bedrijven als Toyota (opgericht in 1937), BMW (1916) en Mercedes-Benz (1926) achter zich.

Bijna alle bekende automerken hebben minimaal 75 jaar meer ervaring dan Tesla. En toch is Tesla het innovatiefst (en het waardevolst).

Hoe kunnen merken als Tesla, maar ook Google & Apple zoveel beter zijn dan de concurrenten.

Door dit soort bedrijven te observeren kwam Sinek tot de conclusie dat alle (markt)leiders op dezelfde manier denken, handelen en communiceren.

Start with why

Iedere organisatie in de wereld weet wat ze doen. Denk bijvoorbeeld aan het verkopen van auto’s, het verkopen van software, of het aanbieden van een bepaalde expertise.

Sommige organisaties weten ook daadwerkelijk hoe ze het doen. Dit kennen we ook wel als de unique selling points van een onderneming.

Er zijn echter maar heel weinig bedrijven die weten waarom de doen wat ze doen. Daarmee bedoeld Sinek niet het maken van winst. De winst is namelijk het (bedrijfs)resultaat. Het beantwoord de vragen:

  • Waar sta je voor en waar geloof je in?
  • Waar kom je ’s morgens je bed voor uit?
  • Waarom bestaat jouw organisatie?

Veel bedrijven communiceren van buiten naar binnen; ze vertellen wat ze doen en daarnaast nog weleens hoe ze het doen.

Als bijvoorbeeld Apple op deze manier zou communiceren zou dat op de volgende manier zijn:

  • We maken geweldige computers (wat).
  • Ze hebben een prachtig strak design, ontzettend scherpe beeldschermen en zijn super gebruiksvriendelijk (hoe).

Niet erg onderscheidend.

Deze manier van communiceren is heel erg logisch. We vertellen eerst over het meest tastbare en daarna over het ontastbare. Bijna alle bedrijven doen het zo.

Volgens Sinek communiceren de grootste organisaties ter wereld echter precies andersom. Namelijk van binnen naar buiten (inside-out).

Je start bij het waarom en communiceert vervolgens het hoe en het wat. Dit omdat mensen volgens Sinek niet kopen wat je doet, maar waarom je het doet. Hij neemt hierbij Apple weer als voorbeeld:

  • Bij alles wat we doen, geloven we in het uitdagen van de status quo. Wij geloven in anders denken. (waarom)
  • De manier waarop we de status quo uitdagen, is door onze producten een prachtig design te geven, en gebruiksvriendelijk te maken. (hoe)
  • Onze producten zijn toevallig geweldige computers, tablets en smartphones.
sell me this pen apple

En tegenwoordig natuurlijk pennen…

Apple Pencil - Golden Circle

Golden Circle en de neurowetenschap

Sinek gaat redelijk ver door te stellen dat de Golden Circle eigenlijk gelijk staat aan de dwarsdoorsnede van de hersenen.

Het buitenste deel van de golden circle (het ‘wat’) correspondeert met de neocortex (hersenschors). Ook wel ons zoogdierenbrein. Dit is het nieuwste deel van ons brein en is verantwoordelijk voor hogere functies, zoals het rationeel- en analytisch denken, redeneren en taal.

De twee binnenste delen van de gouden cirkel (het ‘hoe’ en het ‘waarom’) komen overeen met het limbisch systeem. Het limbisch systeem is het gedeelte van de hersenen dat betrokken is bij emoties, geheugen, leren, motivatie, herinneringen en seksueel gedrag.

Hierdoor stelt Sinek dat wanneer een bedrijf van buiten naar binnen communiceert, het rationele deel van de hersenen worden aangesproken, maar niet het irrationele deel (het deel wat dus emoties opwekt).

Wanneer er van binnen naar buiten wordt gecommuniceerd, wordt het deel van de hersenen aangesproken dat verantwoordelijk is voor de besluitvorming.

Het buitenste deel van het brein is vervolgens nog in staat om het te rationaliseren. Maar we weten inmiddels dat. Het is volgens Sinek dus belangrijk om op het gevoel in te spelen en dit begint dus bij het waarom.

Voorbeelden van de Golden Circle

Er zijn op het internet genoeg voorbeelden te vinden van bedrijven die inderdaad op deze manier hun visie communiceren.

Sinek zelf gebruikt vaak het ‘voorbeeld’ van Steve Jobs:

“Everything we do, we believe in challenging the status quo. We believe in thinking differently.”

Het grappige is dat er op internet geen bewijs is te vinden dat Steve Jobs dit daadwerkelijk heeft gezegd.

Maakt dat het model minder sterk? Ik denk het niet. Er zijn namelijk genoeg bedrijven die wel op deze manier denken, handelen en communiceren. En waar het ook daadwerkelijk voor werkt.

Hieronder vind je voorbeelden van vier bedrijven die de Golden Circle in hun missie hebben bewerkt.

Voorbeeld 1: Tesla

Tesla’s missie is om de wereldwijde transitie naar duurzame energie te versnellen. Tesla bouwt niet alleen auto’s, maar onbeperkt schaalbare producten voor de opwekking en opslag van schone energie.

Missie van Tesla en de Golden Circle

Tesla doet hierin geen concessies. Het uiteindelijke doel is elektrische auto’s voor steeds meer mensen betaalbaar te maken.

Op dit moment is Tesla een product voor het hogere segment, maar dat is niet het streven.

Misschien hadden ze op dit moment ook al auto’s kunnen maken voor het middensegment, en daardoor een grotere afzetmarkt gehad. Maar dan was deze niet volledig elektrisch geweest (maar bijvoorbeeld hybride). Dit zou in strijd zijn geweest met de denk- en handelswijze van Tesla.

Voorbeeld 2: Google

Het is Google’s missie om alle informatie ter wereld te organiseren en universeel toegankelijk en bruikbaar te maken.

voorbeeld Golden Circle: de missie van Google.

Het bekendste product van Google is hierbij de zoekmachine, maar ze bereiken dit doel ook op hele andere manieren, zoals:

  • Google Apps;
  • Android;
  • Google Digitale Werkplaats;
  • Google Assistant.

Voorbeeld 3: Hubspot

Hubspot is misschien een iets minder bekend voorbeeld dan de eerder benoemde organisaties. Maar het bedrijf is in de niche dat het actief is wel degelijk een van de grootste spelers.

Missie van hubspot

Hubspot gelooft niet dat je meedogenloos hoeft te zijn om te groeien als bedrijf. Ze geloven dat er een manier is waarbij zowel het bedrijf, als de klant maximaal kan profiteren.

Hoe? Door middel van inbound marketing. Het platform dat Hubspot heeft ontwikkeld helpt bedrijven daarbij.

Hubspot doet hierin geen concessies. Alle kennis die ze hebben geven ze gratis weg door middel van:

  • Blogs
  • E-books
  • Webinars
  • Tools
  • Gratis cursussen

De kennis die Hubspot weg geeft is echt heel goed. Veel andere bedrijven vragen hier geld voor. Hubspot had dat ook kunnen doen, maar daar staat het bedrijf niet voor.

Ik raad je dan ook zeker aan om eens te kijken bij de Hubspot Academy, waarbij je hoge kwaliteit cursussen helemaal gratis kunt volgen.

Voorbeeld 4: Spotify

Spotify is een uniek bedrijf. Het heeft de muziekindustrie in korte tijd volledig getransformeerd. Door de opmars van het internet was het voor veel bands en artiesten aantal jaar bijna niet meer mogelijk om goed te verdienen aan plaatverkoop. Alles was namelijk eenvoudig te downloaden via het internet.

Spotify geloofde erin dat het een win-win situatie kon creëren voor zowel de artiest, als voor de consument. Oftewel gratis (en legaal) muziek voor de consument terwijl de artiest er goed mee kan verdienen.

Voorbeeld Golden Circle: Spotify

Als je bedenkt dat in de tijd dat Spotify begon alle muziek gratis (illegaal) gedownload werd, leek dit een ambitieus maar verre van haalbaar plan. Toch is het Spotify binnen een paar jaar gelukt de complete muziekindustrie op zijn kop te zetten.

Golden Circle is geen marketingmodel

Men ziet de Golden Circle vaak als marketingmodel. Als jij jouw ‘Why’ goed weet te verwoorden en te communiceren, krijg je de consument met je mee.

Het voorbeeld dat Sinek zelf vaak gebruikt is de visie van Apple.

Dit is dan ook vaak een tegenargument van de criticasters. Volgens hun zijn consumenten niet geïnteresseerd in de ‘Why’ van een onderneming.

Sinek stelt echter niet alleen dat succesvolle ondernemingen op dezelfde manier communiceren, maar ook denken en handelen.

Kortom, de Golden Circle is geen marketingmodel. Het is een managementmodel. Het is een manier om een bepaalde visie over te brengen binnen de gehele organisatie en het is de rode draad door je strategie.

Conclusie

De Golden Circle van Simon Sinek is een managementmodel dat bedrijven laat stilstaan bij hun bestaansrecht.

Als je als bedrijf ergens voor staat moet je daar naar denken, handelen en communiceren. Je start daarbij altijd bij het waarom (Why) en denkt inside-out.

Er zijn natuurlijk vraagtekens bij het ontstaan bij het model. Het is niet wetenschappelijk bewezen (wat Sinek wel beweert) en aan de echtheid van zijn voorbeeld (Apple) valt misschien te twijfelen. Het haalt niet weg dat er ontzettend veel bedrijven zijn die op deze manier denken, handelen en communiceren en daardoor heel succesvol zijn geworden.

Meld je aan voor exclusieve SEO tips!